Verf barst na reparatie

Clemy

  • #1
Wie weet waar ik het beste reparatie stukken in kozijnen (zuidzijde) mee kan afwerken?

Een paar jaar geleden hebben we de slechte stukken gerepareerd met polyesterplamuur. Dit bleek te veel te werken, waardoor de verf snel ging barsten (donkergroen).

Nu heb ik al de plamuur verwijderd en al deels vervangen door houtrotvuller van alabastine. Dit zou flexibel blijven, maar helaas zag ik na de hitte van de afgelopen dagen de eerste barsten al verschijnen.

Ik weet dat acrylaatkit niet scheurt daar ik dat op een paar overgangsnaden heb gebruikt, maar daar kan ik grote gaten niet goed mee repareren en bovendien kun je het later niet goed meer bewerken.
Heeft iemand een oplossing, of een goede suggestie?

Ik kreeg ook al de tip om constructielijm te gebruiken.
Heeft iemand hier ervaring mee of dit werkt?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Misschien iets meer informatie over de situatie?
  • Hoe groot zijn de gaten?
  • Van wat voor houtsoort is het kozijn gemaakt? Hardhout/vuren?
  • Met wat voor soort verf (acryl/alkydhars,beits) is de zaak afgewerkt, en is daarbij grondverf gebruikt?
Ik heb zelf op diverse plekken een soortgelijke houtrotvuller gebruikt, en weliswaar is na jaren op sommige plekken wel wat te zien, maar het meeste heeft toch een prima resultaat. Ik heb de zaak afgewerkt met "dekkende beits" (alkyd).
 

EdP

  • #3
Het is ook wel zaak om de grote stukken op te vullen met een passtuk van hout en met houtrotvuller de kleinere plekken te doen.
 

Clemy

  • #4
Even naar aanleiding van de vragen op de reacties van mijn probleem.

Het probleem van het scheuren treedt ook op bij kleine naadjes die zijn gevuld. Na het vullen en schuren zijn de plekken 2 maal in de grondlak (flexa grondlak grijs voor buiten) en naderhand 2 maal gelakt met flexa buitenlak hoogglans monumentengroen. Echt een hoogwaardige kwaliteit buitenlak, met lijnzaadolie en verdunbaar met terpentine. De kozijnen zijn van vurenhout en uit de jaren dertig. Over het algemeen is de staat waarin het hout verkeerd goed.

Ik zit nu nog te dubben of ik de scheuren in het afgelakte deel nu weer moet behandelen, of met het deel dat nog niet af is moet doorgaan. En hoe? Ik had zo gehoopt van het scheuren af te zijn en over 3 jaar enkel een schuurpapiertje te hoeven pakken en daarna te kunnen lakken...
 

Fiesiekus

  • #5
Oppassen geblazen: de lak die erover heen is geverfd kan wel eens zo goed afsluiten dat vocht niet uit kan ademen. Dat heb ik meegemaakt; de gevolgen zijn dramatisch: hele kozijnhoeken na 2 jaar katsverrot. Zoals Kees heeft gedaan is beter: beits of schakelverf.

Houtrotstop van Alabastine kan zacht hout knoerhard maken en beginnende rot stoppen (volgens het opschrift).

Ook het advies van EdP is op te volgen: met poly-urethaanlijm (vuren) houten stukken eerst in de verwijderde delen lijmen. Laten drogen en dan met houtrotvuller de resterende ruimten vullen. Ruim laten drogen dan pas met beits of schakelverf eroverheen (2 lagen, eerste 10% verdund). Pas dus op met het afsluiten van enigszins vochtig of aangetast hout.

In uw geval zou ik de verf verwijderen en evt kieren met 2 comp-plamuur vullen. Dan beitsen of schakelverf.
 

Clemy

  • #6
Misschien klinkt het wat onbenullig, maar ik heb geen flauw idee wat schakelverf is.
Zou je dat kunnen toelichten? Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
@ Fiesiekus,
Kees schreef:
Ik heb de zaak afgewerkt met "dekkende beits" (alkyd).
Is alkydverf wel ademend ?
 

Clemy

  • #8
Wanneer ik over zou stappen op dekkende beits, betekent dat dan dat ik alles weer helemaal kaal moet halen? En moet je dan nog wel eerst 2 maal gronden?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Dekkende beits (ik heb van dit forum begrepen dat de uitdrukking niet geheel klopt) is een "éénpotssysteem", d.w.z. dat je met dezelfde verf de grondlaag en de bovenlaag (of lagen) legt.

Het is dus (denk ik, ben geen verfspecialist) geen echte beits.

Maar het trekt dieper in het hout dan grondverf, en men beweert dat het meer ademt dan "gewone" verf. Wat daarvan waar is weet ik niet.

Wel weet ik dat de verf na verloop van jaren niet zozeer afbladdert, maar als het ware het hout in trekt. Het wordt dan dof. Je kunt dan vrij goed opschuren en een nieuwe deklaag aanbrengen, en dat een paar maal (in de loop der jaren).

Het mooiste is die verf te gebruiken op kaal hout, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het op moeilijk te bereiken plekken ook wel over de oude laag heb geschilderd. Eventuele ademende werking (voorzover dus aanwezig) gaat dan natuurlijk verloren.
 

Fiesiekus

  • #10
Laten we het definitieve antwoord aan de specialisten overlaten: wat mij verteld is in de verfpeciaalzaak is:

lak = afsluitend en niet te gebruiken voor werkende houtsystemen als tuinhuisjes / rabatdelenen zeker niet voor hout waarin vocht in kan trekken (van binenuit) of al in is getrokken.

beits = ademend en minder duurzaam dan lak

schakelverf = (ook wel verfbeits genoemd) kwalitatief beter dan beits maar wel ademend. ook eenpotssysteem

Kijk ook eens hier:
Beits of lak
 

Dingena

  • #11
Zie indrdaad de link die door Fiesiekus aangegeven wordt of gebruik de zoekfunctie van het forum. We hebben dit al zeer vaak besproken, dus de info is al beschikbaar. Ook op de begin pagina staat een uitleg over de diverse verf soorten.


Ga ook eens naar een verfspeciaalzaak zij zullen u dan helemaal goed voorlichten en uitleggen wat en hoe het moet gebeuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu