Ultieme Checklist Glasvliesbehang Nieuwbouwwoning

Jgoor

  • #1
Ik heb op basis van alles wat ik ooit heb gelezen (ook op dit forum) een Ultieme Checklist Glasvliesbehang Nieuwbouwwoning gemaakt.

Doel: Handleiding voor mijzelf voor een superstrakke wandafwerking tegen aantrekkelijke kosten zonder last te krijgen van typische nieuwbouw ongemakken, dus gewoon: snel en voordelig een mooi resultaat.

Hierbij mijn verzoek deze UCGN te bediscussieren om te kijken of ik volledig ben en of het leidt tot het beoogde resultaat.

Vooraf:
• Glasvliesmerken van bouwmarkten zijn niet slechter dan A-merken omdat ik geen negatieve commentaren hierover heb kunnen vinden. glasvlies is glasvlies
• renovlies is dikker en egaliseert beter
• glasvlies is dunner en vereist voorstucen(?) tenzij de wanden mooi glad zijn opgeleverd
• zowel renovlies als glad glasvlies geven uiteindelijk hetzelfde resultaat bij een juiste voorbereiding
• Niet latex gebruiken ivm vochtophoping in muren. Gebruik acrylaat dispersieverf omdat dit ademt.


Procedure
Wijze van aanbrengen:
1. wanden controleren op oneffenheden
Dit doe je door:
a. met een spackmes langs de wanden strijken om puntjes op te sporen
b. met een schuurmachine de puntjes weg te schuren
c. evt. met sterke bouwlamp strijklicht langs muren creëren en goed controleren op schaduw van puntjes (en vervolgens wegschuren)

2. wanden voorbewerken
Dit doe je door:
a. voorstrijken of voorsmeren met verdunde muurverf (hiermee verlies de ondergrond de zuigende werking en egaliseer je de kleuren voor een groot deel)

3. behang aanbrengen
Dit doe je door:
a. behanglijm vermengen met een deel muurtverf
b. eerst de randen insmeren met een wegwerpkwast en/of blokwitter
c. lijm kris kras met een blokwitter aanbrengen
d. met een 18cm roller de lijm verder verdelen
e. behang in de lijm drukken en de naden licht stotend tegen elkaar aan
f. narollen met een rubberen behangroller

4. behang afwerken
Dit doe je door:
a. muurverf rollen/smeren/spuiten (wat je wilt)
b. indien nog niet voldoende dekking: nogmaals stap a.

Noot bij punt 4:
- smeren kan banen geven
- spuiten vereist afplakken van vloer/kozijn etc maar is het mooiste
- rollen is mooi tussen-alternatief mits juist uitgevoerd
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Er zijn een aantal zaken die aanvulling behoeven in uw betoog:

Uw stelling dat glasvlies glasvlies is, en er dientengevolge dus geen kwaliteitsverschil is snijdt geen hout.

Waarschijnlijk zijn diegenen die met bouwmarktglasvlies aan de gang zijn geweest snel tevreden. Het ontbreekt hen ook aan vergelijkingsmateriaal want ze hebben bijvoorbeeld geen Jaquard ( nee, geen merknaam maar een fabicageproces voor glasvezelbehang ) geprobeerd.

Renovlies is dikker. Dan wat? Als u bedoelt: dan glasvlies /vezel: nee, ook weer afhankelijk van kwaliteit, gebruikte vezel en proces.
Egaliseert beter?
Renovlies en glasvezel egaliseren niks: reno- en glasvlies maskeren scheurvorming en verstevigen de ondergrond. Elk pukkeltje of oneffenheid ( dus ook kwastharen van een blokwitter ) zie je er door heen, zeker bij de dunnere fabrikaten.

Behanglijm opbrengen met een blokwitter en daarna uitrollen is een dubbele bewerking: de breedte van de baan inrollen op de wand + 1/2 roller is voldoende.

U vergeet een belangrijke bewerking om het renovlies- of glasvezel vlak op de muur te krijgen: de kunststof spatel waarmee u de baan van het midden uit naar buiten / boven /beneden verlost van de overtollige lijm door deze onder de randen uit te drukken.

Bij het voorbewerken van de wanden behoort ook het repareren / opvullen van gaatjes: deze vormen luchtkamertjes die later als blazen zichtbaar worden door het vlies/ vezel, of u drukt er doorheen.

Gebruikt u onbehandeld glasvezel dan moet u na het aanbrengen van de baan deze narollen met lijm. Bij voorbehandeld glasvezel is dit niet nodig en kunt u ook met 1 afwerklaag als deklaag volstaan indien u een lichte kleur gebruikt.

A- merk fabrikaten leveren tevens de op het vezel /vlies afgestemde muurverf om craqueleren te voorkomen. De mooiste afwerking verkrijgt u met een zijdeglans muurverf waardoor de structuur het beste tot zijn recht komt. Spuiten van glasvezel is in de praktijk in de regel ongebruikelijk.

Voor het overige zit uw verhaal goed in elkaar, complimenten!
 

Ruijs

  • #3
Gebruik dan een waterbak en een voorbewerkte glasvlies is makkelijker,

bij de waterbak kan je een meter plaatsen , en aan de waterbak kan je het ook recht afsnijden ,


ik ga dus voor voorbewerkte glasvlies , werkt prettiger, geen geknoei met lijm ,


vergeet niet water in de waterbak te doen
 

EGeen

  • #4
Even paar kleine vraagjes:

- Onbewerkte glasweefsel behoeft niet perse te worden nagelijmt toch?

Het mengen van lijm en muurverf lijkt mijzelf ook geen goede optie, lijm is gemaakt met de goede samenstelling, er iets bijin doen wijzigt dit.

Wat is het nut dan precies van de renovlies?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Onbewerkt glasvlies is meer open van structuur. Door dit na te rollen met lijm als de baan op de wand zit "dicht" u deze.

Het resultaat zie je eigenlijk pas als de muurverflaag erop zit: door de ongelijke structuur van onbewerkt glasvlies / vezel wordt het een vlekkerige, wat bonte vertoning.

Met voorbewerkt vlies, waarbij een laagje verf de vezelstructuur egaliseert, verkrijgt u een egaler en mooier resultaat, en is 1 deklaag in de regel voldoende.

Inderdaad. Lijm vermengen met muurverf gaat ten koste van de kleefkracht: u verdunt de lijm hiermee waardoor de concentratie hechtmiddel omlaag gaat.

Voor zowel on- als bewerkt vlies kunt u het beste de ondergrond voorrollen met een goede kwaliteit latex in ongeveer de kleur van de deklaag. U kunt hiervoor ook een verdunde versie van de deklaag gebruiken.
 

Eye_in_the_Sky

  • #6
Gaat dit ook op voor renovlies behang ??
Normaal verf ik er na het plakken twee lagen extra sterke latex op en daarna de kleur. Scheelt het als ik het nalijm ??
 

EGeen

  • #7
Nalijmen is dus enkel zin, als ik het zo hoor, voor het effenen van de muur, om zo de bontheid naderhand te voorkomen.
Het voorstrijken heeft enkel zin voor extreme kleuren, het gewoon meteen verven in de goede (lichte)kleur en muurverf heeft dan meer zin. Het voorkomt dan meerdere keren verven, want twee lagen voorstrijken met latex na het glasvezel opzetten heeft dan weinig zin.
Vraag me ook af wat u bedoeld onder extra sterke latex. De sterkte (afneembaarheid) wordt bepaald door de laatste lagen verf namelijk.
 

Eye_in_the_Sky

  • #8
EGeen schreef:
Vraag me ook af wat u bedoeld onder extra sterke latex. De sterkte (afneembaarheid) wordt bepaald door de laatste lagen verf namelijk.
De afneembaarheid van de muur wordt inderdaad bepaald door de laatste lagen. Maar de latex die ik gebruik om scheurtjes in de latex (craquele) te voorkomen is extra sterk en dus goed afneembaar als ik het als laatste laag zou gebruiken.

Op dit forum lees ik allerlei problemen van mensen die direct muurverf op renovlies smeren en dan lelijke scheurtjes tijdens het drogen krijgen. Ik smeer dus na het lijmen van renovlies er twee lagen goed afneembare/schrobvaste latex op tot er geen bontheid meer is en dan pas de muurverf met de juiste kleur.
Misschien iets meer werk maar het geeft een goed en blijvend mooi effect.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu