Vaatwasser Indesit pomt geen water meer rond

Autorallysport

  • #1
Onze vaatwasser pomt geen water meer rond. De oorzaak is dat het filter verstopt zat en de bak (onderin bij de electra) vol met water stond.

Dit heb ik verwijderd en met een droger goed laten drogen. Dat heeft geholpen want hij doet het in ieder geval weer maar nu het volgende:

Hij begint met afpompen (normaal) maar dan zou hij ergens water in de bak moeten pompen en dat gaan verwarmen.

Hij pompt geen water maar de spiralen beginnen wel rood op te gloeien...

Waarom pompt ie geen water in de bak? Wie kan het me vertellen? Waarschijnlijk zit er ergens nog een beveiliging die "zegt" dat de bak nog vol water staat.....maar hij blijft niet afpompen, het programma begint gewoon na een tijdje maar er komt geen water...

Hellup....!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Graag het type van de machine vermelden.
 

Autorallysport

  • #3
Tja, das nu het probleem: ik kan geen typenummer vinden op of in de machine. We hebben dit huis incl. keuken en inbouwapparatuur drie jaar geleden gekocht en vaatwasser was toen drie jaar oud dus het is een toestel van intussen 6 jaar oud.

Op de voorzijde (inbouw machine) staat enkel "Indesit"; links zit de aan/uitschakelaar met daarboven een rood lampje en rechts zit de draaiknop voor de wasinstellingen.....

Aan de binnenzijde zit verder geen bediening of vermelding van nummer...

Wel heb ik al gekeken onder de machine bij het electra en ik kan daar niet iets vinden wat lijkt op een vlotter oid; in de machine (waar de vaat in moet) zie ik waar het zout bijgevuld kan worden, het filter, onderin de draaiarm, verwarmingselementen en een "pijpje" waar rondom gaten in zitten...ergens moet ie toch registreren dat er teveel water in zit....?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Volg de waterslang totdat je de klep ziet zitten.

Meestal zit de niveau regeling onder het labyrint, welke aan de zijwand vast zit.


Geen nummertjes hoeft geen probleem te zijn, maak maar fototjes van alle onderdelen,wij zeggen je wel waar je moet wezen.

Mogelijk kan je de machine weer aan de gang krijgen door de machine met de hand te vullen met heet water en een beker soda(nadat deze zelf heeft afgepompt).
Vervolgens laat je de machine hiermee even draaien en laat hem vervolgens een paar uurtjes weken.
Vervolgens laat je het zijn programma afmaken met een beetje geluk wekt hij dan gewoon weer.
 

Autorallysport

  • #5
Helemaal mooi....!

Dit ga ik morgenavond proberen; mocht het niet lukken dan zal ik fotos maken van de onderdelen....al vast bedankt!

Gr. edwin
 

Autorallysport

  • #6
Vorig jaar heeft mijn vrouw er ooit eens een monteur bij gehad omdat toen ook het filter verstopt zat; ze denkt (...?...) zich te herinneren dat hij toen een "dingetje" uit de motorruimte had gehaald en dat schoongemaakt en drooggemaakt had.....wat zou dat kunnen zijn? Misschien heeft dat nu ook met dit probleem te maken....maar toen bleef echter de pomp om het water af te voeren en dat doet ie nu normaal dus enkel wanneer het nodig is.

Hierbij de foto`s van de motorruimte....

ik heb trouwens de vaatwasser uit het keukenblok gehaald. Ik had verwacht iets aan de achterzijde of aan de zijkant te kunnen zien maar hiet zit een metalen behuizing. Moet ik die verwijderen; ik bedoel: heeft het zin dit weg te halen en zie ik dan iets wat ik zou moeten zien..?






Hoor het wel....[/img]

P.s. je hebt het over het labyrint....waar vind ik dat?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Laatste foto, dat rode ding dat is een pressorstaat, deze word gebruikt voor niveau metingen.

Het ding schakelt op luchtdruk. als je de dunne slang volgt kom je een luchtkamer tegen deze kamer vult normaal met water de drukt dan de lucht in de slang naar de drukdoos.

Je zou zelf in de slang kunnen blazen en dan hoor je een of meerdere schakelaartjes klikken.
De andere kant op ook doorblazen om te zien dat de drukkamer open is.

Labyrinth zit vaak aan de zijkant, ik weet niet of dat ook bij dit type machine zo is.

volg de waterslang, dan kom je vanzelf bij de inlaatklep en meestal de eerste detectieschakelaars.
 

Autorallysport

  • #8
Moet ik dan de hele buitenkant slopen? Want om de slang te kunnen volgen (waar ie de machine in gaat) moet ik de behuizing weghalen; is dit de bedoeling? Want aan de buitenkant zit gewoon de aansluiting voor het water en dan gaat het de machine in....
 

Autorallysport

  • #9
Oke, als ik in de slang blaas vanaf het rode ding (dus de machine in) blaas ik alleen lucht weg; ik hoor geen water of wat dan ook. Als ik de andere kant erin blaas hoor ik inderdaad het rode ding tikken...maar wat nu?

Als ik de waterslang volg kom ik inderdaad het labyrint tegen; dat zit bijna vol met water....hoort dat?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Maak eens een foto, er kan wel wat water instaan.
 

Autorallysport

  • #11
Ik heb nét het water eraf laten lopen en de machine weer aangesloten. Nu hoor ik dat er water door het labyrint ging maar niet super lang: zo`n 8 a 10 seconden. Zou dat betekenen dat er nu water in de machine zit? Dus waar de vaat staat? Ik wil de deur niet openmaken......
 

Autorallysport

  • #12
Heb tóch de deur opengedaan en er komt een verschrikkelijke warmte uit de machine maar geen water onderin......(machine staat nu weer uit) moet ie langer aan blijven staan; lijkt me niet want die warmte is toch om het water te verwarmen? Of stoomt ie ook? Want daar lijkt het op.....
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Normaal gesproken gaat de machine afpompen,vullen, circuleren/wassen+verwarmen,afpompen, drogen,vullen,afpompen.

Dus of je machine is gewoon bezig met drogen, of je waterniveau schakelaars zitten vast.
 

Autorallysport

  • #14
En waar vind ik de waterniveau schakelaar?
 

Henny

  • #15
Laatste foto, dat rode ding dat is een pressostaat, deze wordt gebruikt voor (water)niveau metingen.
 

Autorallysport

  • #16
Ja, inderdaad niet goed gelezen maar wat of hoe test ik dit? Als ik erin blaas dan klikt er wel iets.......

Moet ik hem dan ergens omzeilen of wat? Graag hoor ik hoe ik dat kan proberen.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu