Wasmachine trommel draait niet - AEG ÖKO-LAVAMAT - C9

MaxVierhout

  • #1
Ik heb laatst bij de kringloopwinkel een nieuwe wasmachine gekocht (een AEG ÖKO-LAVAMAT 74600 ) die volgens de kringloopwinkel getest was en werkte. Toen ik deze vandaag uitprobeerde, wilde hij echter niet werken.

Het probleem is dat de trommel niet wil draaien. De wasmachine probeert het, de motor lijkt gewoon te draaien en de trommel begint heel ietsjes te draaien, voordat hij het opgeeft. Een halve minuut later probeert hij het weer, en loopt weer vast. Ik heb geprobeerd om met de hand te trommel rond te draaien en hij draait inderdaad enorm stroef. Niet geheel vast, maar wel heel stroef.
De foutcode die hij na een poos gaf was C9, wat ik had opgezocht en blijkbaar meestal betekent dat de koolborstels versleten zijn. Dit vind ik echter moeilijk te geloven: de trommel begint wel te draaien maar lijkt vast te lopen, en bovendien, als de koolborstels versleten waren, zou de wasmachine niet gewerkt hebben in de kringloopwinkel toen zij hem getest hadden.

Kan het zijn dat er iets tussen de trommel en het omhulsel is gekomen waar hij op vastloopt? Ik vindt dat een beetje onwaarschijnlijk, ten eerste omdat de foutcode blijkbaar om koolborstels gaat, en ten tweede omdat ik hem nog nooit gebruikt heb.

En als er inderdaaad iets tussen zit, hoe kan ik dit het beste verwijderen?
 

MaxVierhout

  • #2
Update:
Ik heb op de website van AEG gekeken, en volgens hun betekent de foutmelding C9:
Er is onbalans tijdens centrifugeren opgetreden of motor is overbelast geraakt. Mogelijk is apparaat overbeladen.
Indien machine herhaaldelijk achter elkaar gebruikt is waardoor motor overbelast kan zijn, deze ca. 30 min. laten afkoelen en dan nog eens te proberen.
Als probleem blijft terugkeren, is er een probleem met de motor. Dit moet door een technicus verholpen worden.
De wasmachine geeft dezelfde foutcode echter ook als hij leeg probeert te draaien, dus overbelasting zal het niet zijn. Kan de motor klagen om overbelasting als hij vastloopt op een sok o.i.d die vastzit?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
In het sticky bovenin deze rubriek staat de foutcode C9 als volgt omschreven:
C9: kan betekenen:
- Tachogenerator kortsluiting
- Tachogenerator onderbreking
- Motor kortsluiting
- Motor onderbreking
- Motor geblokkeerd
- Kabel motorprint naar hoofdprintplaat defect
Meest voorkomende oorzaak: koolborstels versleten.
 

MaxVierhout

  • #4
Bedankt voor de reactie! Dat sticky had ik inderdaad over het hoofd gezien.

Dat lost mijn probleem echter niet op. Ik betwijfel sterk dat het de koolborstels zijn. De wasmachine is namelijk in de kringloopwinkel gewoon getest en daar werkte hij, dus tenzij koolborstels in een week zonder gebruikt te worden zo veel kunnen slijten denk ik niet dat dat het is.

Daarnaast, als de koolborstels versleten waren, zou de wasmachine helemaal niet moeten beginnen met draaien, of wel? Dat doet hij namelijk wel, maar hij lijkt vast te lopen omdat de trommel te stroef draait.

edit:
Verder, de overige problemen zouden allemaal ook in de kringloopwinkel gemerkt moeten zijn. Kan het zijn dat tijdens het verhuizen en trap-op-slepen iets in de wasmachine is losgeschoten of anderszins foutgegaan wat nu de trommel in het ronddraaien tegenhoudt?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Controleer toch de koolborstels maar want het zou de oorzaak kunnen zijn, vervangen indien ze korter zijn dan 15 mm.
Dit komt vaak voor na een aantal jaren gebruik, bij de kringloop is de machine waarschijnlijk getest zonder wasgoed, als de koolborstels slecht zijn kan de motor wel lopen zonder wasgoed maar met wasgoed niet.

Zit er geen garantie op ?

N.B. Een quote is overbodig als de tekst er net boven staat.
 

MaxVierhout

  • #6
Ik zal morgenochtend de koolborstels controleren, maar zoals ik in het begin zei draait de trommel ook zonder wasgoed niet, en bovendien draait hij erg stroef als ik met de hand er aan draai.

De kringloop hier kan geen witgoed repareren dus de enige garantie is dat ik mijn geld terug kan krijgen (aangezien hij verkocht werd als werkende wasmachine en niet werkt). Het probleem daarmee is echter dat dit de enige wasmachine is die ik in maastricht heb kunnen vinden, dus ik hoop eigenlijk dat het een klein probleem is.
 

Pap

  • #7
De riem er af halen en dan de motor laten draaien

dan kun je ook de trommel met de hand draaien

er kan ook iets tussen de kuip en trommel zitten

of lager s versleten
 

MaxVierhout

  • #8
Hey Pap! Volgens mij kun je gedachten lezen. Dat is namelijk precies wat ik gedaan heb, en met de riem eraf draait de trommel vlekkeloos als ik hem met de hand draai, en de motor slaat nog steeds vast als ik hem aanzet. Met de riem erop draaide hij enorm stroef met de hand. Het probleem zit dus zeker in de motor, maar wat het probleem is weet ik nog niet.

Als het de koolborstels waren, zou hij niet stroef moeten draaien met de riem erop, toch? Dan zou het weleens de lagers kunnen zijn. Waar zitten die precies, kan ik die als leek zelf vervangen en hoeveel kosten die dingen?

edit:
Even voor het gemak een korte samenvatting voor anderen:
Met riem erop: draait heel stroef met de hand
Zonder riem erop: draait heel soepel met de hand
Als ik hem aanzet probeert de motor de trommel rond te draaien maar geeft na ong. een halve seconde op.
 

Pap

  • #9
Achterkant los halen motor er onder vandaan
dan de lagers van de motor bekijken eventueel olie er in
anders vervangen lagers is te doen als je het een en ander aan gereedschap heb
 

MaxVierhout

  • #10
Hey Jan en pap, ik heb nu een nieuw en (hopelijk) klein probleempje. Ik wilde hem net testen, maar het sluitingsrubbertje van de deur (niet de manchet, maar het rubbertje waarin de deur haakt) was uit zijn plek en in de wasmachine gevallen omdat ik de schroeven had losgemaakt (lang verhaal), dus de wasmachine zeurt nu dat de deur niet dicht zit. Hoe krijg ik dit ding terug? Volgens mij zit hij tussen de trommel en omhulsel.


(Dat ding daar. Dit is niet mijn wasmachine, maar even ter verduidelijking wat ik bedoel)
 

Pap

  • #11
Manchet los halen zit een soort veer aan de onderkant manchet
slot vast zetten manchet weet terug en klaar
 

MaxVierhout

  • #12
Hey pap, dat werkte inderdaad prima! Met het slot terug erop kon ik hem testen.

Ik heb nu de koolborstels gecheckt en wat olie in de lagers gedaan, maar hij wil het nog steeds niet doen. Ik heb hem ook getest zonder de riem erop om alleen de motor te bekijken: de motor start wel prima, en begint ook te draaien voor ongeveer één of anderhalve rotatie maar komt dan tot een heel plotse stilstand en ik weet bij god niet waarom.
 

Pap

  • #13
Op de achterkant zit een magneet op de as er zit een deksel op met een spoeltje
de magneet ie er af of los of stuk of spoeltje
 

MaxVierhout

  • #14
Op het uiteinde van de as zit een klein rond bruinachtig ding wat volgens mij de magneet is die je bedoelt, en daar omheen zit inderdaad een metalen ding wat aangesloten is op twee draden en dus waarschijnlijk de spoel is.

De magneet (die om de as heen zit) zit inderdaad flink los voor mijn weten. Is dit te fixen of moet er een nieuwe magneet op?

p.s. Ik wou dat ik een foto kon nemen. Sorry.

edit: Ah! Ik heb een foto gevonden op internet. Dit ding zit op de achterkant van de as:

Blijkbaar is dit de tacho en niet de spoel? In ieder geval, deze lijkt op zich niet los te zitten, maar het voorwerp waar dit omheen zit wel.
 

Pap

  • #15
Hoe je het doe vast zetten is de oplossing
 

MaxVierhout

  • #16
Sorry Pap, ik waardeer je hulp heel erg, maar ik begrijp niet goed wat je zegt. Moet ik dat ding vast zetten? En zo ja, hoe dan?
 

Pap

  • #17
Het magneetje moet je vast zetten of een andere er op maar volgens mij zijn die niet los te koop dus je moet hem er op zien te krijgen
alleen hoe uit vullen en dan er op drukken
als hij maar vast zit
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Normaal zit er een veer voor, die ligt vaak onder de machine.
Zo niet dan met een beetje kit o.i.d. de tacho vast zetten, de kit een dag laten drogen.
 

MaxVierhout

  • #19
Dus even voor de duidelijkheid:
Om het einde van de as zit een klein rond ding wat waarschijnlijk de magneet is, daaromheen zit de tacho. Wat los zit is de magneet. De tacho zit volgens mij goed vast.

Wat moet ik nu waaraan vastkitten? De magneet aan de as? De magneet aan de tacho? De tacho aan de motoromhuizing?

Ik vermoed dat de tacho vast moet zitten aan de omhulzing en de magneet vast moet zitten aan de as? Dat klinkt logisch, maar ik wil niks vastkitten zonder het zeker te weten.
 

Kees kit

  • #20
Je had toch " garantie "
:oops:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu