Wat isoleert beter: Piepschuim of bobbeltjes-folie?

Charliefox

  • #1
Het gaat om ons dakbeschot (heet dat zo, dat schuine stuk houten dak van onze zolder). We willen er een kamer maken voor onze 2 meisjes.

Ik wil piepschuimplaten van 4cm dik "koud" plaatsen (dotjes lijm) op de dakplanken en daarop dan 9mm gipsplaten schroeven (uiteraard met juiste lengte schroeven, niet door de dakplanken heen).

Nu zag ik vandaag in de bouwmarkt van die rollen bobbeltjes plastic met aan 1 (of 2) zijdes een aluminium folie laag. Ik overweeg die nu voor het isoleren te gebruiken. Vastmaken met punaises of nietjes en dan daarover heen de gipsplaten schroeven (eerst de naden van de folie met bijbehorend tape afplakken).

Wat is jullie idee hierover?
 

Chathanky

  • #2
Folie (reflekterend) werkt enkel goed als je er aan beide kanten een kleine spouw vrij houdt. Bij direct contact verlies je de isolerende werking en blijft alleen de luchtkussen over die wel isoleerd maar zeer matig.

De manier zoals je van plan bent de folie toe te passen is de isolatiewaarde een stuk minder dan die van eps.
 

Yeki

  • #3
Er zit wellicht een oplosmiddel in je lijm waardoor het piepschuim oplost. Dus eerst even proberen op een proefstukje en dit laten drogen!
 

Chathanky

  • #4
Ik heb nog even wat isolatiewaardes opgezocht.
Pure noppenfolie die je opsluitend verwerkt heeft een lamda waarde van ongeveer 0,040.
Eps heeft een lamda waarde van ongeveer 0,035 (afhankelijk van de persing)

Hoe lager de waarde hoe beter de isolerende eigenschappen.
De lamdawaarde is de waarde van 1m dikte.
1 meter dik eps heeft dus een R waarde van 28,57. (1/lamda)

Noppenfolie is zeer dun en dus minder isolerend om deze reden.
 

Charliefox

  • #5
Dankjewel voor de reacties. Wat is EPS? Ik heb wel eens eerder piepschuim ergens opgelijmd en dat had ik toen met montagekit gedaan. Loste niet op, ging goed.
 

Chathanky

  • #7
Eps is piepschuim.

Nog een tip, als je gipsplaten schroeft op een verende ondergrond, zoals bv noppenfolie wil eerst je kop niet verzinken in de gipsplaat.
Echter het moment dat de schroef wel verzinkt verzinkt hij te ver en beschadigd je gipsplaat ter plaatsen.

Schroef de gipsplaat dus vast op een harde ondergrond. dan zal je gipsplaat ook vlakker blijven zonder kuilen en oneffenheden.
 

Charliefox

  • #8
Zie hier een foto.

Ik heb besloten voor het EPS te gaan. Makkelijker te plaatsen, beter dragend voor de gipsplaten (dank voor de tip!) en het isoleert ook nog (iets) beter dan het noppenfolie.

Extra info: De planken zijn in de lengterichting in elkaar geschoven (messing en groef) en de kopse kanten zitten helemaal aan de uiteinden dus buiten zicht. In dit forum las ik in diverse topics dat messing en groef ook al behoorlijk dicht is dus niet zo tocht.

 

Chathanky

  • #9
Tocht kan EPS ook niet zoveel kwaad zoals je dat bij minerale wol wel hebt.

Overgens had ik de balken helemaal opgevuld met isolatie, en dat is meer dan 4 cm. :mrgreen:
 

Charliefox

  • #10
Ja, helemaal opvullen had ik ook al aan gedacht of iig dikkere EPS gebruiken (6 of 10 cm). Is echter wel weer (veel) duurder en vraag me ook af of het nodig is. Maar vooral:

Mijn vrouw en ik willen juist de balken blijven zien, ziet er zo puur en stoer uit. Het is dat het geïsoleerd moet worden anders hadden we het liefst gewoon de planken en balken geschilderd en verdere afwerking achterwege gelaten.
 

Yeki

  • #11
Dan zou ik eerst de balken (het stuk wat boven de isolatie/afwerking uitkomt) eens flink te grazen nemen met een schuur apparaat. Dan zien ze er weer kek uit en kun je ze mooi afwerken!!!
 

Charliefox

  • #12
Doe ik zeker! Sterker: Ik dacht er zelfs aan om met een of andere houtvuller de talloze spijker- en schroefgaten te dichten alhoewel ik daar ook wel weer aan twijfel. 'k Weet namelijk niet of je het resultaat wel ziet. Mijn vrouw wil echter dat ik ze dicht dus gebeurt het ... :roll:
 

Pepjo

  • #13
Er bestaat ook isolatie met gipsplaat in één.


Dat zou je idd gewoon op maat kunnen maken en ertegenaan plakken.
 

renehi

  • #14
Charliefox schreef:
Doe ik zeker! Sterker: Ik dacht er zelfs aan om met een of andere houtvuller de talloze spijker- en schroefgaten te dichten alhoewel ik daar ook wel weer aan twijfel. 'k Weet namelijk niet of je het resultaat wel ziet. Mijn vrouw wil echter dat ik ze dicht dus gebeurt het ... :roll:
Voor EPS platen kun je natuurlijk een houten rachelwerk maken van latten van 22x55. Op alle onder en bovenkanten van de gordingen schroef je een lat liggend neer. Hiertussen schroef je om de 30 centimer een lat verticaal vast op de horizontaal lat. Voordat je de vert. lat vastschroeft moet je de EPS-plaat er wel tussen zetten ;-). Aan de verticale latten kun je je gipsplaten vastschroeven. Ik heb toen steenwol gebruikt.



PS @mod. ik krijg het niet voor elkaar om op de juiste manieren plaatjes te uploaden.
 

Charliefox

  • #15
Hmh, 06:33, ik ben nu al weer wakker. Kennelijk erg bezig (in 't hoofd) met die, voor mijn doen, megaklus op de zolder :oops:

Regelwerk maken? Nu weet ik het opeens niet meer. Al die mogelijkheden (regelwerk, geen regelwerk, eps, glaswol, bolletjesfolie, dun isoleren zodat de balken te zien zijn, of isoleren t/m dikte van de balken etc.).

Concrete vraag:
Als ik EPS ga gebruiken (wij neigen toch naar wat minder dik te isoleren om de balken te kunnen blijven zien, dus EPS 4 cm) wat is dan het verschil tussen een regelwerk gebruiken of niet? Ik kan de gipsplaten toch "koud" op het EPS schroeven een fractie door het EPS heen in de dakplanken? Ihgv steen- of glaswol kan ik me een regelwerk nog wel voorstellen maar EPS veert toch niet mee?

En om het nog ingewikkelder te maken (voor mij):
Moet er onder zo'n EPS of wollaag een of andere folie of kan het isolatiespul zo "koud" op de dakplanken gedrukt worden?
 

Charliefox

  • #16
Oeps, vergeet wat.

Pepjo, waar koop ik zulke handige combi gipsplaten? Ziet er echt heel handig uit. Ik heb gegoogled maar heb 't nog niet kunnen vinden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Bij de professionele bouwmaterialenhandel zijn ze te koop.
 

renehi

  • #18
Waarom regelwerk maken; zo'n uitgebreide regelwerk is natuurlijk niet nodig. Maar ik zou om de 60 cm een lat van 44x50 mm tegen het dakbeschot schroeven en hiertussen de EPS lijmen op het dakbeschot met montagekit. Eventuele gaten tussen lat en EPS opvullen met PUR-schuim. De reden waarom ik dit aangeef is dat als je de schroeven door de gips en EPS doet je je gipsplaatschroeven van circa 6 a 7 cm nodig hebt. Ik heb ze wel van 5,5 cm gezien maar gipsplaatschroeven van 6,5 cm heb ik nog niet gezien. De prijs van 5,5 cm is trouwens ook al significant hoger. Daarbij komt erbij dat de gipsplaat dan volgens mij ook niet stabiel aan het dakbeschot is bevestigd, maar de gipsplaat 'ligt' als het ware op de lange gording. Wanneer het stormt of een dik pak sneeuw op het dak ligt dan kan de gording in beweging komen.

Overigens weet ik niet of de gisplaats met styropor (dacht ik) tegen een schuin dak geplakt kan worden. Kleefgips (de lijm) kan alleen bij steenachtige ondergronden gebruikt worden en ik zie ook niet bij de fabrikant dat het voor schuine daken wordt gebruikt.
 

MvanV

  • #19
Je hoeft ook geen EPS platen van 4 of 6 of 10 cm te kopen. Meestal zijn die van 2 cm het goedkoopst. 4 is relatief al duurder, en nog dikker relatief nog duurder. Maar dan kan je net zo goed meer lagen van 2 of 4 over elkaar heen doen, die isolatiewaarde is net zo goed als een plaat uit 1 stuk.
DIkker isoleren is toch zinvol, tot een cm of 10 of 12 haal je het er toch altijd nog binnen enkele jaren er uit met minder stoken.
Bovendien wordt je energielabel er een stuk beter van. En dat is fijn bij verkoop ooit.
Ik weet niet wat het oppervlak is, maar stel dat het 40 m2 is, dan heb je 4 cm er in 3 maanden uit, en 8 cm heb je in 6 maanden eruit.
Uitgaande van 2 euro per m2 /4euro per m2. En dat moet wel lukken, 2 cm dikke platen kosten iets van 7,50 voor 7 m2.

Je kan zelfs nog overwegen er nieuwe balken/latten op of tegen te hangen om ze toch te kunnen blijven zien, en dan lekker dik te isoleren. Het loont.
Je zou inderdaad een minimaal regelwerkje kunnen maken met latjes, dan kan je wat makkelijker de gipsplaten vastschroeven.

Over piepschuimlijm hoef je niet heel lang te denken. Als je gips aan het hout hangt, hoef je piepschuim nauwelijks vast te maken. Je kan het namelijk vrij goed klemmen, je snijdt alles 1 a 2 cm te breed af, en je drukt het er in. Dan zit het aardig klem. Dan achter een gipsplaat kan er weinig gebeuren, als de gipsplaat goed aan het hout zit.

Bolletjesfolie zou ik sowieso niet snel meer kopen. Om de genoemde redenen, maar ook voor d ekosten: Je kan dan beter laminaatondergrondfolie kopen, dat doet het geloof ik nog net een beetje beter, en is goedkoper omdat er erg veel omzet in zit. Daar zitten ook overal minibelletjes, ipv om en om een bel, met niks er tussen, waardoor er warmte langs kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu