Vreemd probleem met CV Nefit EcomLine

Sateetje

  • #1
Nefit Ecomline Classic HR ketel en Moduline 30 klokthermostaat Expansievat 18 / 0,5.

Sinds begin Januari wil het CV gedeelte af en toe niet aan gaan. Na resetten gaat het goed. Waar ik nu ben achter gekomen is het volgende:

- CV gaat niet aan, binnen is het 18 graden en temp op cont. 22
- Code op kachel = 0
- Reset knop indrukken, na enige tijd (+/-30 sec) verschijnen er 2 streepjes (boiler) en op de Moduline verschijnt het kraantje
- CV gaat nog niet aan, temperatuurinstelling staat nog steeds op 22 en binnen is het nog steeds 18 (of 20 of 20,5 of...)
- CV opnieuw resetten, nu gaat er pas 1 streepjes aan (radiator te zien op de Moduline), dus CV werkt
- CV blijft het doen totdat de boiler opgewarmd wordt (zo lijkt het)

Het drukverschil tussen koude en warme installatie is 0,4 en 0,5 bar. Druk bij warme installatie is ongeveer 1,8 a 1,9 bar en bij koude installatie staat hij op 1,4 bar. Expansievat is vorige week vervangen omdat ik dacht dat deze defect was. Na vullen bij koude installatie (tot 2 bar) liep de druk bij verwarmen op naar bijna 3 bar.

De ketel maakt frequent geluid met het klikken van volgens mij relais en lijkt of de ketel niet goed wilt opstarten (je hoort hem veel moduleren, versnellen :) ).

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Het heeft me nu 65 euro gekost zonder enig resultaat. Want toen de monteur er was, deed de CV het. Ik ben niet van plan om een monteur nog 5x keer zonder resultaat te laten langs komen.
 

Oantsen

  • #2
Beetje lastig te vertellen, lijkt verdacht veel op een probleem met de driewegklep. Waarschijnlijk een probleem met de motor.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #3
Dit kan vanalles zijn.
*driewegklep die niet goed omschakelt (doorlekken)
*Boilersensor die niet goed reageert
*Warmwaterkraan die niet (goed) sluit
*Lek in warmwaterleiding

Een monteur met een beetje kennis van dit toestel, moet in 3 minuten kunnen vinden wat er aan de hand is.

Het drukverschil dat U aangeeft tussen koude en warme installatie is waarschijnlijk te verklaren door een defect expansievat.
De andere klachten kunnen hier in princiepe niets mee te maken hebben.

suc6
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #4
Kan ook de boilersensor zijn, welke lekker staat erbij de 0 als het probleem zich voordoet?
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #5
Shrijf ik dus hierboven....;)

Laat het toestel even uitlezen door een vakman, en hij weet echt binnen een paar minuten wat er aan de hand is.

Het is namelijk niet eenvoudig om dit probleem via het forum op te lossen.

suc6
 

Sateetje

  • #6
Waar vind ik een vakman in de buurt van Roosendaal (NB) die een Nefit kan uitlezen?

PS: expansievat is vorige week vervangen. De druk schommelt nog steeds 4 a 5 tiende.
 

Xr8

  • #7
Als het vat vorige week is vervangen dan is de drukschommeling wel wat aan de grote kant.

Is het hetzelfde vat dan er zat? Kijk daarbij vooral naar de inhoud, maar ook de voordruk kan van invloed zijn. Als het vat beneden zit en er staat een redelijke waterkolom op dan is het aan te raden om een vat met een voordruk van 1 bar te nemen. Een groter vat kan zowieso geen kwaad. Denk dan aan een 25 liter vat. Dat is voor de meeste woningen makkelijk toereikend.

Ook een nieuw vat kan defect zijn, staar je daar niet blind op.

In principe kan elke installateur deze toestellen repareren. Zie naar Gorp voor de mogelijkheden.

Succes.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #8
Mocht het weer voorkomen, en u ziet alleen de "0"in het scherm, druk dan even op de service knop...... dan krijgt u er een letter bij.

Combinatie cijfer / letter, geeft weer meer info voor de technici.
 

Sateetje

  • #9
Er verschijnt een Y in het schermpje als ik de serviceknop indruk. Op de Radar site heb ik dit gevonden:

TROS Radar desbetreffende topic-url offline

Is dit hetzelfde probleem?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #10
0Y betekend..........

OF u heeft een druppelende warmwater kraan, check dit direct onder de ketel. Voel eens aan de warmwater leiding of deze warm / heet is (moet u minstens een uur geen warmwater hebben gebruikt)

OF Uw aanvoer sensor is defect / verlopen, deze moet vervangen worden.
OF uw tapsensor / boiler sensor is defect / verlopen, deze moet vervangen worden.


Dit zijn doorgaans de meest voorkomende problemen met deze code.
 

Sateetje

  • #11
OK, ik zal een een monteur langs laten komen. Kan die direct zien welk probleem het is? Kunnen ze dit uitlezen?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #12
Dit is idd uit te lezen, als de monteur beschikt over zo'n uitleesapparaat.
Ik zelf heb er geen, maar kom er ook altijd wel uit.


Vermeld wel even de storings code aan de monteur, dan kan deze gerichter het probleem oplopssen
 

Sateetje

  • #13
Nog een aantal dingen die mij opvallen:

- CV doet het nu redelijk, wordt warm
- Kachel springt elke 5 minuten 30 lang aan en daarna klinkt een grote tik en stopt weer, dit is wanneer hij niet volgas hoeft te branden
- Bij iets langer douchen wordt de staal ineens een stuk kouder, boilervat leeg? Kachel verwarmt water niet goed
 

Ron CV

  • #14
Lijkt op een 3-wegklepmotor die weigert en/of zoals hierboven al aangegeven een boilerthermostaat die zijn werk niet goed doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu