Vraag over onderhoud Intergas HRE Kompakt 36/30

Dutchmountains

  • #1
Ik wil onderhoud uitvoeren aan mijn CV ketel.
Bij stap 8 staat "Neem de koppeling onder het gasblok los". Wat wordt hiermee bedoeld? Moet ik de gasleiding loskoppelen die onder het gasblok zit?

Voor de volledigheid hieronder de onderhouds "instructie" van Intergas.


9. ONDERHOUD
De ketel en de installatie dienen elk jaar door een erkend vakman
gecontroleerd en zo nodig gereinigd te worden.
01. Schakel de ketel uit m.b.v. de aan/uit knop op het
bedieningspaneel.
02. Neem de stekker uit de wandcontactdoos.
03. Sluit de gaskraan.
04. Neem de twee verdiept geplaatste schroeven links en rechts
vooraan onder de ketel los en demonteer het frontpaneel (zie
hoofdstuk 2).
05. Wacht tot de ketel en de brander zijn afgekoeld.
06. Klap de branderautomaat naar voren.
07. Neem de bedrading van het gasblok en de ventilator los.
08. Neem de koppeling onder het gasblok los.
09. Schroef de 10 inbusbouten van het voordeksel los en neem
deze compleet met gasblok en ventilator naar voren toe weg.
Bij demontage van het voordeksel dient deze niet te worden
vastgehouden bij het gasblok en/of ventilator.
Let op dat de brander en de ventilator niet beschadigen tijdens
het demonteren en het neerzetten van de voorplaat.
10. De brander behoeft geen onderhoud.
N.B. De brander nooit reinigen met een borstel of perslucht
omdat hierdoor de metaalvezel beschadigd.
11. Demonteer de stuwstrippen die dwars in de lamellen van de
warmtewisselaar zijn geplaatst.
12. Reinig zo nodig de stuwstrippen en de lamellen van de
warmtewisselaar van boven naar beneden met een borstel of
perslucht.
13. Reinig zo nodig de onderzijde van de warmtewisselaar en de
condensafvoer onder aan de rookgasafvoer achter de
warmtewisselaar.
14. Reinig het sifon en de condensafvoerleiding. Het sifon na het
reinigen met water vullen.
15. Plaats de stuwstrippen in de warmtewisselaar.
16. Controleer de siliconenpakking van het voordeksel op
beschadigingen, (haar)scheuren en/of verkleuringen, zo nodig
nieuwe pakking plaatsen.
17. Plaats het voordeksel op de warmtewisselaar en bevestig deze
met de inbusbouten.
Draai de inbusbouten gelijkmatig kruislinks handvast aan.
Let op, dat de siliconenpakking rondom het voordeksel goed
geplaatst is.
18. Monteer de gaskoppeling onder het gasblok. Controleer de
afdichtring op beschadigingen, zonodig nieuwe plaatsen.
19. Monteer de bedrading op het gasblok en de ventilator.
20. Klap de branderautomaat omhoog tot deze vastklikt op de pen.
21. Open de gaskraan en controleer de gaskoppelingen achter het
gasblok en op de wandconsole op dichtheid.
22. Controleer de C.V. en waterleidingen op dichtheid.
23. Plaats de stekker in de wandcontactdoos en stel de ketel in
bedrijf.
24. Controleer het voordeksel en de verbinding van de ventilator op
het voordeksel op dichtheid.
25 Controleer de branderdruk Pb t.o.v. de luchtdruk PI
(volgens 3.1.3).
26. Monteer de mantel en schroef deze links en rechts onder aan
de ketel vast.
27. Controleer de verwarming en de warmwatervoorziening op zijn
goede werking.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Hoe wil je anders stap 10 uitvoeren?
Maar volgens mij voldoe je niet aan de eerste eis om onderhoud uit te voeren.
 

Tumkie

  • #3
Een ERKENDE vakman stelt deze vragen niet !
 

Dutchmountains

  • #4
Nee, lijkt me logisch. Dit is ook geen forum voor "alleen erkende vakmannen".
 

Dutchmountains

  • #5
The headhunter schreef:
Hoe wil je anders stap 10 uitvoeren?
Maar volgens mij voldoe je niet aan de eerste eis om onderhoud uit te voeren.
Behulpzame reactie. Nou staat er bij stap 10 "De brander behoeft geen onderhoud." dus die hoef ik niet uit te voeren.
 

Tumkie

  • #6
9. ONDERHOUD
De ketel en de installatie dienen elk jaar door een erkend vakman
gecontroleerd en zo nodig gereinigd te worden.


--> sommige dingen laat je terecht over aan een vakman !Als je die dingen al gaat vragen , dan heb ik mijn bedenkingen al !Meetapperatuur , waarschijnlijk nog NOOIT van gehoord ! Hoe kan je dan deftig onderhoud uitvoeren ?? Snap niet dat dit 2013-2014 nog altijd kan/mag ...
 

Dutchmountains

  • #7
Ik zou pas bedenkingen hebben als *vakmannen* hier dit soort vragen gaan stellen.

Meetapperatuur? Nee nog nooit van gehoord. Van meetapparatuur wel, wellicht nog meer dan jij. Alleen niet in dit vakgebied.
En het kan heel eenvoudig hoor. De ketel is nl. mijn eigendom. Kan bij miljoenen huishoudens al jaren.
Of het verstandig is is een tweede. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben.
 

Tumkie

  • #8
Gelukkig lopen ze in Duitsland en België al voor waar het wettelijk verplicht is om het onderhoud te laten uitvoeren door erkende technieker ... ook in Nederland zal dit spoedig door Europa worden ingevoerd ... Terecht , enkel de opvolging hiervan moet en kan nog beter . Kwestie van tijd dat er iemand in opdracht van de overheid zoals in Duitsland jaarlijks langskomt om te kijken of het onderhoud werd uitgevoerd .En ja , ook bij "erkende vakmannen" lopen er rond die de titel niet waard zijn ... maar door doorgedreven controles schieten die zichzelf in de voet !
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #9
Geen onderhoud uitvoeren is soms verstandiger en slimmer dan slechte onderhoud uitvoeren , de schade en de gevaren die van een slechte uitgevoerde onderhoud kunnen voort vloeien kunnen je versteld doen staan. en gevaarlijk voor mens en omgeving :mrgreen:
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #10
@tumkie ,

Een goed onderhouden ketel levert geen geld op , een slechte wel en vaak ook een nieuwe ketel :P

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 

Dutchmountains

  • #11
Dus de gasleiding moet gedemonteerd worden voor jaarlijks onderhoud?? Merkwaardig, want dat levert IMHO altijd een risico op bij het weer correct monteren. En ja dat geldt ook voor vakmensen, want bij een kennis van mij was de erkende monteur bij het plaatsen van een CV ketel ook 'even' vergeten de gasleiding goed aan te draaien.

Is dat bij alle moderne ketels tegenwoordig zo? In mijn vorige huis kon ik bij de voorplaat eraf schroeven zonder de gasleiding eerst te demonteren.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #12
Ja en bij deze ketel kam dat niet
Haal nou maar iemand er bij die verstand van zake heeft want voor dit toestel heb je een O2 meter nodig.
Toestel moet afgesteld worden op O2 CO2
Verder controleren wij met een gasdruk meter of er geen gasdruk. Verlies optreedt in het stuk leiding tussen het gasblok en de ketel afsluiter.
 

Xr8

  • #13
Gasblok moet inderdaad los, anders kom je er niet goed bij. Toestel is opzicht zelf wel schoon te maken, het afstellen op CO2 is echter wel belangrijk en kun je niet doen zonder de juiste apparatuur. De besparing om het zelf te doen zal niet erg groot zijn, voorrijkosten ben je sowieso kwijt. Kijk in ieder geval of de brander niet los zit, en bekijk de rode pakking goed, in sommige gevallen moet deze vervangen worden.

Succes.
 

Dutchmountains

  • #14
OK, dank voor de laatste reacties. Ik laat toch maar een monteur komen :)
Gewetensvraag: denken jullie dat in principe elke monteur alle stappen 1-27 gaat uitvoeren? Best veel werk... Aan de andere kant, als je het gasblok en voorplaat er niet afhaalt kan je feitelijk niets schoonmaken...
 

Tumkie

  • #15
Verstandig ...
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #16
Dutchmountains schreef:
denken jullie dat in principe elke monteur alle stappen 1-27 gaat uitvoeren? .
Dat zie je wel aan de prijs , als de monteur maar 10 euro vraagt bijvoorbeeld ,dan weet je het wel :shock:

je hebt klein en groot onderhoud , hou daar rekening mee bij aanvraag van een offerte :wink:
 

Xr8

  • #17
Zelf haal ik de voorplaat er altijd af. Zou houd je de wisselaar mooi schoon en de stuwstrips. Laat je deze enkele jaren zitten dan krijg je ze slecht schoon. Kost in dat geval meer tijd. Bij de HRE hebben ze de condensuitlaat veel groter gemaakt, deze verstopt niet. De oude kombikompakt zit bij slecht onderhoud snel verstopt.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu