Straal Douche Zeer Zacht

Framateur

  • #1
Sinds drie dagen komt er uit de douche ineens een zeer zachte straal. Wij hebben de douche in bad en daarom een kraan met een knopje waarmee je kan switchen tussen bad vol laten lopen of het water door de douchekop. De straal is nu zo zacht dat de er bij warm water net genoeg druk is om de waterdoorvoer naar de doucekop te verplaatsen. Bij koud water gewoon een keiharde straal en geen enkel probleem bij trekken aan knopje. Probleem is ontstaan van de ene op de andere dag en dus niet geleidelijk. Andere kranen lijken net als anders te functioneren. De badkamer is al een aantal jaren in gebruik dus vuil van een verbouwing in de leiding zou het niet kunnen zijn lijkt mij. Moet ik het probleem zoeken in de kraan of in de ketel?? Ik hoor graag.

Kraan: Grohe Thermostaatkraan
Ketel: Nefit 2520 Combi
 

Azijnpisser

  • #2
En warm water via de badkraan? Ook een pisstraal? Dan is er waarschijnlijk toch ergens wat vuil terecht gekomen. Haal dan de kraan er eens af, en maak de zeefjes in de aansluiting van de kraan eens schoon.

Anders wellicht een stuk vuil in de stroombegrenzer van de douchekop.
 

Framateur

  • #3
Update: Als ik de kraan aan zet (thermostaat op 35 graden) dan is het eerst een enorme zeikstraal. Naarmate het water warmer wordt dan krijg je ook een hardere straal, zo hard als dat die was is die echter niet.

Hij doet dit door de opening om het bad te vullen en bij de douchekop. Denk dus dat het dan echt in de kraan zelf zou moeten zitten. Lijkt bovenstaande niet op een probleem in de thermostaat???
 

Fiesiekus

  • #4
Zou kunnen. Misschien moet ie ontkalkt worden? Woon je in een gebied met hard leidingwater?
 

EtK

  • #5
Wij hebben dit ook gehad. Bij ons lag het probleem bij de (nefit)ketel, hier zit een 'stelschroef' welke de hoeveelheid liters per minuut regelt (ik kan nu niet op de naam komen van die 'stelschroef'). Deze was verkalkt, een beetje heen en weer draaien was voldoende om het euvel te verhelpen.
Wel opletten dat je de 'stelschroef' niet verder opendraait, je krijgt dan wel meer liters per minuut maar de temperatuur zal lager zijn. Als het goed is is deze juist afgesteld.

Vreemde vond ik dat het, net als in het geval van TS, alleen merkbaar was bij bad/douche. Bij de keukenkraan was dit niet merkbaar. Je zou denken dat alle warmwater kranen dan minder water geven...
 

Framateur

  • #6
Ik heb even de handleiding van de Nefit gepakt maar klopt het dat ik om aan het schroefje te kunnen draaien de brainbox open moet maken? Er zit nu een metalen plaat voor en die zit volgens mij ook de opening voor de imbus in de weg. Moet de gaskraan van de ketel dicht als ik ga draaien? Ik heb een servicecontract op de ketel maar ik weet natuurlijk niet 100% zeker dat het die stelschroef is. Wat is wijsheid?? Kraan kan natuurlijk nog wel los maar hier moet ik ook nog handigheid in gaan vinden. Hoor graag.
 

Framateur

  • #7
Toch nog even opgemaakt en de bewuste schroef gevonden, inderdaad met imbus 8 te verstellen. Mag ik dit zo doen met gas er op?? Zijn er trucs om hem na het draaien weer in de oude stand terug te krijgen.

Probeerde net zachtjes even te draaien maar hij lijkt goed vast te zitten, is dat normaal??

Veel vragen ik hoop dat jullie me weer kunnen helpen.
 

Mistraller

  • #8
Als alle andere kranen normaal functioneren, draai dan niet aan die regelaar! Eerst met een emmer en een stopwatch meten hoeveel liter water per minuut je op de verst verwijderde kraan van de ketel krijgt.

Een ketel CW4 klasse levert 8 liter/minuut, een CW5 10 liter.

Edit: Volgens mij levert een 2520 6 liter per minuut.

Als dat ongeveer overeenkomt, (ik lees dat je overige kranen wel goede doorstroming hebben) niet aan die regelaar draaien.

Het probleem is namelijk de waterkering in die dingen. Door kalkaanslag gaan ze na een tijdje wat vastzitten, als je er daarna aan draait, zijn ze lek, en niet meer dicht te krijgen, en moet je hem vervangen. En dat zou zonde zijn als het probleem daar niet zit.


Die stelschroef heet in Nefit termen een doorstroombegrenzer. Voor de installatie van mijn zonneboiler heb ik hem vervangen, omdat ie dus ook lek ging bij het afstellen.

Hier een foto van de boiler in mijn ketel met onderaan de begrenzer.
(Nefit ecomline HR/C 30 classic)



Bij mij is het een VSH, vsh noemt het een regelnaald.




Als ik het zo lees moet het bijna wel de kraan zijn.
 

Framateur

  • #9
Dan gaan we morgen inderdaad maar aan de kraan beginnen. Niet zoveel ervaring mee dus zie er klein beetje tegen op. Waarschijnlijk een open deur maar... alle het warme water komt van boven waar de ketel staat en al het koude water gewoon vanaf beneden uit de meterkast??? Dus aantal liters bepaal ik door alleen warmwaterkraan open te zetten??

Kan het echt dat die kalk van de een op de andere dag komt, lijkt me nou iets dat geleidelijk gaat. Ga morgen eens kijken of ik de zaak los krijg, heb handleiding van grohe gevonden dus moet lukken
 

Mistraller

  • #10
Het aantal liters is inderdaad met alleen de warmwaterkraan.

Je ketel kan maar een beperkt aantal liters opstoken tot 60 graden. Als je dus de regelnaald verder opendraait, stroomt het water wel harder, maar wordt het dus niet warm genoeg. (En dat kan in een extreem geval legionella veroorzaken)
Het aantal liters meet je op de verst verwijderde kraan.

Kortom: Als je overige kranen gewoon normaal water leveren dan is er met je ketel niks mis.

Het koude water komt doorgaans inderdaad van beneden. Er zijn overigens wel meer redenen waarom je meer koud dan warm water uit een kraan ziet stromen, ten eerste het bovengenoemde regelventiel, maar daarnaast inderdaad de leidinglengte, maar daarnaast is het ook nog zo dat warmwater leiding vaak met 12mm wordt aangelegd, want dan hoef je de kraan minder lang te laten lopen voor het warm wordt. (Er zit immers minder water in de leiding)

Persoonlijk denk ik dat je thermostaatklep van de kraan of de filtertjes niet in orde zijn. Ik zou eerst het thermostaatdeel openmaken, want daarvoor hoeft de kraan niet van de muur. (Water vooraf afsluiten!)
De filtertjes zitten in de toevoerleiding. Daarvoor moet de kraan van de muur.

NB: Ik ben overigens geen professional. Het verhaal over de regelventiel is mij wel verteld door een erkend installateur, omdat mijn eigen ventiel ook lek ging. Hij kon er gelukkig zo eentje uit z'n busje pakken, dat was standaard grijpvoorraad omdat het zo vaak nodig was ;)
 

Framateur

  • #11
Dan gaan we bij de thermostaat beginnen!!!
 

Framateur

  • #12
Van het weekend niet aan toe gekomen, de douche werkt ook nog dus geen bloedspoed. Vanavond is kijken of we tijd en energie hebben.... ik hou iedereen op de hoogte.

Groet,
Frank
 

Framateur

  • #13
Gisteren de thermostaat eruit gehaald en de opening van het thermo element licht geschuurd. Daarna de boel in een bakje met schoonmaakazijn gedaan om te ontkalken. Na inbouwen kwam er een partij bruin water aan de kruin en lijkt de straal iets harder maar een oplossing nog niet. Toch maar de hele kraan los van het weekend denk ik dan maar...
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #14
Haal de kraan er eens aan de warme kant er af en zet het aan de koude weer vast.

en nu laat je de warm water leiding eens goed door spoelen zo dat evt rommel er uit kan.

is de druk meer dan met kraan dan zit het echt in de kraan
 

Framateur

  • #15
Snap dit niet helemaal? De gehele kraan eraf of moet ik de knop aan de linkerkant waarmee ik de hoeveelheid water regel aan de rechterzijde plaatsen?? Kan je de zaak iets verduidelijken?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #16
Je draait linker en rechter wartel los

Je draait de kraan een kwart slag

je draait rechte wartel weer vast

Nu is de linker warmwater aan sluiting vrij als je nu de druk op zet kan er alleen uit de linkerkant dus warme kant water uit komen
 

Framateur

  • #17
De kraan is losgeweest en er zat een stuk rubber tegen de zeef van de kraan aan. Dit leek het probleem te zijn maar een dag later alweer een slappe straal. Daarom ben ik bij de lokale keukenboer langsgeweest die ook veel weet van kranen en heb daar nieuwe rubbers gekocht. Ik vroeg hem ook om de rubbers die in de S-koppeling van de kraan zit

ten, zijn opmerking: Die verkoop ik niet, hebben geen functie en na verloop van tijd gaan ze dubbel zitten en krijg je een pisstraal. De rubbers zijn er nu uit en we hebben weer een lekkere harde straal. Een foto van de rubbers zet ik er bij. De kortere rubber zat in de warmwaterpijp, de beschadigde kant zat het verst in de leiding en ik stel me zo voor dat bij waterdruk deze dicht ging zitten.

Iedereen bedankt voor het meedenken, er kan een slotje op!

Groet,
Framateur
 

Mistraller

  • #18
Leuk om te horen! Rubbers in een S bocht? Nooit gezien eigenlijk. Goed dat je in elk geval niet meteen aan de hele installatie bent gaan klussen.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #19
Deze worden vooral in het buitenland gebruikt waar de waterdruk hoger is en dienen voor geluiddemping heb ik begrepen.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #20
:prima: :super:

in grohe s-koppelingen zitten ze ook

bedankt voor het terug melden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu