Wat voor een soort voetventiel is dit?

Ruud81

  • #1


Het lijkt alsof dit voetventiel met een inbussleutel bedient moet worden, maar wat is die ronde ring die hierin zit?



Iemand enig idee of dit type voetventiel geschikt is om het cv systeem mee in te regelen?
 

Kacheltje

  • #2
Zo te zien is deze van Heimeier.
Kwa inregelen zal het 4.2.3-lq.pdf deze zijn of niet ver afwijken.

De rode ring is een O ring, te ver los draaien en je cv water loopt weg of erger de kegel schiet er uit en je hebt een waterballet thuis.

Met elk voetventiel is wel een radiator in te regelen. Echter de nauwkeurigheid verschilt nog al.
Ook zijn er voetventielen waar geen gegevens beschikbaar van zijn.
Bij het laatste zal je het op gevoel moeten inregelen en kun je het resultaat meten door de temperaturen te meten.
 

Ruud81

  • #3
Ja bedankt heb even op de website gekeken en het is 4.2-lq.pdf deze. (helaas niet meer online)

Nou lijk ik dus geluk te hebben aangezien deze in te regelen is met een schroevendraaier (deze heb ik inmiddels in het ventiel gevonden) en er zelfs een tabel voor is om het aantal slagen met de schroevendraaier te bepalen. Maar klopt het gegeven voorbeeld in deze PDF wel?

Hoe bepaal ik wat het te creëren drukverschil delta-p moet zijn?
Ook is er in hun formule een ongedefinieerde variable c, wat is dit?
 

Kacheltje

  • #4
Ja dat lijkt de exacte documentatie van dit ventiel.
Echter is het inwendige anders dan bij de link van mij.
 

Ruud81

  • #5
Klopt bij deze is er geen risico de hele kegel los te draaien. De inbussleutel sluit of opent de klep volledig, voor aftappen/vullen. Maar de kegel die met een schroevendraaier wordt aangepast voor de voorinstelling blijft in positie. Op deze manier gaat een eenmaal gezette voorinstelling nooit verloren bij aftappen en vullen.

Maar goed ik kan dus geen chocolade maken van de tabel.

Wat is de variabele c?
En hoe bepaal ik mijn gewenste drukverschil?

Het doel is uiteindelijk om een delta-T van 20 graden te creëren of zie ik dit niet goed?
 

Kacheltje

  • #6
De delta P hangt af waar je radiator in je installatie zit, wat het drukverschil is van de pomp, leidinglengte en diameter, of er radiatoren voor en achter zitten en wel vermogen. Ook zal je de overige weerstanden mee moeten nemen, te denken aan radiatorkranen.

Een heel rekenwerkje wat niet 1,2, 3 uit te leggen is.
De installatie zal je dan door moeten rekenen. als je alles op papier moet doen is het een behoorlijke klus, met moderne software en de juiste uitvoering van de installatie een eitje.
 

Ruud81

  • #7
Aha, deze informatie heb ik uiteraard niet. Geen idee of ik daar nog aan kan komen?

Is het een beter idee om gewoon de temperatuur aan de aanvoer en retour te meten en net zo lang doorgaan totdat delta T ongeveer 20 graden is?
 

Kacheltje

  • #8
Ik zie bij jou foto enkel de regelkegel die met een inbus te bedienen is. Een vorm van een borging zie ik niet. Die borging kun je met een schroevendraaier instellen.
 

Kacheltje

  • #9
Met een temperatuursmethode is het goed inregelen best te doen.

Zet alle radiatorkranen open en de voetventielen 1/2 slag open.
Van daar uit stel je eerst de grootste radiatoren af en als die de juiste temperatuur hebben aan de retour pak je de kleintjes. Herhaal dit nog maals en dan zit het best wel goed.

Geef bij het verstellen de radiatoren wel de kans om op temperatuur te komen, dit duurt ongeveer 10 minuten tot een kwartier eer je de veranderde instelling juist meet. Te vroeg meten gaat niet, de radiator reageert met vertraging op de verandering.

Als de aanvoertemperatuur niet hoog wordt staan de radiatoren te ver geknepen. Je kunt ook voor de zekerheid aanvangen mat alle ventielen geheel open en dan knijpen, risico is dan dat je de instalatie uiteindelijk te ver knijpt.
 

Ruud81

  • #10
Wellicht dat je het op deze foto beter kan zien?


De schroefsleuf zit onder de inbus (rechts, linker helft is niet te zien), de buizen zitten nogal in de weg dus kan helaas niet precies van bovenaf fotograferen.

Weet je toevallig welk radiatormerk dit is?
 

Ruud81

  • #11
Temperatuurmethode dus, klopt dit stappenplan een beetje:

1. thermostaat op 40 graden (of zoiets) om te zorgen dat cv constant warmwater levert
2. radiatoren allemaal vol open zodat het hele systeem circuleert
3. voetventielen half open en dan afstellen voor delta T van 20 graden, met 15 minuten wachttijd tussen elke wijziging
Kun je in deze tijd wel andere radiatoren aanpassen?
4. thermostaat weer normaal zetten en systeem meten onder normale omstandigheden

Heeft het zin om ook aan de aanvoerkant van de radiatoren of te stellen? Ik heb heimeier thermostatische radiatorknoppen en het is schijnbaar ook mogelijk hiermee de aanvoer te knijpen. Of is dit alleen noodzakelijk om de aanvoertemperatuur op alle radiatoren gelijk te krijgen.

Wanneer is het beste moment om te kijken of het vermogen van de CV aangepast moet worden? Op dit moment staat hij af fabriek ingesteld op 70% vermogen.
 

Kacheltje

  • #12
De radiator zegt me niets.

Het ventiel is de door jezelf aangegeven link.
De instelling doe je bij deze idd met een schroevendraaier. Als het eenmaalgoed ingsteld is kun je de instelling borgen met de inbus.
 

Ruud81

  • #13
HEIMEIER voetventielen uit het PROFI- LINE programma, voor het afsluiten, voorinstellen, aftappen en vullen.
Een afzonderlijke regelkegel voor afzonderlijke voorinstelling, bediening met schroevendraaier.
Afsluitbaar met inbussleutel 5, hierbij verandert de voorinstelling bij openen of sluiten niet.
Dit heb ik uit dat document gehaald, vandaar dat ik denk dat de inbus niet zozeer voor het borgen van de instelling zorgt maar afzonderlijk de retour sluit of opent.
Maar goed uiteindelijk wijst dit zichzelf wel, instellen in ieder geval met een schroevendraaier.

Klopt het stappenplan een beetje?

En wat kan ik het beste gebruiken voor de temperatuurmeting?
 

Kacheltje

  • #14
Volg blz. 6 daar staat hoe je het ventiel gebruikt om in te regelen of af te sluiten.
 

Kacheltje

  • #15
De inbus 10mm laat je met rust. Die is er idd voor het vul en aftapmogelijkheid.

Ik gebruik er een contactthermometer voor. Een infraroodthermometer is niet altijd betrouwbaar.

Sorry voor het voorgaande waar ik het had over het instellen van het ventiel. Dit geldt voor een ander merk die ik in de meeste gevallen tegen kom.
Als je blz 6 goed doorneemt kom je er zeker uit hoe je dit ventiel moet bedienen.
 

Ruud81

  • #16
Welke contactthermometer gebruik jij?
 

Kacheltje

  • #17
Ik mag geen merk noemen. Ik gebruik het voor mijn vak en het is er geen 1 die je voor een eenmalig gebruik zou willen aanschaffen.
 

Ruud81

  • #18
OK bedankt voor je hulp!
 

Kacheltje

  • #19
Zie PB.
 

Danibaba

  • #20
Beste klussers,
Ik heb een vraag over ditzelfde voetventiel. Na het lezen van veel informatie lukt het me nog niet zo.
De 2 radiatoren die het verste weg zitten van de ketel worden nauwelijks warm, dus ik wil wat in gaan regelen m.b.v. deze voetventielen.

Ik kan deze instellen met een imbus maat 5 of met een schroevendraaier.

Nu heb ik al begrepen uit meerdere posts op dit forum, dat de imbus bedoeld is voor het volledig aftappen en dus niet gebruikt moet worden.

Nu kan ik de schroef die erin zit wel iets draaien met een schroevendraaier. Maar ik kan maar een halve slag draaien, vrijwel zonder weerstand. Als ik verder wil draaien heb ik veel weerstand, naar beide kanten. Ik kan maar een kleine schroevendraaier gebruiken, want ik moet door de imbus 5 heen om bij de schroef te komen, en aangezien het koper is, durf ik niet veel kracht te zetten. Want de schroef is met weinig kracht al een beetje beschadigd.

Wat nu? Hoe moet ik die schroef fatsoenlijk instellen?
Ik weet dat er een speciale heimeier tool is, maar voor zoiets simpels lijkt me dat overdreven.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten, Daniel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu