Vaillant VCW NL 182E dubbele storing verwarming én tapwater

Vaillant

  • #1
Hoewel we een onderhoudscontract hebben, sukkelt ons probleem al jaren en wordt steeds erger. Het wordt nooit goed opgelost.
Ketel: Vaillant VCW NL 182E combiketel
Waterhardheid: altijd al zacht water sinds begin ketel
Waterdruk: goed
Kranen: ontkalkt en gedeeltelijk vervangen door nieuwe
1: bij tappen van warm water slaat de ketel na een paar minuten af, meestal met een branderstoring. Bij de thermostaatkraan in de douche heel snel, dit deed hij enkele jaren geleden nooit met dezelfde kraan. Kraan uitelkaar gehaald en alles ontkalkt hielp niet, ook uitloop ontkalkt hielp niet. Alleen mogelijk te douchen als we de kraan van het bad ook open draaien, dan blijft de ketel wel aan.
Als ik de warme kraan in het bad (normale kraan) gebruik, blijft het water langer heet, maar gaat na verloop van tijd (kraan dicht-kraan open) vaker de ketel in branderstoring.
2: sinds enkele weken: verwarming: start normaal op, na enige tijd (uurtje?) loopt de pomp wel nog, maar is er geen vlam meer (dus ook geen verwarming). Ik krijg de vlam dan alleen aan, door een warme kraan te laten lopen 1 minuut. Kraan dicht, vlam uit, vlam even daarna weer aan en meestal blijft hij dan branden voor de verwarming. Soms springt hij bij het weer aanspringen op branderstoring. Na indrukken knopje springt hij weer normaal aan.
Na een uurtje gaat hij echter weer uit met lopende pomp.
Hoewel ik een handige man heb, hebben we geen documentatie van onderhoud/instellingen van deze ketel en zou dit toch door de firma die de ketel in onderhoud heeft opgelost moeten worden. Ik hoop op enige tips die ik de monteur morgen kan meegeven...
Alvast bedankt voor uw reactie.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #2
Het lijkt mij dat er een of meerdere sensoren kapot zijn.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Ik hoop op enige tips die ik de monteur morgen kan meegeven...
Ik denk dat een monteur zelf heel goed in staat is om zelf tot de juiste conclusie te komen.
In ieder geval ga ik ervan uit dat het een vakbekwaam persoon is.
En niets is dan irritanter dan een leek die een monteur gaat vertellen waar hij het moet zoeken, omdat een andere monteur die de machine nog nooit gezien heeft dat op internet heeft gezegt.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #4
De enige tip die kan en wil geven is met vaillant te bellen als de monteur er toch niet uit kan komen, dat doe ik ook als het echt niet wil,, die mensen zitten er voor ;)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
U mag verwachten dat het bedrijf die de ketel onderhoudt dit probleem oplost, u loopt de kans dat door uw bemoeienis de zaak alleen maar slechter wordt en de verhoudingen evenzo.
 

Vaillant

  • #6
Helaas, de monteur is uren bezig geweest maar geen oplossing.
Ik begrijp jullie reacties gezien vanuit installateurs-oogpunt, maar voor ons is het ook frustrerend dat het alleen op de leeftijd van de ketel gegooid wordt door de repaprateur.
Monteur weggegaan op een moment dat NIETS het meer deed, en ook niet meer aan te krijgen was, nu is mijn man verder aan het proberen en hebben we met afstellen (proberen, want we hebben geen meetgegevens etc) zowel de verwarming als de cv weer even aan de praat.
Ik vroeg alleen om wat tips, ook omdat mijn man technisch onderlegd is. En we langzamerhand het vertrouwen verliezen in "ons" installatiebdrijf. Sorry als ik op zere tenen heb getrapt
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #7
Vaillant schreef:
Hoewel ik een handige man heb, hebben we geen documentatie van onderhoud/instellingen van deze ketel
Deze documentatie is op internet te vinden:
Vaillant_VC_VCW.pdf link naar instalatiehandleiding.
Afhankelijk van ervaring en handigheid kan dit behulpzaam zijn.
Helaas is er zo te zien maar één storingsindicatie voor alle storingen dus dit kan lastig zoeken zijn. Mogelijk komt het neer op 'slim' bepaalde onderdelen vervangen. Als het vlambeeld normaal is inderdaad sensor(en), misschien zit die kabel naar de NTC wel los of is de ionisatie-electrode slecht.
Deze onderdelen zijn minder duur dan jaren getob met een ketel.

Als je niet weet wat je doet, liever een (ander) bedrijf laten kijken. Vooraf vragen of degene die komt kennis en ervaring heeft met uw type ketel!

Dit is inderdaad een frustrerend verhaal, zelf ook soortgelijke ellende meegemaakt met een (landelijk werkend) instalatie/onderhoudsbedrijf dat mijn type ketel voor het eerst zag. Me toen zelf maar wat gaan verdiepen in deze tak van techniek, scheelt geld en woongenot.
 

Vaillant

  • #8
Bedankt voor het begrip en de tips/link,
hij werkt nu nog steeds, we gaan ons toch beraden over een nieuwe, maar hoeven die beslissing nu niet hals-over-kop te maken.
Groetjes,

Lisette
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Sorry als ik op zere tenen heb getrapt
Nee hoor, de ervaring leert dat monteurs en bedrijven het niet erg op prijs stellen dat de klant aankomt met verhalen wat er mis is en wat er vervangen moet worden.
In dat licht moet u mijn opmerking zien.
Ik vind het vreemd dat een monteur weggaat zonder oplossing an te dragen, een beetje fatsoenlijk bedrijf had contact opgenomen met de servicedienst van de fabrikant
 

Vaillant

  • #10
Dat is ook het vervelende ervan. We weten dat het een oude ketel is, maar hij is altijd in onderhoud geweest. Ik ben er ook zo blij mee dat mijn man zelf "handig" is, anders waren we nu geforceerd een snelle beslissing te nemen.
Groetjes,
Lisette
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #11
NTC defect is zeer onwaarschijnlijk, maar mogelijk.
Misschien is inderdaad de bedrading naar de NTC los, maar dat is makkelijk te controleren.
(terugregelen via de "ketelthermostaat" brander moet terugregelen)
Mij lijkt het meer een afstellingsprobleem van het gasblok/branderdruk of een defect aan een print.
Het helemaal niet meer aan kunnen krijgen kan met de maximaalthermostaat te maken hebben.
Dat ding kan gereset worden (mits afgekoeld) door het indrukken van de knop.
Ook dit kan een moeilijk te vinden probleem zijn, én Vaillant heeft deze ook niet altijd bij de hand.
 

Vaillant

  • #12
Het lijkt wel een wonder, maar sinds het werk dat mijn man eraan gedaan heeft, toen die avond nadat de monteur was weggegaan, doet de ketel het zonder enige storing. We hoeven zelfs geen extra water te laten weglopen als we douchen. We gaan voor een nieuwe ketel, maar nemen ons nu rustig de tijd ervoor. Vooral omdat we, om de garantie op een nieuwe ketel te behouden, ons niet-diffusiedichte vloerverwarmingssysteem moeten gaan afscheiden van de rest.
Bedankt,

Lisette
 

W en d

  • #13
Ze zoeken bij vaillant vast nog wel een fabrieksmonteur,misschien iets voor je man :D
 

Vaillant

  • #14
:shock:
:oops:
:lol: :lol: :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu