Uitzoeken wikkelingen 220/110 transformator

Jeroen94704

  • #1
Ik heb een gekochte 220/110v transformator uit elkaar gehaald om de trafo direct in een apparaat in te bouwen, zonder alle toeters en bellen van het originele apparaat. Helaas heb ik bij het documenteren van de originele trafo aansluitingen blijkbaar iets fout gedaan, want als ik er 220 op zet komt er aan de andere kant geen 110 uit, maar helemaal niets. Het apparaat werkte naar behoren voordat ik het uit elkaar haalde.

Is er een manier om uit te zoeken welke draden van een trafo bij welke wikkeling hoort, en hoe ik eea moet aansluiten?

Bedankt,

Jeroen
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat waren de toeters en bellen van het originele apparaat?
 

Fiesiekus

  • #3
Hoeveel aansluitingen in totaal? Met een ohmmeter kan je wel aardig uitzoeken wat primair en secundair is.
 

Jeroen94704

  • #4
@Ron:

Er zat een selector op om te kiezen wat de input (220 of 230) en output (110 of 120) moest zijn, een zekering, aan/uit-schakelaar en twee stopcontacten. Dat heb ik allemaal niet nodig (Neemt alleen maar plaats in).

@fiesiekus:

Er komen 5 draden uit. 3 ervan hebben een onderlinge weerstand van 0 Ohm, de andere 2 hebben ook onderling 0 Ohm. De twee groepen zijn onderling niet verbonden. Mijn aanname was dus dat de eerste 3 de ene wikkeling vormen, en de andere 2 de tweede. Toen ik dat uitprobeerde sprong de stop echter, dus dat klopte niet :).
 

Fiesiekus

  • #5
Denk dat de trafo nu "kaduuk" is. Kortsluiting tussen de windingen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Het kan ook een Autotrafo zijn of een spaarlektrafo dan ligt primair en secundair gewoon aan elkaar.

even de typeplaat opsnorren, die vertelt welke trafo erin zat.

maak een wat foto's
 

Jeroen94704

  • #7
Whoops, had de multimeter verkeerd ingesteld. Ik meet de volgende weerstanden (draden A t/m E)

A-B : 0,9 Ohm
A-C : 1,6 Ohm
B-C : 0,9 Ohm

D-E : 3,6 Ohm

Zegt dat iets?

Ik kan op de trafo geen typeplaat vinden, en als ik zoek op het type van het originele apparaat kan ik het ook niet vinden.
 

Fiesiekus

  • #8
Lijkt al ergens op. Op welke 2 aansluitingen had je de 230 V aangesloten?
 

Jeroen94704

  • #9
Op B-C :oops:
 

Fiesiekus

  • #10
Wat dacht je van D-E?

Overigens willen we nog graag weten waarvoor de trafo dient en diende; zie Ron321.
 

Jeroen94704

  • #11
Als ik mijn natuurkunde goed herinner komt er aan de kant met meer wikkelingen een lagere spanning uit.

D-E heeft een hogere weerstand, dus ik neem aan dat hier de meeste wikkelingen zitten (meer wikkelingen en/of dunnere draad = meer weerstand).

Op Ron321's vraag had ik dacht ik al geantwoord onder het kopje @Ron. Specifieker: Het gaat om een subwoofer die ik in de VS heb gekocht (toen ik daar woonde). Nu woon ik weer in NL, en ik ben het zat dat er zo'n lelijke step-down trafo in de woonkamer staat, dus wil ik de trafo in de subwoofer kast bouwen (plek zat). De gevolgen voor het geluid van de subwoofer vallen hopelijk wel mee (Ik ben geen audio-fiel). Of bedoel je iets anders?

Jeroen
 

Fiesiekus

  • #12
Jeroen94704 schreef:
Als ik mijn natuurkunde goed herinner komt er aan de kant met meer wikkelingen een lagere spanning uit.
Toch je natuurkundig geheugen even opfrissen: de opgewekte spanning is gelijk aan de kring-integraal om de electrische flux (4-de Maxwellvergelijking in integrale vorm). Dus hoe meer windingen des te hoger de spanning.

Verder wordt de weerstand niet alleen bepaald door het aantal windingen maar, zoals je zelf zegt, ook door de diameter van de draad. De ohmmeting zegt dus niet zoveel als je ook de draaddiameter niet met elkaar vergelijkt. Kan je die zien aan de aansluitingen?

Ten slotte heb je met impedantie te maken; die meet je niet met een ohmmeter.
[/img]
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Fiesiekus schreef:
Wat dacht je van D-E?

O
een trafo, omschakelbaar primair op 230/240 heeft altijd 3 aansluitingen

Dus zullen we primair eerder a-c hebben voor 240v en a-b voor 230v.

d-e lijkt mij de 110v uitgang.
 

Jeroen94704

  • #14
Helaas, het aansluiten van A-C resulteerde in een plof, rook en de geur van gesmolten plastic van de trafo (maar geen gesprongen stop). Kapot dus.

Jammer, maar ik zal dus iets anders moeten bedenken.

Toch bedankt voor de hulp.

Jeroen
 

Fiesiekus

  • #15
Verbaast je dat?
 

Jeroen94704

  • #16
Nou ja, ik had het liever anders gezien, maar het was een bewust genomen risico. Jammer, maar geen ramp.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #17
A-B : 0,9 Ohm
A-C : 1,6 Ohm
B-C : 0,9 Ohm

D-E : 3,6 Ohm
De kant met de de lage weerstand van een transformator is in het algemeen de kant voor de hoge stroom, dus in dit geval de 110 Volt kant. Dat betekent dat je met 230 Volt op A-C waarschijnlijk spanning op de secondaire kant hebt gezet van de trafo. De plof verbaast mij persoonlijk in dat geval in ieder geval niet.

Les: Volg nooit zomaar adviezen op van een forum. Maar je weet nu in ieder geval wel zeker dat de trafo kapot is, dus daar hoef je geen tijd meer aan te besteden :D
 

Jeroen94704

  • #18
Haha, precies, dat scheelt weer.

Maar deze draad kan dus op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
7

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu