Vloerverwarmingsslang op radiator

Pauluz

  • #1
Hallo,

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag:

Ik wil op de badkamer de radiator vervangen door vloerverwarming, op een oppervlakte van ongeveer 1 m bij 1,50 m. Kan dit door middel van vloerverwarmingsslang rechtstreeks aan te sluiten op de verwarmingsbuizen, met behulp van een thermostaatknop?
 

Addie

  • #2
Nee dit kan niet zonder meer: de aanvoer temperatuur kan veel te hoog oplopen.
Deze dient bij vloerverwarming begrensd te worden op circa 40 graden.

Wat wel mogelijk is bij leidingen tot ongeveer 50 meter is het toepassen van een zogenaamde badkamerverdeler, deze heeft een speciale kop in de retourleiding die de temperatuur begrenst. Prijs circa € 120.-
 

Gerrit

  • #3
Ik heb dit bij mij zelf en mijn beide zoons gedaan. Daarbij heb ik in de retourleiding een retourbegrenzer geplaatst. Werkt perfekt en is goed regelbaar.
 

Woonboerderij

  • #4
Inderdaad, met een zgn. RTL in de retourleiding.
Heb het gedaan in een badkamer, max lengte is ongeveer 35 m buis.
Als ik het weer zou doen, dan zou ik er evengoed ook nog een toevoer thermostaat aanhangen, dus zoals nu op de radiator zit, dat geeft je totale controle.
 

Chathanky

  • #5
Nadeel is wel als er een defect optreedt in de rtl, is er geen enkele beveiliging die ingrijpt, ik vindt het een tricky systeem.

Ik vraag me nog altijd af wat de gevolgen zijn van de eerste meters leiding, daar stroomt de volle aanvoertemperatuur van de ketel.
 

Woonboerderij

  • #6
Dus dan niet de goedkoopste buis gebruiken, die maar tot 60 graden geschikt is, voor de zekerheid?
Ik had trouwens de alu buis met binnen en buiten plastic laag gebruikt.
Ook helpt de ruimte thermostaat in geval van een defect aan de RTL.

Als je een verdeler met 1 circuit toepast, ben je toch ook afhankelijk van de toevoer thermostaat, voor de juiste werking, of zie dat verkeerd?
Cor
 

Chathanky

  • #7
Wat ik bedoel is de cv watertemperatuur die wordt normaal niet geregeld door de thermostaat, die temperatuur wordt bepaald door de ketel (uitgezonderd weersafhankelijk).

Het gaat niet zozeer om de buizen, maar meer voor de vloer, bij de normale vloerverwarmingsverdeler komt het cv water nooit de vloer in met meer dan 50 graden. Een RTL voelt die temperatuur pas aan het eind, die is in die 35 tot 50 meter die hij afgelegt heeft al afgekoeld en zo kan het bij opwarmen 90 graden de vloer inkomen zonder dat de RTL hier op ingrijpt, na mijn weten moet een vloer gelijkmatig opgewarmd worden en zeker niet te snel om problemen met scheuren te voorkomen. Dit ga je niet bereiken met een te hoge aanvoertemperatuur.

Gegevens van een van de fabrikanten geven ook aan dat je rekening moet houden met de keteltemperatuur en dat het alleen geschikt is voor een LTV systeem (lage temperatuur verwarming).

(ik ben geen vloerenspecialist, maar heb dit van diverse vloerenleggers)
 

Woonboerderij

  • #8
'k Snap wat je zegt Hanky, bedankt.
cor
 

Willem9503

  • #9
Zie ook:
Vloerverwarming" op retourleiding CV


Ik kan zeggen dat ik geen problemen ondervind, ook niet met de aanvoer temperatuur. (65 graden)

De RTL "knijpt" deze tot 40 graden op een buislengte van zo n 25m.
 

Chathanky

  • #10
In jou geval is het cv water deels door de radiator afgekoeld, en zal met goed ingeregelde radiatoren bij een aanvoertemperatuur van 65 graden zijn afgekoeld naar 45 graden.

Probleem kan zijn als je aan het eind van je cv circuit zit dat je de vloerverwarming niet goed ingeregeld krijgt. Als de laatste radiator 1000 watt is en hierop ingeregelt stroomt er 45 liter per minuut door en is net voldoende om de vloer een vermogen te geven van 7 a 800 watt.

Als een van de twee gaat knijpen beinvloedt hij ook de andere, en dat is meestal niet gewenst, zeker als de badkamer radiator door bv een termostaat geknepen wordt koelt de vloerverwarming ook af totdat de termostaatkraan weer vraagt.

Zit de retourlus aan het begin past de rest van de radiatoren die op de lus is aangesloten zich aan aan het vermogen van de vloerverwarming, omdat de RTL ventiel de doorstroom gaat knijpen op het gewenste vermogen van de vloerverwarming.

Het eerste plaatje van de link verstoor je 2 strangen en drukverschil is bijna 0 (zeker als de 2 strangen gelijk zijn kwa radiatorvermogen) hierdoor zal er nauwelijks water door heen stromen.

Systeem van Pomaster (zelfde link) heb ik in vorig bericht al beschreven wat de risico`s zijn.

Welke uitvoering heb ji toegepast?
En wat is de lokatie tov. je cv circuit?

Een retourlus is niet zomaar overal ongestraft toe te passen, In het systeem zoals Pomaster heeft beschreven werkt het wel, maar met de nodige risico`s, en alleen als je cv temperatuur niet te hoog is.
 

Willem9503

  • #11
Ik zit in dit geval niet achter een radiator.
De aanvoer zit rechtstreeks op de 22mm hoofd aanvoer naar de verdiepingsvloer.

Een andere kanttekening is dat de vloerverwarming geen hoofdverwarming is. Het gaat om de warme voeten. :wink:

Als ik dit weekend tijd heb zal ik nog een tekening produceren. (maar gezien de openstaande klussenlijst zal dat weer niet meevallen) :(
 

Pauluz

  • #12
O.k.
Even in het "kort"...

Ik kan dus een vloer verwarmings lus maken die rechtstreeks op de aan en afvoer leidingen aangesloten wordt. i.p.v. een radiator. Mits ik een RTL monteer en voor de zekerheid ook nog een aanvoer thermostaatknop, en gebruik maak van een kwalitatief hoog waardige verwarmings leiding.

De plaats waar de verwarmings buizen binnen komen is overigens onder het te plaatsen bad, zodat de leiding niet rechtstreeks de vloer in hoeft maar eventueel nog een metertje of wat "bovengronds" kan blijven indien nodig.

Wordt de temperatuur op de badkamer warm genoeg? De badkamer is ongeveer 2.10 m breed, 2.60 m lang en 2.50 m hoog. De oppervlakte waar de verwarmings leiding komt te liggen is ongeveer 1.00 m x 1.60 m.

Alvast bedankt voor de gegeven en nog te geven reacties.
 

Chathanky

  • #13
Complimenten voor het uitfilteren van de info,
als hoofdverwarming is een termotaatkraan aan te raden, of je het warm genoeg kan krijgen is de vraag, omdat je niet de hele oppervlakte van de vloer kan verwarmen (maar een kwart), de onderlinge afstand zal minstens 10 cm moeten zijn om als hoofdverwarming te dienen dit is d regel bij een voledig verwarmde oppervlak van de vloer.

Het hangt ook af wat de aangrenzende ruimten zijn en of er boven een verwarmde ruimte is, grens de badkamer aan de buitenmuur heb je meer vermogen nodig om het warm te houden.
Ook kan de ventilatie een rol spelen, is de aanvoer van verse lucht uit een verwarmde ruimte dan is er minder warmteverlies in de badkamer, komt het van buiten dan kan het nog wel eens koud aanvoelen als de ventilatie aanstaat.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #14
PauluzII schreef:
de plaats waar de verwarmings buizen binnen komen is overigens onder het te plaatsen bad.
Laat dan gelijk de slang een paar keer om je bad lopen, dan blijft je water lekker lang warm :cool:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
:?:
 

Chathanky

  • #16
:mrgreen: is geen unieke oplossing, het wordt zo hier en daar wel toegepast, of dmv. een radiator onder je bad.

Het is het overwegen waard.
 

Willem9503

  • #17
Willem9503 schreef:
De aanvoer zit rechtstreeks op de 22mm hoofd aanvoer naar de verdiepingsvloer.
Met rechtsreeks bedoel ik aan het eind van een aftakking met een lengte van zo'n 5m. Dan pas is er aanvoer naar de vloerverwarming.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #18
Ter informatie: PauluzII heet vanaf nu Pauluz zoals al in een eerder onderwerp. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu