Vaillant ketel bijvullen

Goof

  • #1
Ik ga waarschijnlijk heel dom overkomen maar moet voor het eerst zelf de CV-ketel bijvullen en kom er niet helemaal uit :oops:

Ik heb een algemene beschrijving van N*on die mijn onderhoud doet maar daar worden plaatjes van de vulkraan geplaatst wat bij mijn ketel niet herkenbaar is :shock: ook op de startpagina van klusidee kom ik helaas niet verder..
Ik zal hier een foto plaatsen van mijn situatie:



Is er please iemand die mij verder kan helpen, voordat ik de boel wellicht letterlijk en figuurlijk verknal? :wink:
 

Fiesiekus

  • #2
Bij 't metertje links zie ik, als ik t goed zie, een kettinkje bungelen? Als daar dat blindplaatje erafschroeft is dat misschien de vulopening?

Bij vullen eerst lucht uit de slang laten ontsnappen; anders komt 't in de installatie.
 

Gerrit

  • #3
Ik zie het niet helemaal duidelijk, maar volgens mij zie ik links van de manometer een kettinkje hangen.

Als dat klopt zit daar een dop op die je kunt afschroeven. Daar kan dan de vulslang op worden aangesloten. Er zal dan ook een vierkant asje zitten. Dat is dan de as van de afsluiter.

Sluit dus de slang aan op de kraan en laat die even lopen tot er water uit de slang komt. Zo komt er minder lucht in het systeem. Sluit dan de kraan, sluit de slang aan op de ketel en open de kraan weer. Draai dan met de bijgeleverde sleutel of met een andere sleutel de kraan aan de ketel tot de gewenste druk is bereikt. Afkoppelen in omgekeerde volgorde.

Sukses.
 

Gerrit

  • #4
:mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #5
Dubbele :lol:
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #6
De vulkraan draai je open met de wartel achter de slang.

Je heb geen sleutel nodig,dat is een ander type kraan.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #7
Er is wel een speciaal bij die vulkraan behorende slangwartel nodig die met een Oring de aansluiting waterzijdig afdicht.

Een ander slangwartel dan behalve de originele past daar dus niet op, heeft u geen originele aansluiting dan zal u de kraan moeten vervangen want losse slang wartels van dat type zijn nergens te koop.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik weet nog wel waar de wartels te koop zijn, ik heb ze zelf ook nog.
 

Goof

  • #9
Thanx voor jullie reacties :D

Dat over die wartelslangen enzo snap ik echt niet (sorry maar ben een vrouw, dat verklaart misschien een hoop :wink: ).
Voorgaande jaren heeft iemand anders het voor me gedaan maar die had nooit extra gereedschap bij zich of zo hoor (had ik toen maar beter opgelet...).

Even kijkend naar de 1ste 2 reacties op deze topic dan moet ik dus bij het kettinkje het buitenste dopje eraf schroeven en dan kan de slang als het goed is aangesloten worden:

 

Goof

  • #10
Utreg schreef:
De vulkraan draai je open met de wartel achter de slang.

Je heb geen sleutel nodig,dat is een ander type kraan.
Hier heb ik echt meer uitleg over nodig :shock:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik vermoed dat met de wartel het draaigedeelte achter de dop bedoeld wordt, en dat je met draaien daaraan (na verwijderen van de dop) de "kraan" open of dicht doet.

Voor het gemak heb ik alvast een afbeelding met een pijl gemaakt, indien ik het mis heb hoor ik het nog wel even van de specialisten.



Trouwens best wel een heldere afbeelding geworden bij jouw bericht nietwaar? :mrgreen:
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #12
Inderdaad je sluit de slang aan en die brede koperenring draai je linksom, zo gaat die open.

Koppel de slang aan de wasmachine of waterkraan, laat dan de slang vol lopen met water.

Daarna sluit je de slang aan de vulkraan (na eerst het dopje eraf gedraaid te hebben (Let op dat je die brede ring niet mee draait).

Draai de ring los en dan de waterkraan en vul hem tot max 2 bar.

Dicht draaien gaat precies andersom.

Succes
 

Goof

  • #13
Okay dus ik draai het smalle ringetje zeg maar eraf, sluit de slang aan en dan draai ik pas de brede schroef naar links??

Eerst de thermostaat laag :D maar ook de stekker uit het stopcontact toch?

Nou met jullie hulp moet het volgens mij goedkomen. :mrgreen:
 

Goof

  • #14
Oh enne met de slangwartel, wordt daar gewoon de slang mee bedoeld die je gebruikt voor het bijvullen die je op de waterkraan en de vulkraan aansluit? Want dat origineel heb ik trouwens wel hoor :!:
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ja als goed is heb je aan de slang een kleine koperen wartel zitten, die is voor de verwarmingskraan.

En wat er aan de andere kant zit zal wel een grotere wartel zitten, voor op de waterkraan.
 

Goof

  • #16
Utreg schreef:
Ja als goed is heb je aan de slang een kleine koperen wartel zitten, die is voor de verwarmingskraan.

En wat er aan de andere kant zit zal wel een grotere wartel zitten, voor op de waterkraan.
Nou aan de ene kant zit een koperen aansluiting en aan de andere kant een soort wit ringetje.
Zal ik daar morgen nog even een fotootje van op zetten?

Kan er heel veel mis gaan met het bijvullen? :cool:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #17
Jazeker! Want het is een lastige aansluiting.

Indien je die "wartel" (met pijl) naar links draait voor je de dop er af haalt, komt al het water uit je cv systeem er uit lopen, en heb je een (vies zwart) waterballet.

Draai dus eerst die wartel rechtsom, en draai de dop er met beleid af, terwijl je de wartel tegen houdt met een waterpomptang o.i.d. En doe het zodanig, dat je indien nodig de dop er snel weer op kunt draaien, mocht de zaak toch open blijken te staan, dus eerst de dop een klein stukje los draaien...

Enne: een emmer en een paar dweilen bij de hand kan nooit kwaad. :wink:
 

Fiesiekus

  • #18
Goof schreef:
sorry maar ben een vrouw, dat verklaart misschien een hoop
We willen u best uitgebreid helpen met de klus maar deze opmerkingen vind ik niet aardig.
 

Goof

  • #19
Klusidee Kees schreef:
Indien je die "wartel" (met pijl) naar links draait voor je de dop er af haalt, komt al het water uit je cv systeem er uit lopen, en heb je een (vies zwart) waterballet.
Ja een waterballet en.... geen water meer in de ketel. :shock:
Ik ga mn best doen.

Ow enne Fiesiekus: het was maar een dolletje hoor :wink:
 

Goof

  • #20
En dit is de vulslang;

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu