Steigerplanken muur - waar op letten?

Gerjansch

  • #1
Dag,

Ik ben van plan om mijn muur te betimmeren met steigerhout.
Nu is het de eerste keer dat ik mij op een dergelijk terrein begeef.
Ik heb mij enigszins verdiept, maar heb nog enkele twijfels/vragen.

- het zijn nieuwe steigerplanken, moet ik ze van tevoren nog bewerken?
- moeten de planken geschuurd worden (volgens mij niet om de robuuste uitstraling te behouden)
- ik zal andere planken eronder (in de muur geboord) moeten zetten om de steigerplanken aan te bevestigen. Hoe dik moeten deze zijn? Of kunnen dit het beste dan ook steigerplanken zijn?
- waar moet ik aan denken bij de afwerking (ik zit te denken aan witte beits te gebruiken)

Wannner jullie tips hebben, ik hoor het graag!

Alvast bedankt!
:lol:
 

Fiesiekus

  • #2
Muur binnen of buiten?
 

Gerjansch

  • #3
Binnen :)
 

Millew

  • #4
Voor het bevestigen aan de muur zou je balkjes kunnen nemen met een dikte van 1,5 keer de dikte van de steigerdelen. Dan heb je voldoende 'vlees' om de delen te kunnen vastschroeven.
Als je gaat spijkeren, kan je beter nog iets dikker nemen.

Over de afwerking heb ik geen mening. Dat is toch vaak, wat je zelf mooi vind.
 

Gerjansch

  • #5
Oei, dan wordt het wel een dik gegeven gezien de steigerplanken al 32 mm dik zijn. Is daar nog iets aan te doen?
 

Millew

  • #6
Steigerplanken rechtstreeks op de muur schroeven met nagelpluggen (= klein model kozijnplug) of slagpluggen.
 

Gerjansch

  • #7
Dag, ik denk dat ik het dan rechtstreeks op de muur doe.
Nu zit ook ook te denken...
De muur is ongeveer 2,5 meter.
Als ik de planken nu eens heel exact afzaag (ook op 2,5 m + 1mm) en ze gewoon tussen de muren klem?
Dan hoef ik nog maar 2 slagpluggen te gebruiken en dan zitten ze muur vast!

Of krijg ik dan problemen als het hout gaat werken?
 

Millew

  • #8
Alleen klemmen vind ik nogal riskant. Niet omdat de planken veel in de lengte zullen krimpen, maar omdat de kans bestaat, dat ze krom trekken en daardoor toch korter worden.
Een steigerdeel van 2,5 meter lang weegt toch gauw 10 kilo. Dat wil je niet graag in je nek krijgen.

Als je niet te veel in de planken zelf wil schroeven, dan zal je de planken aan de uiteinden moeten opsluiten met een afwerklat of b.v. een halve steigerplank, die je tegen de zijmuren schroeft.
Dan hoef je de steigerdelen ook niet precies af te zagen. Dat zal toch niet meevallen. De zijmuren zijn waarschijnlijk ook niet kaarsrecht en evenwijdig met elkaar.

Blijft nog steeds het probleem van kromtrekken, doordat de ene kant van de planken tegen de relatief koudere (en mogelijk vochtiger) muur zit en aan de voorkant droog en verwarmd worden.
 

Gerjansch

  • #9
Ok. Super bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik dan idd maar een lat onder en bovenlangs ga maken. Veiligheid boven alles :-)
 

H@ns

  • #10
Dat gaat niet goed, zeker als de muur vochtig is gaat je hout rotten!
Je moet een lambrisering (want dat is het feitelijk) altijd op rachels zetten en laten ventileren aan de muurzijde
 

Gerjansch

  • #11
Dag Hans,
Als ik het goed begrijp bedoel je dat ik de planken niet rechtstreeks op de muur kan doen? Maar dat ik altijd een raggel (soort van skelet toch?) hieronder moet plaatsen. Het zou goed kunnen dat mijn muur vochtig is.
Ik ben inmiddels al een aardig eind, dus hoop het niet! haha

Ik heb een foto van het begin gemaakt, zo heb ik het verder door gedaan.



Ik heb geen plinten bovenlangs want ik vind het op zich wel mooi als het niet helemaal gelijk is.

Graag je reactie.

Bedankt!
Gerjan
 

H@ns

  • #12
Tja steigerplankenmode dus het mag allemaal wat ruw en ongelijkmatig zijn maar:
de constructie middels twee schroeven recht op de muur gaat scheuren in de planken veroorzaken.
De planken gaan kieren en schotelen (hol/bol staan op de breedtekant)
De muur achter het hout kan gaan schimmelen door vocht wat niet weg kan.

alles vanuit waarschijnlijkheid maar ik zou het risico niet nemen.
 

Millew

  • #13
Het schimmelgevaar vind ik nogal onwaarschijnlijk. Er zit (of komen) genoeg kieren tussen de planken om wat te ventileren.

Voor het kromtrekken e.d. had ik al gewaarschuwd, maar kennelijk wordt dat door TS niet als probleem gezien.
 

Skuitje

  • #14
Ik heb ook vorige week houten planken (vurenhouten planken, 20cm met mes/groef) geplaatst tegen mijn metalstudwand. 4 raggels in de metalen prfielen vastgeschroefd. Vervolgens de planken op maat gezaagd. Ik had iets verloop in de vloer dus even opletten met de lengte. De planken heb ik blind vernageld door nieten in het mes in de raggels te schieten. Volgende plank in over het mes schuiven en weer vernagelen, enz. Ziet er spatzuiver uit. Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu