Stopcontacten plaatsen in geluidsdichte ruimte

Sander02

  • #1
In mijn nieuwe huis komt een geluidsdichte muziekstudio en vanavond zouden we beginnen met een aantal stopcontacten aan te brengen op de scheidings muur tussen de kamer en de buren(slaapkamer).
De muren zijn nu nog kaal. Er moeten dus meerdere lagen isolatie en een gipsplaat tegenaankomen.

Ik bedacht me net ineens, van hee er gaat dan waarschijnlijk een geluidslek optreden als we die stopcontacten gelijk op de muur bevestigen. Moet daar niet ook een stukje dempingsmateriaal tussen?

We waren van plan de gele buizen niet in de muren te vrezen, maar deze vast te zetten met klemmetjes die we op de muur schroeven. Die doen we omdat er dus nog een isolerende muur voor komt, dus daarin komt een gat voor de stopcontacten.

Het lijkt me dus verstandig om een soort van dunne verende laag tussen stopcontact en muur te bevestigen.

Wat zou daarvoor het beste materiaal zijn? en zou dat dan ook achter de klemmetjes van de buizen moeten, of moeten we die vastkitten ipv schroeven te gebruiken want die geven mogelijk ook weer trillingen door. Of is dit wat overdreven?

Graag uw advies.
 

Sander02

  • #2
Een ander alternatief zou zijn om de stopcontacten aan de zijmuren te bevestigen, maar ja, dan krijg je weer allemaal van die verlengsnoeren.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik denk dat je beter voor opbouw materiaal kunt gaan met kabels
bijkomend voordeel dat je dit makkelijker achteraf kan aanpassen
 

Sander02

  • #4
De contactdozen zelf zitt niet vastgeschroefd, maar blijven goed zitten door de plastic klemmen om de gele buizen. Ik zou bijv ook 1 isolatie laag tussen
muur en stopcontact kunnen doen en dan daarna de glaswol en gipsplaat (en). Het is nu natuurlijk wel mooi dat je alleen het zichtbare frontje gaat zien, maar ja er zal dan wel wat gaan lekken. Misschien toch maar stopcontacten van die muur verwijderen en op zijmuren plaatsen.
 

Roman

  • #5
Het beste, ivm geluidslekken, kun je opbouw WCD's gaan gebruiken. Zet aan de achterkant van het gips een doosje en daar bv een vinyl kabel aan zetten welke je door de gipswand trekt. Deze weer afkitten en aansluiten.

Je kunt ook aan de achter kant van het gips een "bekisting" van hout maken, alles goed kitten en daar uiteindelijk een inbouw WCD in plaatsen.

Je hoeft geen verende materialen te gaan gebruiken als je de dozen op/in het gips plaatst.
 

Klustinus

  • #6
In de meeste geluidsstudio's worden de wcd's op de vloer gemonteerd (achter fx en achter tafel)
zodat je op je muren geen reflecties en lekken krijgt.
de laatste isolatielaag afwerken met of noppenshuim (in vlakken van 10cm2 en dan om en om ) of eierdozen
dit om te zorgen dat je alleen het geluid uit je luidsprekers hoort en niet wat tegen de muren reflecteerd
 

Roman

  • #7
Het spijt me, maar ik sta niet achter deze adviezen. Lees de andere onderwerpen op dit forum over geluidsisolatie & akoestiek. Gebruik evt de zoekfunctie.
 

Klustinus

  • #8
Ik heb het hier over het "dood" maken van de ruimte
dit doe je nadat de ruimte geisoleert is
ik heb meerder prof. studio's ontworpen en gebouwd dus weet stiekum waar ik het over heb :wink:
 

Sander02

  • #9
Mijn ruimte wordt niet de meest professionele hoor. De geluidsisolatie is bij mij belangrijker dan de akkoustiek. Mijn muzieksoort is sowieso niet zo hoogstaand :)

Ik gebruik redelijke nearfield monitor speakers waar je dus vlakbij zit.

Er werd mij wel aangeraden dat het de akkoustiek ten goede komt als er 1 wand aanwezig is die een beetje schuin loopt zodat je minder last hebt van reflecties. Dit zou op dit moment nog goed te realiseren zijn.

Het adviezen van Roman en Klustinus zijn misschien ook te combineren door de wcd's te plaatsen zoals Roman beschrijft, maar rondom die stopcontacten wat noppenschuim.

Het was de bedoeling om de wcd's op 30 cm van de grond te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat de plaatsing ook invloed kan hebben op de hoeveelheid reflectie. Ik zou ze ook alleen kunnen plaatsen op de wand waar de speakers met de achterkant naar toe gericht staan.
 

Roman

  • #10
Klustinus schreef:
Ik heb het hier over het "dood" maken van de ruimte
dit doe je nadat de ruimte geisoleert is
ik heb meerder prof. studio's ontworpen en gebouwd dus weet stiekum waar ik het over heb :wink:
Ik twijfel ook niet aan je kennis Klustinus, maar als iemand over eierdoppendozen etc begint dan kan ik die adviezen niet ondersteunen.

Isoleren doe je niet met noppenschuim, sander02. Dat gebruik je hooguit voor absorptie in je ruimte. Maar ook daarvoor is het niet voldoende, je kunt het beste met steen/glas wol werken in dat geval.

Alle naden afkitten, dus ook rondom WCD's, schakelaars etc. Opbouw is nog steeds de beste en meest geluidsdichte manier. De kabel die je dan door de wand trekt wel weer rondom dicht kitten. Reflecties van dergelijke schakel materialen hoef je niet over in te zitten.

Schuine muren zijn uiteraard een goede oplossing, let wel pas vanaf 12 graden schuin zal dat zijn invloed hebben.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Klustinus schreef:
de laatste isolatielaag afwerken met of noppenshuim (in vlakken van 10cm2 en dan om en om ) of eierdozen
dit om te zorgen dat je alleen het geluid uit je luidsprekers hoort en niet wat tegen de muren reflecteerd
Roman schreef:
Isoleren doe je niet met noppenschuim, sander02. Dat gebruik je hooguit voor absorptie in je ruimte.
@ Roman, is dit niet hetzelfde ?
 

Roman

  • #12
Jan, eigenlijk wel een goede vraag.

Nee, isoleren en absorberen zijn niet hetzelfde hoewel ze wel overeenkomsten hebben. Het isoleren van een geluidsgolf doe je middels massa terwijl absorberen juist een wat mindere dichtheid van materiaal eist. Hoewel dat weer van de frequentie afhangt. Met name het volume van een lichter materiaal is voor absorptie belangrijk. Meer volume is meer laag absorberen.

Je zou zeggen dat wanneer een materiaal iets absorbeert deze toch eigenlijk isoleert?
Het absorberen van geluid is een hele lage isolatie van geluid. Met isolatie probeer je geluid te stoppen naar naastgelegen ruimtes. Met absorptie probeer je iets van het originele geluid te dempen in de zelfde ruimte. Dit zijn slechts fracties. Met absorptie voorkom je hoofdzakelijk dat een golf minder wordt teruggekaatst in de ruimte (zogenaamde nagalm, RT (reverb time) is de gebruikte term hiervoor). Metingen worden middels RT60 gedaan. Dat betekend dat er wordt gekeken hoelang de galm erover doet om 60dB te zakken in waarde.
Je kunt je voorstellen dat een dergelijke noppenschuim veel geluid doorlaat. Praat er maar eens door heen, het zal weinig geluid tegenhouden. Overigens zal deze ook niet veel absorberen. Een dik pak van dat spul (10x opelkaar) zal al veel meer absorberen. Maar dan heb je veel kosten. Dat spul is ook nog eens brandbaar.
Steenwol het de ideale materiaal voor absorptie.

Isolatie doe je dus met bijvoorbeeld gips; veel massa en toch enigszins buigbaar. Acrylaat kit is, tov schuim, veel zwaarder en dichter van structuur en ook nog rekbaar (mits niet uithardende kit gebruikt wordt) en zal dus veel beter isoleren dan bv schuim. Pur is ook zeker niet de oplossing (dit hard uit en heeft weinig massa en is een open cell structuur)

Verwarrende termen, maar houd de vuistregel aan: massa is isolatie. Dan kun je bijna nooit fout gaan betreft materiaal keuze.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu