Trapgat in beton dichtmaken d.m.v. lewisplaat

Raoulez

  • #1
Goedemorgen mede forummers, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren met het volgende vraagstuk:

Ik wil een trapgat in beton van 2.00 lang x 1.00 meter breed dichtmaken ivm. het verplaatsen van de vaste zoldertrap. Nu ben ik van plan om dit te doen dmv. een lewisplaat.

-Mijn idee is om in het trapgat een balken constructie te maken. Hier komen dan in de breedte 5 balken in, de h.o.h. afstand is dan +-50cm.
-Qua maat van de balken had ik 63x160 mm in gedachten, klopt het dat de 63mm dan de kant moet zijn waarop de lewisplaat rust of precies andersom? (mag de balkmaat ook kleiner zijn?)
-De balken bevestig ik dan met raveeldragers in het beton. (hoe deze het beste te bevestigen? Pluggen met houtdraadbouten o.i.d.?)
-Haaks op de balklaag komen dan 2 lewisplaten van 200 x 63 met een overlap in de breedte zodat ik aan 1m breedte kom.
-Hierover dan zo'n 5 cm beton.

Kunnen jullie me adviseren of mijn werkwijze juist is?

Alvast bedankt!
 

Millew

  • #2
Het is beter om rondom een raamwerk te maken in het trapgat en daar de tussenbalken op monteren met raveeldragers.
Het schoeven van de raveeldragers is eenvoudiger en je ondersteunt de lewisplaten ook langs de gehele rand. Daarmee voorkom je hoogtewisselingen tussen oud en nieuw werk bij doorbuiging van de lewisplaat.

Het raamwerk kan je vastzetten met houtdraadbouten en pluggen, grote kozijnplugggen of doorsteekankertjes. Die laatste twee werken makkelijker en nauwkeuriger omdat je door de gaten in het hout de gaten in het beton precies op de goede plaats kan boren en direct daarna het anker er in kan schroeven.

Balken van 160x63 zijn ruim voldoende met een theoretische doorbuiging van ca. 0,1 mm. Iets lichter zou ook nog wel kunnen, b.v. 145x45 met een doorbuiging van ca. 0,2 mm.

Belangrijk is ook dat de balken voldoende droog zijn. Bij het krimpen van de balken zakt het hele nieuwe vloertje met als gevolg rondom een scheur.
Als ik het zelf zou moeten doen, dan zou ik het met staalprofielen doen. Die hebben geen last van droogkrimp.
 

Raoulez

  • #3
Millew, bedankt voor je reactie.

Een raamwerk had ik ook al in overweging genomen, de balkmaat daarvan kan dan ook 145x45 zijn?
Ik zal eens kijken in de bouwmarkt naar kozijnpluggen en die ankers, daar heb ik geen ervaring mee.

Een scheur rondom bij eventuele krimp kan verder geen kwaad toch? Er komt uiteindelijk een laminaatvloer op te liggen, dus een scheur zie je dan sowieso niet meer.

Staalprofielen lijkt me allemaal net iets te ingewikkeld, of is daar een "kant en klaar" oplossing voor?
 

Millew

  • #4
Voor het raamwerk kan je dezelfde balken gebruiken.

Je zou eventueel ook nog die tussenbalkjes weg kunnen laten, de lewisplaten dwars leggen en de vloerdikte 50 mm maken.
Dat is ook sterk genoeg.

Die staalprofielen was maar een idee. Standaard oplossingen zijn er bij mijn weten niet.
 

Raoulez

  • #5
Ga ik dat redden zonder tussenbalkjes? De overspanning zonder ondersteuning wordt dan bijna 90cm... Ik heb begrepen dat normaal gesproken de h.o.h. afstand van balken minimaal 60cm moet bedragen.
Komt ik met jouw voorbeeld dan wel goed uit?

Als 't kan op die manier dan heeft dat mijn voorkeur, maar de vloer moet wel blijven hangen natuurlijk :lol:
 

Millew

  • #6
Volgens de informatie van de fabrikant is een overspanning van 90 cm heel goed mogelijk.
Die 60 cm komt voort uit het feit dat die zwaluwstaartplaat veel wordt gebruikt op houten balklagen die doorgaans die afstand hebben.
Meestal is dan de balklaag maatgevend voor de draagkracht van de totale vloer. De zwaluwstaartplaat zelf kan bij voldoende betondikte veel meer hebben.
Alleen zul je bij een grote betondikte de platen bij het storten tijdelijk moeten ondersteunen totdat de beton hard is. Bij 90 cm overspanning en 50 mm beton is dat volgens de fabrikant nog niet nodig.

Maar als je het niet vertrouwt, dan doe je het op de oorspronkelijke manier.
 

Millew

  • #7
Misschien heb je daar zelf ook al aan gedacht: voor de brandwerendheid zal je de onderkant van de houten balken ook moeten afwerken met brandwerend materiaal, b.v. twee lagen gipsplaat met de naden verspringend.
 

Raoulez

  • #8
Dat moet sowieso daarna gebeuren. Eronder zit een slaapkamer, dus het plafond moet nog netjes afgewerkt worden. Dit zal met gipsplaat gaan gebeuren.

Is qua maat voor doorsteekankers/kozijnpluggen 10x160 afdoende?
En wat is de aanbevolen onderlinge afstand? Ik heb dit op de site van de welbekende pluggenfabrikant niet kunnen vinden.

Bedankt voor het meedenken.
 

Millew

  • #9
Er zijn wat verschillende typen, maar de belastbaarheid loopt niet ver uiteen. In theorie zijn 4 pluggen voor de hele vloer voldoende.
Maar je hebt het hier niet over het ophangen van een schilderijtje, dus ik zou bij elk balkeinde er ééntje zetten, 10 of 12 in het totaal.

Dit is waar je naar op zoek was? Is inderdaad wat moeilijk te vinden als je niet weet waar je naar moet zoeken.
Aan het einde staan de toelaatbare belastingen per plug.
 

Raoulez

  • #10
Ik heb het trapgat even exact opgemeten en deze bedraagt 185x93 cm.

Daarna even naar de bouwmarkt geweest en het volgende gevonden:

-balken van 144x44mm. Deze wil ik dan zoals geadviseerd rondom gaan plaatsen.
-lewisplaat van 200x63 cm als ik dit in de breedte leg met een stuk overlap aan de lengte richting dan heb ik aan 2 platen voldoende.
-Kozijnpluggen van het bekende merk van 10x100mm met bijbehorende houtdraadbout. Hier zet ik dan een grotere buitendiameter carrosserieringen op om het hout wat meer houvast te bieden. (deze hebben volgens het overzicht een belastbaar gewicht van 160kg/stuk)
Ik wil in de balken van 185cm 3 stuks gebruiken en in de balk van 93cm 2 stuks.
-Vervolgens dit opvullen met lichtgewicht beton.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe ik de lewisplaten vast moet maken aan het hout? Er wordt op de website gesproken over vastnagelen in de bovenflens dmv. zelftappers. Ik begrijp hieruit dat ze vastgeschroefd moeten worden op het hoogste punt van de plaat. Door de omgekeerde U zeg maar. Is dit juist?

Als er verder nog op/aanmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.
 

Millew

  • #11
Lijkt mij een goede aanpak.
De overlap tussen twee platen schroef je in de bovenflens. De platen op de balk vastzetten doe je door de onderflens.
 

Raoulez

  • #12
Bedankt voor je reacties, van ´t weekend maar eens even klussen.
Ik laat weten hoe e.e.a. gegaan is.

ps. schroeven in de bovenflens met zelftappers. Kan ik in de onderflens ook zelftappers gebruiken?

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu