Vorstvrij opslaan

Conradus

  • #1
Moet ik mijn juist gekochte Nefit topline tot aan de installatie vorstvrij opslaan. Staat niet op de doos en er wordt met geen woord over gerept in de installatiedocs. Neem aan dat ze na de test al het water weer hebben laten weglopen. Trouwens ik kan me ook niet voorstellen dat er tijdens transport alleen maar tijdens vorstvrije periodes zijn.
 

Feske

  • #2
Als ik u was zou ik hem vorstvrij opslaan....er zit altijd wel iets van water in het toestel afkomend van de testbank.... voorkomt eventueel wat ellende...
 

Chathanky

  • #3
Wil je hem buiten neerzetten dan totdat je hem gaat ophangen?
Zeker niet doen.
 

Conradus

  • #4
Nee, in de garage en daar is het niet gegarandeerd vorstvrij. Maar als de fabrikant daar met geen woord over rept lijkt het me ook niet veel kwaad te kunnen.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
Men heeft ook nog zoiets als eigen verantwoording.
En met een beetje logisch denken komt men een heel eind.
Zoals al eerder aangegeven.
Er blijft ALTIJD een restant water in de ketel achter na het proefdraaien.
Als dit op een ongelukkige plaats zit en bevriest. Dan heeft de fabrikant de 1e wisselaar defect zonder dat hij ooit bij U in bedrijf is geweest.
En geloof mij dat is echt geen garantie.
Dat kunnen ze wel zien hoor dat het vorstschade is.
 

Conradus

  • #6
Dat begrijp ik maar de fabrikant dient dat dan in de wijze van transport en opslag aan te geven. Als er door bevriezing schade kan ontstaan aan een o hr toestel dan is het verstandig dat de fabrikant dat aangeeft.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #7
We zijn hier echt niet in AMERIKA waar een fabrikant van magnetrons in de beschrijving moet zetten dat je er geen hond in kunt drogen.

Daarom zei ik ook

Een beetje logisch denken, en je eigen verantwoording in ogenschouw nemen.

Je hebt altijd mensen die het beter (denken) te weten.
En altijd alles willen kunnen verhalen.

Dit is het laatste wat ik hier op zeg!!!!!
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #8
Check de garantie voorwaarden van de fabriek gewoon eens, hier zal zeer zeker instaan dat schade door bevriezing niet wordt getolereerd onder de garantei.

Er wordt dan niet gesproken over bevriezing wanneer toestel wel of niet in bedrijf is, dus het maakt niets uit of hij wel of niet is aangesloten.

Bevriezing wordt ALTIJD buiten de garantie gesloten.
 

Conradus

  • #9
ALs het toestel volgens spec is aangesloten en wordt gebruikt zal de vorstbeveiliging van het apparaat in werking treden. De fabrikant heeft die n.l. ingebouwd om schade op deze wijze te voorkomen. Is er bij vorst toch schade ontstaan aan het toestel lijkt me dit toch een geval van garantie immers daarvoor is er een vorstbeveiliging ingebouwd.
 

Conradus

  • #10
De klant mag er toch van uit gaan te kunnen dat de fabrikant de ingebouwde vorstbeveiliging er in plaatste om schade aan het toestel te voorkomen.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #11
Goed TEGEN beter weten in ga ik bij mijnheer conradus (die in mijn ogen erg eigenwijs is/wil over komen) toch nogmaals een antwoord geven.

Dit haal ik uit de gebruikers instructie, gewoon gekopieert en geplakt.


Wanneer de storing niet gereset kan worden:
Noteer de storingsmelding en informeer uw installateur.
Let op
SCHADE AAN DE INSTALLATIE
door vorst.
Wanneer de verwarmingsinstallatie, bijv. ten gevolge van een storing, niet is
ingeschakeld, kan deze bij vorst bevriezen.
Wanneer de installatie ten gevolge van een storing meerdere dagen
uitgeschakeld blijft, moet het verwarmingswater op het laagste punt van de
installatie via de vul- en aftapkraan van de cv-toestel worden afgetapt, om te
voorkomen dat de installatie bij vorstgevaar zou kunnen bevriezen
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #12
Echter........ wanneer de klant het toestel buiten bedrijf stelt d.m.v. het verwijderen van de stekker uit de wcd dan vervallen alle garanties op mogelijke defecten door o.a. vorst

Tevens zijn garanties bij negen van de tien fabrikanten alleen door de installateur te claimen. Dus als dat ding bevroren is zal u mogelijk een installateur moeten vragen de vorst schade onder garantie te repareren. Ik denk dat er niet 1 installateur in NL woont die hier in mee gaat.

Zet u de PC ook tijdelijk in de garage, en denkt u dan ook dat deze onder de garantie gerepareerd wordt wanneer de PC vorst verschijnselen vertoond ?? (door condenswater bv)

Ik zelf zou niet zo dwars denken, maar zet dat ding maar gewoon neer in de garage. Na het aansluiten kom je er pas achter of hij lek is gegaan (door bevriezing) Het cv en of tapwater zal dan uit dat ding stromen, over je pas gelegde Nieuwe vloer. Maar ja, daar zal je ook wel garantie op hebben, want op die vloer staat niet vermeld dat hij slecht tegen water kan toch????!!!????

In dit geval geldt mijn onder text niet
 

Conradus

  • #13
Obelix,

Hoezo heb je het over iets verhalen daar heb ik het toch niet over en dat zou ik ook niet eens willen als ik schade op een simpele wijze kan voorkomen.
Ik vraag het alleen om te weten of het verstandiger is 'm toch maar even vorstvrij op te slaan om problemen te voorkomen.
 

Conradus

  • #14
Sorry hoor maar jullie hebben het wel vaak over verhalen en/of onder garantie laten vallen bij een persoon die in veertig jaar verzekerd te zijn slechts een keer een verzekering heeft aangsproken en dan ook nog bij schade door een ander veroorzaakt. Hebben jullie niet wat snel een verkeerd beeld van een ander?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #15
Mijn excuses voor ons allen (meest zelf monteur) als we erryg bot overkomen.
Maar u heeft in het eerstae antwoordt feitelijk al antwoord gekregen op uw vraag. Met uw eigen opmerkingen doet u voorkomen dat u het niet snapt, of dat u bij een e.v.t. vorst schade wel verhaal wilt gaan halen. Althans zo komt het op ons over.

Hier nog even de antwoorden ter opfrissing:

@Feske
Als ik u was zou ik hem vorstvrij opslaan....er zit altijd wel iets van water in het toestel afkomend van de testbank.... voorkomt eventueel wat ellende...
@Obelix2
Er blijft ALTIJD een restant water in de ketel achter na het proefdraaien.
Als dit op een ongelukkige plaats zit en bevriest. Dan heeft de fabrikant de 1e wisselaar defect zonder dat hij ooit bij U in bedrijf is geweest.
@Obelix2
Een beetje logisch denken, en je eigen verantwoording in ogenschouw nemen.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #16
U kan ook gewoon even de fabrikant bellen en hun de zelfde vraag stellen als het ook kwaad kan.

zeggen hun kan geen kwaad is het op gelost.

Kan het wel kwaad vraag je aan hun wat je er aan kunt doen.

succes
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #17

Screech

Specialist Verwarming
  • #18
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #19
De lente is in aan tocht na al die vragen en antwoorden :mrgreen:
 

Conradus

  • #20
Obelix,

Waar staat dat dat de opslag vorstvij moet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu