Vaillant ketel met zwakke waterstraal

Rgosens2

  • #1
Dit is er een voor de die-hard trouble-shooter.

Het gaat om een Vaillant VCW 15/2 T3W waar al vier (jawel) verschillende reparateurs naar hebben gekeken maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Ketel hangt bij vriendin in een flat op twee hoog. Bij de eerste twee reparaties was ik niet aanwezig.
Ketel heeft altijd een sterke en hete warmwaterstraal gegeven en wordt onderhouden.

Hier is de geschiedenis, zoals opgeschreven door vriendin:

25 nov.
Klacht: zwakke warmwaterstraal die lauw is.
Gedaan: een "elementje" vervangen en waterdruk verhoogt.
[De reparateur schreef op onderhoudssticker: KWWA+KGGA+Wii]

2 dec.
Klacht: sterke warmwaterstraal die nog steeds lauw is.
Gedaan: "UFO'tje met pin erin" vervangen en nieuwe "drieklapper" erin.
[Wat ze bedoelt is denk ik: waterhuis en driewegklep vervangen]

6 dec.
Klacht: te zwakke warmwaterstraal die heet is en na zo'n 3 minuten lauw wordt.
Gedaan: waterhuis vernieuwd en waterdruk verlaagd.

9 dec.
Klacht: te zwakke warmwaterstraal die heet is (en blijft), maar nog steeds te zwak.
Gedaan: twee leidingen in de ketel vervangen die tot wokkels waren gedraaid (!) en nieuwe boiler geplaatst.

Goed, er zit dus wat progressie in, maar het werkt nog steeds niet naar behoren. Ben dus zelf nog maar eens gaan testen. Hier 't resultaat:

Zo gauw een warme kraan wordt opengedraaid begint de geiser na zo'n 5 seconden te branden. De straal is heet maar zwak. Na nog zo'n 5 seconden gaat de geiser langzaam zwakker branden en zwelt dan langzaam weer aan tot een volle vlam. Dit pendelen gaat zo door, om de 5 seconden.

De CV werkt goed en het pendelen gebeurd zowel bij CV aan als uit. Ook gebeurd het pendelen op alle warmwaterkranen. Dit pendelen is niet geconstateerd door de reparateurs en ik weet ook niet sinds wanneer het optreedt.

Mijn vermoeden is dat de reparateurs een beetje lukraak wat standaard acties ondernemen maar niet echt het geduld hebben om de boel goed af te regelen. Misschien zijn de juiste onderdelen nu vervangen (de boiler was goed verkalkt en die wokkels zagen er ook niet mooi uit) en zou nu door de waterdruk weer wat op te schroeven de straal sterker worden en het pendelen ophouden. Ik weet 't niet.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en kan ik zelf die waterdruk wat opvoeren om te testen of het pendelen zo ophoudt?

Bedankt

RG
 

Twanomega

  • #2
Hallo

Het pendelen op warm water is normaal als de temperatuiur van het warm water nagenoeg constant is.

Als ik het goed gezien heb is de water thermostaat (dennstof regler) ook al vervangen.

En zoals je de werking van het toestel beschrijft werkt hij naar behoren . Het probleem zit denk in de membraan, die aan de onderkant van het toestel zit, die membraankamer zorgt er voor, dat het toestel ingeschakeld wordt voor warm water.

Als het membraan stuk is kan het zijn dat het toestel niet in bedrijf komt. Maar er kan ook koud water gemengd worden met warm water als gevolg van een drukverschil over het membraan. Bij een geizer komt dit vaker voor.

Lijkt me verstanding dat je er een installateur bij haalt die verstand van zaken heeft. Het is geen moeilijke klus, stelt eigenlijk niets voor om het membraan te vervangen, maar ik weet niet hoe handig je bent.

En het lukweg raak vervangen van onderdelen is normaal niet de bedoeling. Maar als er echt een probleem is komt er een ander probleem: de arbeidsuren. Soms komt het voor dat je voor iets simpels uren aan het klooien bent voordat je er achter bent.

En nog 1 ding: het is een toestel wat al een behoorlijke leeftijd heeft..

Twan
 

Rgosens2

  • #3
Twan,

Bedankt voor je antwoord. Dat membraan zit toch in het waterhuis? Ze hebben dat tweemaal vervangen en ook gecontroleerd. Ik mag aannemen dat dat nu goed is.

Wat betreft dat pendelen. Ik denk dat dat toch niet goed is. Het betekent inderdaad dat zo de temperatuur constant wordt gehouden maar aangezien er een zwakke straal is, betekent dat ook dat de geiser eigenlijk veel meer capaciteit heeft die niet wordt benut. Als de druk wordt opgevoerd, zal de straal groter worden en zal de geiser op volle kracht blijven branden, denk ik dan.

Ergens zit er een optimale afstelling: flinke waterstraal, redelijk hete temperatuur, en de geiser die constant op volvermogen blijft branden.

De straal is nu zwak, maar ik denk te heet. Vandaar dat pendelen. Ze hebben onderdelen vervangen en dat heeft voor verbetering gezorgd. Maar het optimaal afstellen hebben ze nagelaten, volgens mij.

Ik doe dat nu liever zelf. Dus kan iemand vertellen hoe je de waterdruk kunt afstellen op deze ketel?
 

Rgosens2

  • #4
Kan iemand vertellen waar ergens een doorstroombegrenzer kan zitten op een Vaillant VCW 15/2 T3W?

Ik krijg nu 4.8 l./min. heet water terwijl de brander pendelt (omdat de maximale watertemperatuur dan is bereikt). Dit toestel kan 6 l./min. leveren op vol vermogen en heeft dat ook altijd gedaan.

Een monteur heeft de boel afgeknepen tot 4.8 l./min. om zo problemen op te lossen.
Het echte probleem zat echter ergens anders en is waarschijnlijk opgelost.
Maar de begrenzing is nog steeds 4.8 l./min.

Dus: waar zit zo'n begrenzer?

Bedankt

RG
 

Twanomega

  • #5
Hoi rg

Ik vermoed dat hij in het koudwater gedeelte zit.
Vanaf de inlaat combinatie zou ik de leidingen maar eens los maken.
Het kan ook zijn dat hij in het waterhuis zit daar zitten dan 2 stiften en die uit het midden zit dat is een doorstroombegrenzer maar er kan ook een losse in zitten, die in de leiding is gemonteerd in een bestaande koppeling.

Is de waterstraal op alle kranen slecht of maar bij 1?
Als dat het geval is moet je bij de kraan kijken voor een verstopping.
De venturi die in het waterhuis zit is die niet verstopt of versleten.

Ps de druk kun je niet verhogen wel de water hoeveelheid.

Twan
 

Ketelman

  • #6
Als de installateur de hoeveelheid "geknepen" heeft kan het ook zijn dat simpelweg de inlaatcombinatie wat dichtgedraaid heeft.

Kijk eens of het kraantje van inlaatcombinatie verder open kan, je kan dit simpel controleren zonder allerlij zaken open te halen en af te tappen.
En wat hierboven ook al een geschreven is... bel eens een installateur die verstand van zaken heeft.

Als ik al lees dat buizen tot "wokkels" gedraaid zijn plaats ik ernstige twijfels bij de kwaliteit van de monteur die er aan gewerkt heeft.
 

Rgosens2

  • #7
Bedankt voor de antwoorden. Ik vermoed inderdaad dat de begrenzer in de leiding is aangebracht, bij het waterhuis. Ik zag daar de derde reparateur knoeien met een plastic ringetje. Hij vertelde me bovendien dat die ring er eerst altijd verkeerd om in had gezeten. Tja, als hij dat zegt...

Ik kan slechts een kraantje vinden op de ingaande koudwaterleiding. Echter dat heeft geen handvat en eraan draaien met een tang lukt ook niet. Kennelijk is er dus geen regelbare begrenzer, alleen die ringetjes die tot een bepaalde hoeveelheid afknijpen.

Er wordt een afspraak gemaakt voor een volgende reparateur. De vijfde. We zijn daarbij echter afhankelijk van het vaste installatiebedrijf van de woningbouwcorporatie. En dat is een van de grotere spelers in Nederland...

Dat van die druk, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar dat was de bewoording die door de eerste twee reparateurs gebruikt werd. Ik krijg 4,8 l./min. op alle kranen (gemeten met maatbekertje over 10 sec.). Dus de begrenzer zit ergens in de ketel.

Ik laat weten wat Willem Bever ditmaal in elkaar brouwt.

RG
 

Rgosens2

  • #8
Dat was nummer vijf dan. Was dezelfde reparateur als bij de derde keer. Zijn standaard truk is waterhuizen vervangen. Want dat is wat er weer is gebeurd.

Maar goed. Het pendelen is nu verholpen en de brander brandt bijna constant op volvermogen. Echter...de boel is nog steeds afgeknepen op 4,8 l./min. op alle kranen. Het water is wel goed heet. Ik had gehoopt dat met een brander op volvermogen 6 l./min. haalbaar zou moeten zijn. Dat valt dus tegen.

Deze reparateur zegt dat je op een gegeven moment wel realistisch moet zijn in wat je eist van de ketel. Ben ik mee eens: ik zie de brander nu op volvermogen en de 4,8 l./min. water is goed heet. Echter, realisme gebiedt me ook te zeggen dat de vorige reparateur zei dat deze ketel 6 l./min. zou moeten kunnen leveren en dat de warmwaterstraal voor deze serie reparaties krachtiger was (hoewel, iets minder heet). Vriendin is nog steeds niet blij en krijgt haar haren niet uitgespoeld bij deze flutstraal. Kortom, de situatie is nog steeds niet hersteld tot hoe het was voor de klachten optraden.

Omdat ik geen concrete meting heb van de hoeveelheid water die de ketel eerst gaf en op welke temperatuur (krachtigere straal, maar iets minder heet dan nu) en omdat we doodziek worden van de situatie, een aantal vragen:

1. Wat is het vermogen van een Vaillant VCW 15/2 T3W? Welke hoeveelheid water per minuut kan worden geleverd bij wat voor delta temperatuur?

2. Deze laatste reparateur wist te melden dat je eigenlijk niet kunt spreken van een doorstroombegrenzer en dat het eerder een ventiel is in het waterhuis. Wat moeten we hier nou weer van geloven? En is het logisch dat hij de boel gewoon afgeknepen houdt op 4,8 l./min. omdat dat het maximaal haalbare is?

3. Als je streeft naar een maximaal krachtige straal en maximale temperatuur wat is dan beter: 4,8 l./min. heet water en wat koud water bijmengen of 6 l./min. met alleen de warmwaterkraan open? Dit bij een gelijkblijvende brander.

Bedankt

RG
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
De mens is een heel slecht meet instrument.

Ik heb hier een AWB HR2 bij werkzaamheden heb ik een waterleiding in mij vloer defect geslagen met een beitel terwijl mijn vrouw met heet water bezig was.
Leiding een nieuwe koppeling tussengeperst en we hadden een Flutstraaltje WW terwijl dat altijd een krachtige straal was.
Doorstroom begrenzer 6 l/min schoon gemaakt , en nog een flut straal.

Tja dan moet het dus wel in de ketel zitten.

Toch even voor zekerheid gekozen en een doorstroom thermometer mee genomen van een collega CV-specialist. Wat blijkt: 5,9L/min 60° dus de doorstroming is bijna maximaal.
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #10
Voor de berekening van het nominale vermogen neem je:

Temp-verhoging x waterhoeveelheid x 60

Voorbeeld Verhoging 50 C x 4,8 L/min x 60 = 14.400Kcal

U wilt 50 C x 6 l/min x 60 =18.000 Kcal (maar hij is 15.000) Kcal

Wat in het verleden gebeurd is, kan zijn dat men de straal verhoogt en tevens de gasdruk daardoor werd wel/eens een verkeerd beeld gevormd van deze kleine combi.(verkalking/ten top) Het is nu eenmaal een klein toestel waarvan men, (zeker bij deze leeftijd) geen wonderen meer kan verwachten...
 

Twanomega

  • #11
Zal morgen eens in het museum kijken of ik nog wat info kan vinden en dan hoor je meer.

twan
 

Rgosens2

  • #12
Niet dat ik er wat van verwacht, maar 'k heb Vaillant via e-mail gevraagd om de specs van deze ketel. Als ik iets hoor laat ik 't weten.
Bedankt voor de reacties.

@Bundy: In de computerwereld zou zoiets dus een overgeclockte ketel heten... :-|

RG
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #13
Yep ....
 

Rgosens2

  • #14
Mooi: Vaillant heeft een kopie opgestuurd van de handleiding van de VCW 15/2 T3W. Hier de relevante technische gegevens:

Warmwaterhoeveelheid, instelbaar aan het tappunt: 1-5,7 l./min.
Temperatuurvehoging: 45 graden Celcius

Zitten we met 4,8 l./min. toch onder de maximale hoeveelheid. Het verschil tussen de toestand voor en na de serie reparaties is ook te duidelijk merkbaar. Voor: sterke straal (ik schat zo'n 6 l./min.), nu dus 4,8 l./min. (Delta T is wel iets hoger dan voorheen). Blijkt dat de mens dus toch niet zo'n slecht meetinstrument is.

Dan de zin die me hoop geeft: "instelbaar aan tappunt". Betekent dat toch, dat met dat kraantje op de inkomende waterleiding (dat helaas geen handvat heeft en vast lijkt te zitten) de waterhoeveelheid in te stellen is?
 

Serviceman

  • #15
Nee, dat betekent bij je kraan bijv. keuken de 1 liter per min. zou volgens vaillant de min. tapdrempel moeten zijn.
Maar ik denk dat alleen te halen is bij een hele nieuwe T3W.
Een min. tapdrempel van 2 tot 2,5 liter is eerder het geval.
En de waterhoeveelheid is niet in te stellen of je moet er een grotere venturi plaatsen zodat je waterhoeveelheid meer wordt maar ook weer kouder wordt.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #16
Het is goed mogelijk dat de installateur (uit wanhoop?) de branderdruk hoger (te hoog!) heeft afgesteld.
Hierdoor lijkt alles in orde, maar wordt de ketel overbelast. Hopelijk heb ik geen gelijk, maar dit zijn helaas praktijkervaringen.

Om dit soort problemen simpel te verhelpen:
  • Doorstroming warmwater controleren en evt verhelpen indien deze te groot is.
    (waterhoeveelheidsregelaar in schotel)
  • Branderdruk (maximale belasting) controleren met losgenomen NTC sensor.
Is bovenstaande in orde dan:
  • Membraan controleren
  • Waterwisselthermostaat (dehnstof... demper)
  • Microschakelaars controleren
Nog geen resultaat:
  • Delta-T tapboiler (temperatuursverhoging) controleren, of boiler vervangen.
  • Eventueel regelprint vervangen.
  • Controleer een eventuele thermostatische kraan in de buurt van de ketel,
    deze kan ook koudwater bij in de warmwaterleiding mengen.
Btw,
Wat ook een probleem kan zijn is de waterdruk, als deze namelijk onder de 2 bar is en onregelmatig van druk dan krijg je ook wisselend warm water.

Op zolder heb ik nog een servicemanual van deze oude ketels, toen was
de naam nog 'storingssleutel'. :wink:

Er zijn nog meer mogelijkheden, maar die gaan even te ver.
 

Rgosens2

  • #17
Bedankt voor de antwoorden. Even voor de duidelijkheid: de ketel heeft geen problemen meer. Het enige is dat de boel is afgeknepen op 4,8 l/min.

Volgens de specs moet ie 5,7 l/min kunnen leveren en dat heeft ie ook altijd gedaan (water was dan altijd wel iets minder warm, maar wel vollere straal). Tevens zeggen de specs dat de hoeveelheid water die de ketel geeft "instelbaar" is.

De eerste reparateur heeft die hoeveelheid ook opgeschroefd (overigens zonder het echte probleem aan te pakken). Bij vol warm open spoot het er toen uit, maar veel te koud dus.

Kortom, de hoeveelheid warmwater is instelbaar. Maar hoe?

R.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #18
Het instellen van de hoeveelheid is standaard niet mogelijk, wel kan de installateur er voor kiezen om de waterhoeveelheidsbegrenzer te verwijderen en voor de ketel een andere (evt instelbare) begrenzer te plaatsen.

Wat eventueel wel mogelijk zou kunnen zijn, is de kunststof begrenzer in de waterschotel (in de rechter aansluiting) af te stellen met een kleine schroevendraaier. Als ik me niet vergis zit daar een klein schroefje in het midden.

Zelf heb ik dit nog nooit getest, maar het ik volgens mij wel mogelijk op die manier.
Ik betwijfel of het ook daar voor bedoeld is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu