Symptomen: brom, drukverlies en tapwater niet warm genoeg

OscarK

  • #1
Mijn ketel is een Nefit Smartline HRC24/CW4.

Probleem 1: Bij vollast begint de ketel te brommen. Het gebrom is niet heel hard, maar wel door het hele huis te horen. Gas/lucht-verhouding is gecontroleerd en staat goed. Zou dit misschien de ventilator kunnen zijn? Vervuiling? Slecht lager?

Probleem 2: Drukverlies in de installatie waardoor ik elke 2 week wat moet bijvullen. Heb alle koppelingen en aansluitingen al gecontroleerd, maar kan maar op 1 plek kalksproren ontdekken: bij het buizenstelsel van de driewegklep zitten een soort metalen dopjes (eentje boven; eentje onder) waarbij de bovenste wat kalksporen heeft. Wat zijn deze dopjes? Kunnen deze lekken?

Probleem 3: Het tapwater is niet warm genoeg. De maximum watertemperatuur staat op 60, maar ik denk dat het water niet verder komt dan 40 graden, want je kunt je hand er gewoon onder blijven houden. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Voor zover het er iets mee temaken heeft: de brander en de wisselaar zijn onlangs nog vervangen. Verder staat de ketel nooit in storing.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
1-

Maak eens een filmpje er van

2-
Kruipruimte misschien?
Hoe oud is je installatie?
Oude knoppen die een klein beetje lekken, water verdampt meteen.
Expansie vat gecontroleerd? En hoe?
Overstort gecontroleerd?


3-
Hoeveel liter ww komt er uit je kraan alleen op de warme kraan meten.
Niet op een meng kraan.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #3
Aanvulling op punt 3: meten is weten, de ene persoon vind 45 graden al
heet, de ander vind dat bij 55gr
 

OscarK

  • #4
@ DexterXL: Ja, dat is natuurlijk zo, maar ik merk dat het tapwater de laatste weken duidelijk minder warm is dan dat het in het verleden was. Ik zal voor de volledigheid vanavond even meten hoeveel water bij welke temperatuur uit de kraan komt.
 

OscarK

  • #5
Probleem 1 (Brom)
Filmpje maken bleek lastig (d.w.z. het effect was op film niet echt duidelijk).
Wat ik wel merk, is dat bij warmwater of verwarming vraag, het gebrom ophoud als ik op de ventilator druk. Het probleem lijkt dus uit de ventilator te komen. Kan het zijn dat deze vervuild is en daardoor bijvoorbeeld in onbalans is, of is een brommende ventilator vrijwel altijd stuk?

Probleem 2 (Drukverlies)
Antwoorden op vragen van Obelix2:
-Het drukverlies gaat zeker niet in de kruipruimte zitten, want daar lopen geen leidingen.
- Het huis is van 1989, maar toen we 5 jaar geleden ons huis kochten is er een 2e hands Nefit Smartline HRC24/CW4 van ongeveer 6 jaar oud in gekomen.
- Toen de ketel is geinstalleerd zijn -op 1 knop na- alle radiatorknoppen vervangen. Natuurlijk kunnen ook relatief nieuwe knoppen lekken, maar de kans is wat kleiner...
- Expansievat heb ik gecontroleerd door het dopje aan de onderkant te verwijderen en heel even het ventiel in te drukken. Er kwam geen water uit, alleen lucht/stikstof. Overigens zie ik soms wel een variatie van 0.4 bar in de druk van het systeem...
- Overstort ga ik straks even uit de afvoer losmaken en in een emmer leiden. To be continued...

Probleem 3 (tapwater niet warm genoeg)
Ik heb de wasbak kraan in de douche volledig opengezet (=gewone kraan, niet een mengkraan), 3 minuten laten lopen, emmer eronder gezet. Resultaat: 7 liter in 1 minuut van 43 graden. Warmwater instelling op toestel staat op automatisch en de ketel geeft aan dat het water 54 graden is. Lijkt me niet helemaal goed.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #6
Drukverlies?
Controleer je automatische ontluchter eens op leksporen, dit is iets wat zoooo vaak voorkomt!!!
 

OscarK

  • #7
Automatische ontluchter is vrij van kalksporen.
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #8
1: Ventilator kan inderdaad uit balans zijn gaat hij resoneren vaak bij hooglast inderdaad.

2: Je warmtewisselaar is vervangen. Zijn ook de o-ringen in het aansluitblok vervangen? En de afdichtingringen tussen de achterste schaal en aansluitblok?

3: In je 1e post zegt je dat de WW-knop op 60 staat later zeg je dat hij op auto staat. Zet hem op 60, auto is voor de duitse markt mag hij in NL niet opstaan altijd op 60.
 

OscarK

  • #9
Als ik de kappen van de ketel afhaal, zie ik bij het koperwerk achter de 3weg klep kalksporen:



Ik snap alleen niet waar de (schijnbaar) loze aansluitingen voor dienen. Het lijkt er op dat een van deze aansluitingen (of wat het dan ook mogen zijn) lekt. Iemand?[/img]
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #10
Uw tapwater leest u niet af !! temp die u ziet op de display is cv-water temp - hij geeft dus niet uw tapwater temp aan .

Bovendien is 7/ L per min - te veel deze terug schroeven naar 6/L
 

OscarK

  • #11
Probleem 3 (tapwater niet warm genoeg) is opgelost. Ik moet toegeven dat 't echt de lulligste oplossing ooit is: het knopje van de warmwater temperatuur zit los waardoor 'ie de potmeter erachter niet altijd goed bedient. Tijdens de OP leek het knopje op 60 graden te staan, maar het gedrag werd niet anders toen ik 'm eerder vandaag op automatisch zette tijdens de test. Waarschijnlijk stond 'ie in werkelijkheid al die tijd al op automatisch, want toen ik 'm op aanraden van Arie1 op 60 zette, viel 'ie eruit. Pas toen zag ik dat de potmeter erachter nog steeds op automatisch bleek te staan. Als ik erop let dat ik het knopje goed aandruk tijdens het draaien, dan doet 'ie het wel goed. Inmiddels staat 'ie op 60 ingesteld en krijg nu 7 liter water van >60 graden in 1 minuut.

@Arie1: Ik heb bij het vervangen van de warmtewisselaar inderdaad de vier bijgeleverde ringen vervangen. Overigens was het drukverlies ook voor die tijd al aanwezig, dus ik verwacht niet dat het in de afdichting van de wisselaar zit.
 

OscarK

  • #12
@Bundy: Waarom is 7l/min teveel? Dit is toch handig als je bijvoorbeeld een sopje wil maken of lekker heet wil douchen onder een flinke straal?
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #13
7l/min is prima voor dit toestel. niets aan veranderen. Zeker nu het weer in orde is met die knop.

Heb je het expansievat er al eens afgedraaid? Je zegt dat je dat ventiel hebt laten lopen, dus nu is er stikstof uit. Draai hem eraf kijk of er water in het vat zit. En meet de voordruk van het vat.
 

OscarK

  • #14
Volgens mij kan ik het expansievat afsluiten d.m.v. het kraantje wat aan de beugel vast zit. Klopt dit? Klopt het dat de druk gemeten kan worden met een standaard bandenspanningmeter van de auto?

Ik weet niet of het gebruikelijk is, maar mijn expansievat hangt ondersteboven, oftewel met het ventiel naar onder. Als er op deze manier een heel klein beetje stikstof uit het ventiel is gelaten (waarbij er geen water is meegekomen), dan kan het membraan toch niet lek zijn?
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #15
Of er bij jou een kraant voor het vat zit weet ik niet. Dat kan ik niet zien vanaf hier. Druk kun je inderdaad meten met een goeie bandenspanningsmeter.

Je vat hangt zoals je het typt niet op de kop. De opening waar het cv water het vat in gaat zit zo boven en dit voorkomt lucht in je vat. Het membraam hoeft niet perse lek te zijn. Het kan ook zijn dat je voordruk weg is. Dat kun je alleen controleren op de hierboven gegeven manier.
 

OscarK

  • #16
Oke, helder. Ik zal het expansievat er even afhalen. Be right back.
 

OscarK

  • #17
Expansievat heeft geen voordruk meer. Helemaal niets.

Terugplaatsen van het vat lijkt me geen zin meer te hebben en nieuwe halen kan op dit tijdstip niet :wink: . Ik zal het CV circuit weer dichtmaken (blindstop in expansievatbeugel) en de maximum CV-water temperatuur een behoorlijk eind terugschroeven zodat de druk niet te ver oploopt. Hopelijk kunnen we zo het weekend door komen. Is dit verantwoord?
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #18
Ja, je hebt geen keus...

De druk niet hoger vullen dan 1 bar!
Het water kan nu niet veel expanderen.
Wanneer er 1,6 bar druk in zit , gaat de overstort geheid open en heb je een water ballet.

Calenta :cool:
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #19
:wink: voor nood , je fietspompje pakken en de druk van het vat op 0,5 bar brengen en dan terugplaatsen(of langs een tankstation ) , een weekje houdt ie wel of er moet een flinke gat inzitten :!:
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #20
:lol: hoezo Mobel,

Wat dacht je van mc gyver :lol:

Innovatief zeg! Leuk.


Calenta :cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu