Standleiding verslepen / WM + toilet aansluiten

Aabbcc

  • #1
Beste mede klussers,

Mijn eerste vraag op het klusidee forum.

Heb er al veel over gelezen op het forum en ook bij verschillende leveranciers van PVC vuilwaterleidingen informatie gedownload, maar vraag ook jullie advies m.b.t. het aanleggen van een toilet met standleiding.

De situatie:
- Vanuit de grondleiding komt er een 110 mm standleiding omhoog. (Leiding moet nog geplaatst worden).
- Op deze standleiding wordt op de 1e verdieping het (hangende) toilet (Geberit Duofix) en op de 2e verdieping de wasmachine en CV ketel aangesloten.
- Vanaf de 2e verdieping gaat de standleiding door het dak om te kunnen be-/ ontluchten.

De standleiding gaat op de begane grond door de trapkast omhoog.
In de houten vloer van de 1e verdieping moet deze 125cm horizontaal versleept worden naar de andere kant van het toilet, waar de aansluiting op de pot plaatsvindt en de standleiding door een koof achter het toilet naar de 2e verdieping wordt gebracht.

De vloerbalken in het toilet komen in dezelfde richting als de afvoerpijpen te liggen.
De vloerbalken van de verdiepingsvloer liggen haaks op de richting van de riolering.
1 Balk moet (deels) worden doorgezaagd om de riolering te kunnen leggen. Om de doorgezaagde balk op te vangen, wordt er een raveelbalk geplaatst.
Op deze raveelbalk monteer ik meteen 1 kant van het toiletframe om beweging van het frame tot een minimum terug te brengen. Onder de andere kant van het toiletframe wil ik een 2e balk monteren, parallel aan de raveelbalk en de rioleringspijpen. Bovenop deze balken kan dan meteen de vloer van de toiletruimte geplaatst worden.
** Op de foto staat het toilet op de vloerbalk, maar in de werkelijke situatie staat deze niet op een balk, maar alleen op de vloerplanken. **
Waar ik mee zit is hoe ik de standleiding van de 2e verdieping en de aansluiting van het toilet moet maken i.v.m. stroming en beluchting en welke diameters pijp ik kan gebruiken.



Ik heb even 3 opties uitgetekend:

Optie 1:
De splitsing naar de 2e verdieping wordt al op de begane grond gemaakt in de trapkast d.m.v. een haaks T-stuk en 2x graden bochten.
Daarna met 2 horizontale leidingen door de toiletvloer, 1 voor het toilet, en 2 voor de 2e verdieping en de be-/ontluchting.
- Wat zouden de minimale diameters van de pijpen in dit geval kunnen zijn?
90mm naar het toilet en 75mm naar de 2e verdieping?
De reden daarvoor is dat er dan nog ruimte overblijft om de pijpen te isoleren voor geluid





Optie 2:
T-stuk in de leiding achter het toilet.
Standleiding op begane grond en het horizontale deel uitvoeren in 110mm, aansluiting toilet uitvoeren in 90mm en standleiding naar 2e verdieping uitvoeren in 75mm.
Ik weet nog niet hoe het uitkomt met de hoogte van de afvoer van het toilet, de T-splitsing komt direct na de 90 graden bocht achter de toiletpot, schijnt stromingstechnisch niet gunstig te zijn.



Optie 3:
Na kort overleg met een loodgieter: Standleiding 110mm op begane grond, horizontaal 90mm pijp met een 45 graden T-stuk in horizontaal deel en dan met 90mm naar toilet en 75mm naar 2e verdieping. Volgens de loodgieter is dit stromingstechnisch het meest gunstig, echter kom ik dan in de knoei met de vloerbalken en moet dit creatief gaan oplossen d.m.v. wat ijzerwerk o.i.d.




Optie 1 spreekt mij het meest aan, is zeker goed te realiseren, dan kan ik goed gebruik maken van de beschikbare ruimte, maar:
- Zal het toilet goed doorlopen met een 90mm pijp?
- Is een 75mm standleiding naar de 2e verdieping en dak voldoende als be-/ontluchting?

Vriendelijke groet,
Dieter
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #2
Hoe hoog is de ruimte in de vloer.
Wat zit er onder het toilet,is dat een kast of wat anders.
Je sprak over een trapkast.
De liggende leiding zou ik 110 maken.
Dus optie 3 is mijn inziens de beste.
En die 75 mm voor naar de tweede verdiepping zeker doen en dan ook 75 door het dak.

Maar wat ik graag zou willen weten hoe hoog zijn de balken in de bestaande vloer.
En de breedte van het toilet is dat ongeveer 90 cm.
En komt er in het toilet ook nog een fonteintje.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #3
Waarom moet die groene leiding naar voren getrokken worden.

Kan je niet gewoon de standleiding naar boven trekken

 

Aabbcc

  • #4
Beste Rene, Henk,

allebei bedankt voor jullie reactie. Het een en ander zal ik even aanvullen, want ik ben nog niet helemaal duidelijk geweest

@ Rene,

- De hoogte van de balken is 17cm.
- De breedte van het toilet is idd. +/- 90 cm.
- De ruimte welke je onder het toilet ziet, is mijn (open) keuken.

Ik wil de pijp graag niet te groot in diameter maken, zodat ik extra ruimte over hou om de pijp goed te kunnen isoleren v.w.b.t. geluid.
Optie 1 heeft daarom mijn voorkeur, aangezien ik dan de leiding welke het meest hinderlijke geluid (de pijp van de zolder verdieping: Tijdstip dat wasmachine aanstaat en dus leegpompt etc.) het meest kan isoleren.
De liggende leiding naar het toilet in 110mm uitvoeren kan dan ook natuurlijk.
Optie 3 komt niet echt lekker uiot met de balk welke ik in gedachte had.
Ik zal komende week even een nieuwe foto maken om het een en ander verder te verduidelijken

@ Henk

Het toilet komt in een ex-overloopkast. De achterwand zet ik ong. 30cm naar achteren. Dit gaat ten koste van de slaapkamer daarachter.
Om nog een bed kwijt te kunnen, probeer ik de muur zo smal mogelijk te houden. Door de pijp naast het inbouwreservoir te plaatsen win ik een mooi aantal centimeters.
Tevens komt de pijp dan ook veel gunstiger uit op de zolderverdieping.
 

Aabbcc

  • #5
Beste heren, nogmaal dank voor de bovenstaande input.

Inmiddels zit de standleiding tot aan de 1e verdieping erin.



N.a.v. jullie reacties:

Zoals in de tekening van Henk aangegeven, wil ik nu een T-stuk op de rechte uitgang van het toilet plaatsen. Onder het T-stuk 2x45 graden bocht, leiding 120 cm horizontaal verslepen, weer 2x 45 graden bocht naar standleiding (110mm) in de trapkast.

- Kan ik de horizontaal lopende leiding 90 mm maken?
Heeft dit stromingstechnisch nog nadelen / voordelen? (Heb wel eens gelezen dat liggende leiding soms beter wat kleiner is, i.v.m. minder afzetting van vuil).


De leiding naar 2e verdieping (wasmachine / Cv ketel) moet echt richting de binnenmuur i.v.m. de plaatsing van de cv-ketel en wasmachine op zolder.
De afstand tussen de afvoer van het toilet en de muur is HoH 40 cm.

- Kan ik de pijp het best de 40cm horizontaal laten overbruggen, d.m.v. 2 haakse bochten (90 graden bocht dan wel gemaakt met 2x 45 graden), of beter diagonaal verslepen d.m.v. 2 x 45 graden? Op tekening: optie A of B kiezen? Dit i.v.m. zeep afzetting en evt. makkelijker kunnen ontstoppen.



Vriendelijke groet,
Dieter
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #6
Ik zou gewoon voor A kiezen
 

Aabbcc

  • #7
Dan wordt dat optie A :prima: , heb je ook nog advies t.b.v. diameter liggende leiding van toilet naar standleiding?
 

Xr8

  • #8
Liggende leiding 110mm maken. Standleiding indien mogelijk ook in 110mm doortrekken tot het dak uit. 75 zou genoeg moeten zijn maar normaal ga je met dezelfde diameter het dak uit. Beter wat groter dan te krap.

Tevens zou ik twee expansiestukken plaatsen op BG en op de 1e etage.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu