Verschillende draad types koppelingen / fittingen

Robin4

  • #1
Ik ben nog steeds met een compressor bezig om de pressostaat wat op te hogen vanaf de druktank.

Er zit dus een koppelmoer, lange zeskantige draad moer..
aan de pressostaat. Deze heeft in de druktank gezeten en heb ik dus eruit gedraaid om dit aan te passen..

Het draad wat volgens airpress gebruikt word is G 3/8 inch..

Nou ben ik op ebay wezen zoeken naar de benodigde onderdelen die echt lastig aan te komen zijn..

Diverse items gezien.. Op ebay duitsland kom ik tegen 3/8 AG. Ik kom ook een item tegen waar alleen 3/8" staat.. Ik kom NPT maat tegen..
Ik zie ook nog iets met PT staan.. Zoals je misschien snap ben ik een beetje erg de draad kwijt (letterlijk)

Wat ik zeker niet snap.. Is het gebruikte BSP draad type niet gewoon hetzelfde als het gasdraad wat wij hier gebruiken?? Aangezien het gebruikte gasdraad bij ons dus ook in inches staat.


Wat ik denk nodig te hebben is een dubbelnippel
en een sok..

Zijn er misschien nog andere methodes om zo`n `koppelmoer` nog iets langer te maken..?

Wat zijn de voordelen van vernikkeld brass??
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Maak eens wat foto's
 

Tiho

  • #3
Bsp en gasdraad is hetzelfde.
 

Robin4

  • #4
Is dat dan BSPP of BSPT?? Want dacht dat daar ook nog verschil in zat..

Ik ga morgen even langs de plaatselijk compressor handelaar.
Wellicht komt ik dan iets verder..


Klopt het dat in duitsland dit dan AG heet?
 

Tiho

  • #5
Ik denk gasdraad. Nptt bestaat naar mijn weten maar wat jij zegt ken ik niet. Bsp of G of " is allemaal hetzelfde draad en daar redt je het mee.
 

Tiho

  • #6
De p en t die je noemt zullen taps en recht zijn misschien.
 

Tiho

  • #8
Wat moet TS met NPT dan. Dat wordt helemaal niet gebruikt.
 

Poster

  • #9
Vroeger werd deze draad nog wel eens gebruikt in fitwerk, maar is later genormaliseerd, maar buitenlands gereedschap kan nog wel deze draad hebben.
 

Tiho

  • #10
Buitenland over de zee misschien. Het is airpress en g 3/8 heeft ts al genoemd. Ik ben nog nooit npt tegen gekomen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
@ Robin4,

op uw compressor zit gewone gasdraad.
 

Robin4

  • #12
Robin is vandaag bij de plaatselijke compressor, en nog wat allemaal dealer geweest..

Beste man had genoeg geduld voor mij en de benodigde kennis.. Even naar achter gelopen kwam hij met een passende dubbele nippel en sok weer terug gelopen..

Ik had de gehele pressostaat maar meegenomen.. Kon hij meteen zien wat ik nodig had..

Had er nog even naar gevraagd of er langere `koppelmoeren` leverbaar waren.. Maar volgens hem was dit gewoon een standaard maat die op alle compressors gebruikt worden en waren er blijkbaar geen langere leverbaar.. Dus ik heb de gok genomen op de dubbele nippel en sok.. Eenmaal thuis meteen gepast.. En wat denk je? Precies goed!!

Meteen alles vast gezet met loxeal draad borgmiddel voor luchtdruk leidingen..

Dus kan met veel lof zeggen, dat de missie completed is..

Zal nog even wat fotos posten van het resultaat.



Er moeten alleen nog koppelingen op.. Maar ik kijk voor veiligheidskoppelingen.



Ik heb nog een vraag..

Op de druktank aan de voor en achterkant zit een 1/2 aansluiting... Nou was het origineel bedoeld om de 1/2 koppeling aan de voorkant te gebruiken waar ook de pressostaat zit.. Ik heb de blinde dop die achterop zit maar verwijderd omdat ik daar de uitsluiting wil hebben voor eventueel een mini luchtleiding net. Ik heb de blinde dop in de voorkant van de tank gedraaid en vast gezet met loxeal draad borg middel..

Nou wil ik achterop de tank een aansluiting maken..
Alleen wat is dan verstandig? Gewoon een koppeling erin draaien?? Of slimmer om er een kogelkraan erop te maken.. Hierop wil ik een hoge druk rubbere slang gebruiken en deze op een luchtleiding netwerk (mini) aan te kunnen sluiten??
 

Tiho

  • #13
Altijd verstandig een kogelkraan ertussen. Zet deze na gebruik ook gewoon dicht. Als er dan een slang springt blijft de compressor gewoon rustig. Deze kun je natuurlijk ook beter uitzetten.
 

Robin4

  • #14
Oke bedankt, ik ga naar een kogelkraan zoeken die erop past..

Wil jullie allemaal even bedanken voor de hulp.
Kom vanzelf terug als ik er even niet meer uit kom.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu