Waar kan ik de sensor vinden voor de pluizenfilter ?

Scalle68

  • #1
Hallo Forum

Betreft : Droogkast Bauknecht TRAK 6451 servicenr 07 0323 509400

Krijg regelmatig pluizenfilter piepje waardoor de droogkast niet meer droogt. Heb het forum al uitvoerig doorgenomen. Heb de droogkast volledig gedemonteerd en het afvoerkanaal volledig uitgestoft, evenwel weet ik niet hoe achter het "rad" te geraken, dus het stuk daarachter tot aan de pluizenzeef kon ik niet schoonmaken. De eerste keer dat ik dit schoongemaakt heb draaide de droogkast voor een week à 10 dagen weer normaal, daarna opnieuw hetzelfde probleem. Heb de contacten van de thermostaatvoeler opgeschuurd. Probleem blijft nu echter aanhouden.

Dus : 1) is er een sensor voor pluizenzeef en zo ja waar bevind die zich en 2) hoe kan ik het stuk afvoerkanaal na het rad tot aan de pluizenzeef schoonmaken. 3) Iemand andere ideeën, indien meettoestel bij betrokken dan graag uitvoerige uitleg.

Alvast dank voor een antwoord.

mvg
Pascal
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
De sensor is een van de twee thermoschakelaars, die op de foto in je andere topic te zien zijn, zitten direct aan het verwarmingselement vast.

Eén van de twee is een thermoschakelaar die aan en uit gaat wanneer de verwarming een bepaalde temperatuur (meestal ca 160°) overschrijdt tgv te weinig luchtdoorstroming. De andere is een veiligheidsthermostaat, dat doorsmelt als de temperatuur nog véél hoger wordt (ca 260°).

Dat het verwarmingselelemnt te heet wordt duidt op een niet correcte luchtdoorstroming in het apparaat. Het zou bijv. kunnen zijn dat de ventilator waarmee de lucht wordt 'gepompt' verstopt zit met pluizen, de afvoerslang of het inlaatfilter idem, of dat de schoepen van de ventilator niet vast zitten op de as ervan.

Of dat de motor niet goed draait (bijv. condensator defect). Dan draait de trommel echter ook niet (goed).
 

Scalle68

  • #3
Kees, vooreerst bedankt voor je reactie.

Begrijp ik het goed, Kees, dat de indicator pluizenfilter volgens jou dus slaat op het te warm worden van het verwarmingselement ?

Kapotte condensator meen ik te kunnen uitsluiten : de trommel draait normaal, akkoord ?

De ventilator waarmee de lucht gepompt wordt : is dat dan het zogenaamde "rad" waar ik het over had ? Ik heb dit volledig leeggezogen en het rad zelf met een vochtige lap gereinigd. De afvoerslang is een nieuwe, zo schoon als wat. Wat is het inlaatfilter precies en waar bevind zich dat ?

De schoepen van de ventilator zitten niet vast op de as ? Dan zou de ventilator niet kunnen draaien, klopt dat ? Als ik dat "rad" zoals ik het noem ronddraai dan gaat dit zonder problemen.

Bedankt om me te helpen...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Maak / plaats even een foto van datgene wat je het 'rad' noemt.

En vermeld aub. het échte servicenummer, het aangegeven nummer is (volgens mij) het serienummer.

Er zou een nummer op het typeplaatje moeten staan dat met 85.... begint (12 cijfers) Soms staat er ipv servicenummer bij: 12-NC code.

Het inlaatfilter zal ergens aan de voorkant van de machine zitten. Misschien kan ik mbv het servicenummer nog een tekening vinden waar dat op te zien is, anders wellicht een van de witgoedtechnici hier (dat ben ik zelf namelijk niet).
 

Scalle68

  • #5
Ok, ik kijk nog eens voor het servicenr.

wat het rad betreft : voor een foto moet ik dan de droogkast weer helemaal uit elkaar halen en heb daar na 4 keer een beetje genoeg van, vooral omdat ik de trommel niet zo gemakkelijk op zijn plaats krijg, dus die optie doe ik indien het met hiernavolgende bijkomende uitleg nog niet duidelijk zou zijn. Stel je het afvoerkanaal voor, helemaal tot in het hart van de machine, dan kom je op een soort rad of ventilator die op de motor draait en de pluizen naar buiten ventileert. Dit bedoel ik. Alles is schoongemaakt tot en met die ventilator/rad, maar erna, zeg maar het stuk tot aan de pluizenfilter die vooraan in de trommel uitkomt, niet omdat ik er niet bij kan. Maar zoals gezegd kom ik nog terug met het servicenr.

groeten
pascal
 

Scalle68

  • #6
Het servicenr is : 8560 645 20110
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Droger heeft het schoepenrad inderdaad op de aandrijfas. Als je het snaarwiel aan de andere kant van de motor tegenhoudt zou je het schoepenrad niet mog kunnen draaien. Anders zit ie los op de as.

Verder zou ik het niet weten, maar je kunt erop rekenen dat het uitvallen op pluizenfilter te maken heeft met te heet worden van het verwarmingselement. Toch zelf op zoek naar de oorzaak ervan... :wink:
 

Scalle68

  • #8
Ok bedankt Kees, ik kijk verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu