Verhogen aanhanger

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #1
Ik heb een gesloten aanhanger met een deksel van een bekend merk. (afm bak 125 x 85 cm)
Maar binnenin de aanhanger heb ik te weinig ruimte er is nu 40 cm hoogte en ik heb 65 cm hoogte nodig (dan kan een gasfles rechtop staan zodat die niet kan gaan rollen)
Nu is de gehele opbouw en het deksel gemaakt van verzinkt staalplaat en daar zou dan een stuk bij tussen gezet moeten worden.
Tenminste het deksel moet straks weer passen zodat het geheel waterdicht is en de onderkant moet weer op het frame geschroefd worden.

Het geheel mooi recht doorslijpen en de wanden straks wat verstevigen zal het probleem niet zijn maar hoe krijg ik er een stuk van 25 cm bij tussen?
Gewoon ijzer is nog wel te lassen maar dit is verzinkt plaatstaal en ik weet dat met zink het slecht lassen is (naast dat er wat niet al te gezonden dampen af komen)
Daarnaast zal door de warmte over een lengte van 125 cm het metaal niet geheel netjes glad blijven (denk ik)
Wie heeft een idee hoe ik dit goed en netjes op kan lossen?

suc6

Gerrit
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Vanwaar wil je al deze moeite doen (overigens vraag ik mij echt af of je uberhaupt wel dergelijke aanpassingen mag doen aan de constructie (denk aan typegoedkeuring))?

Leg de gasfles lekker in de aanhanger en leg hem klem met wat balkjes die je in de aanhanger legt en aan elkaar schroeft zodat de gasfles niet kan gaan rollen en schuiven.
 

Poster

  • #3
U kunt de naad verbinden met een strip aan de achterkant, en twee rijen popnagels, als u wat kit eronder zet, is het ook nog waterdicht.

Lassen is geen optie, de plaat houd u nooit recht, en het galvaan gaat eraf.
Of een totaal nieuwe plaat monteren.

Welke dikte heeft het plaatstaal ?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #4
BertPleizier schreef:
Leg de gasfles lekker in de aanhanger en leg hem klem met wat balkjes die je in de aanhanger legt en aan elkaar schroeft zodat de gasfles niet kan gaan rollen en schuiven.
Als ik hem plat leg neemt hij ook veel meer ruimte in en aangezien de aanhanger al niet zo groot is (ze noemen het ook wel een bagage aanhanger) is elk stukje ruimte welkom, vandaar dat hij dus rechtop moet. Daarnaast rijden er van hetzelfde merk ook van dit soort aanhangertjes rond die wel een stuk hoger zijn. (maar die waren ook een stuk duurder :( )

Ik heb de materiaaldikte even opgemeten en met 1,2mm is dat denk ik dikker dan het plaatwerk van de meeste auto's. Bij auto's lassen ze er wel stukken in als dat nodig is en kunnen ze (wellicht met de nodige plamuur ed.) alles weer keurig strak en recht maken.

suc6

Gerrit
 

Poster

  • #5
Twee lange naden (boven/onder) lassen van 1.2 mm plaat, gaat flink golven, wat u met plamuur niet meer wegwerkt.

Er is nog een kans als u platen hecht, lasjes van 1 cm, en dan niet achter elkaar, maar verdeeld hechten, en dan afwerken.

Kijk ook uit dat het geheel niet topzwaar wordt, houd de lading onderin.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #6
De wielen staan naast de bak dus qua stabiliteit zal het al geen probleem zijn. Daarnaast is het deksel uitgevoerd met leggers zodat je er ook nog het nodige bovenop kunt pakken en dat doen ze niet als de aanhanger daardoor eenvoudig topzwaar zal worden.

Verder gaat er de RVS BBQ in met wat jerrycans water ed. dus het meeste gewicht zit altijd al onderin
en verder worden gebruikt om visspullen in te vervoeren en die zijn echt niet zo zwaar omdat je alles wel naar de waterkant moet slepen.

Ik had zelf al zitten denken om de huidige bak middendoor te gaan slijpen de onderkant weer op het frame te zetten, dan een complete opbouw te gaan maken met 9mm Betonplex en daarbovenop dan weer de bovenkant met het deksel te gaan zetten.

even wat foto's gemaakt


hier heb ik de bak weer even op het frame gezet (ik zie nu dat hij verkeerd om staat :oops: )



alleen het losse frame



hoe het bak aan het frame zit.

en hier zelfde soort aanhanger die al wel veel hoger is uitgevoerd.


Morgen kom ik voor mijn werk bij een autoschade bedrijf, eens kijken of die een oplossing weten.

suc6

Gerrit
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
Aangezien alles van metaal maken de nodige problemen zou geven e.e.a toch maar van hout gemaakt met dit als eindresultaat.


Bodem gemaakt van betonplex en de randen rondom goed ingekit tegen inwateren.
Daarna de wanden er omheen gezet van 10mm watervast verlijmd merantie multiplex en deze verlijmt met PU lijm en geschroefd.
Bovenop een rand gemaakt zodat er geen water naar binnen kan lopen en het oude metalen deksel weer past en deze met stevige scharnieren vastgeschroefd zodat die niet net als in de oude situatie kon gaan rammelen.
Het geheel weer uit elkaar gehaald en met schipcoat trailer lak geschilderd.
Dat laatste was bepaald niet eenvoudig want die verf is zo dun dat het diep in het hout trekt maar ook dat je elke aanzet van kwast of roller ziet.
Tussendoor telkens alles glad geschuurd en zo 3 lagen aangebracht.
Bovenbouw weer op de onderbouw gezet, gekit en met schroeven aan het frame vast gezet zodat het nu een geheel is.
Als laatste een verlichtingsbalk gemaakt en de spatborden er weer opgezet, de kabel voor de verlichting door het frame gehaald zodat deze er niet meer los bij hangt en vanavond de 1e proefrit gemaakt.
Dus ook even flinke hobbels genomen om te kijken of hij stabiel blijft en dat lijkt geenenkel probleem (achteruit rijden wel want hij schiet echt alle kanten op)
Ondanks dat de verlichting prima werkt (knipperlichten, remlichten en rij/kenteken verlichting) geeft de auto nog wel een storing (wellicht dat een lamp niet zwaar genoeg is oid.)
Nu alleen nog een rek bovenop de aanhanger met beschermstrippen op het deksel en rondom gegalvaniseerde beschermstrippen kitten/schroeven en klaar.

suc6

Gerrit
 

Poster

  • #8
Ziet er gelikt uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu