Stadsverwarming: wel warm tapwater, geen doorstroming cv

Evmw

  • #1
Ik heb stadsverwarming in een nieuwbouwwoning en die is er eind vorig jaar ineens mee opgehouden. Van ene op andere moment werden de radiatoren niet dagelijks meer warm, en op een gegeven moment was er niets warm meer te krijgen (behalve tapwater). Nu een groot deel van de verbouwing is afgerond ben ik nog eens hiernaar gaan kijken om het werkend te krijgen maar echter zonder succes. Doorstroming van het water voor de radiatoren is 0,0 totdat ik ergens ga ontluchten of aftappen.

Vorig jaar direct monteur en Nuon erbij geweest omdat ik in de veronderstelling was dat er nog garantie op zat (en dat is ook zo), echter werd ik van kastje naar de muur gestuurd en de vingers werden naar elkaar gewezen. Schiet dus niet op, nu dus eerst maar even zelf wat aan het uitvogelen voordat ik ze er weer bij ga halen.

Situatie
B.g. + 1e verd. zijn slaapkamers met thermostaatknoppen op radiatoren. 2e verd. is woongedeelte waarbij radiatoren gestuurd worden met aan/uit thermostaat. De 2e verdieping is een gescheiden circuit van de rest, deze heeft zodoende een aparte retourleiding. In de meterkast komen de 2 retourleidingen samen met een T-stuk om naar de warmtewisselaar terug te keren. Alles is aangesloten op 1 aanvoerleiding welke door het hele huis loopt (2e verdieping zit eigenlijk aangesloten na laatste radiator van 1e verdiep.). Thermostaat regelt servo op retourleiding van 2e verdieping, gaat hier om een Honeywellset met VC8015 als tweeweg afsluiter. Het gaat om een tweepijpssysteem; 2 radiatoren zijn van het onderblok gehaald (onderblok afgesloten en eindkap op aanvoerleiding).

Wat heb ik getest?
Alle radiatoren zijn losgekoppeld geweest ivm stucwerk, nu hangen ze weer en is alles gevuld. Alles werd warm dus er werd door de warmtewisselaar warm water doorheen gepompt. Alle leidingen hadden we ook zo goed als volledig leeggeblazen en alles is zonder problemen gevuld. Vervolgens alles ontlucht met aanvoer (in meterkast) in gesloten toestand. Tot zover geen problemen, 2 dagen later nogmaals alles ontlucht maar overal kwam direct water uit. Ik heb werkelijk alles gecontroleerd wat ik maar kan controleren, ook werkt de servomotor gewoon goed op de retourleiding (gestuurd door thermostaat). Aangezien alles probleemloos gevuld is verwacht ik ook geen problemen in de onderblokken en thermostaatknoppen. Thermostaatknoppen nog los gehaald om er zeker van te zijn dat ze volledig open stonden, ook zonder effect. Alles dichtgedraaid op 1 radiator na heeft ook geen effect.
Ik heb ook de servomotor van de afsluiter gehaald, de pin veert gewoon goed op en neer. Handmatig de pin indrukken heeft geen effect op de doorstroming, er onstaat ook dan geen stromend warm water. Aangezien ook het 'normale' circuit (zonder afsluiter) geen doorstroming heeft is mijn conclusie dat de 'retour niet werkt' en dat het probleem dus in de warmtewisselaar van Nuon zit. Als ik de kraan van de retourleiding in de meterkast iets losdraai stroomt het water ook gewoon door de radiatoren.

Bovenstaande is ook de conclusie van de installateur. Nuon verklaart echter weer dat de drukverschilklep in de warmtewisselaar niet goed werkt omdat de installatie niet goed is aangesloten. Dan vraag ik wat er niet goed is aangesloten, en dan krijg ik de verklaring dat de afsluiter niet op de retour kan terwijl de Honeywell documentatie aangeeft dat dat wel kan :roll:

Hierbij nog even een foto:

Rode kraan = aanvoer naar radiatoren
Blauwe kraan = retour van radiatoren
Onderin de foto is de afsluiter te zien op 'retour a' (verdieping 2), rechts daarvan zien we 'retour b' (bg+verdieping 1). Deze komen dus samen als zijnde 1 retourleiding naar de warmtewisselaar. Motor is van afsluiter gehaald dus die is op de foto hier niet te zien.



Iemand nog opties of suggesties voor installateur en/of Nuon? Ik zie door de bomen het bos niet meer :( Alle reacties worden enorm gewaardeerd.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Hou oud is het systeem en de nieuwbouw woning?
Heel simpel garantie probleem.
Laat het de installateur maar oplossen, en andrrs rechts bijstand inschakelen!!!
 

Evmw

  • #3
Alles is ca 1 jaar oud denk ik. Op de warmtewisselaar staat een productiedatum van maart 2010, woning is september 2010 opgeleverd. Is inderdaad een garantiegeval, alleen zijn ze nu al zolang bezig geweest zonder effect dat ik het zat ben en daarom maar even hier naar wat input zoek :) Anders inderdaad maar even de rechtsbijstand inschakelen, die hebben we ook niet niks voor niks.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
De installateur hoort dit helaas op te lossen, als het hem niet lukt dient hij nuonof wie dan ook de leverancier is in te schakelen.
Niet zelf gaan friemelen, want dan vervalt de garantie!!!
 

Evmw

  • #5
Dat is al enigszins het probleem, wegens nieuwe radiatoren en daarmee nieuwe onderblokken hebben we er in principe al aan gezeten.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #6
Kijk, nu komen we misschien wat verder.
Kun je eens een foto maken van 1 van die onderblokken?
Het zou zomaar kunnen zijn dat er een verkeerde gebruikt is.
Ik vermoed dat je een 1 pijpssysteem hebt en daar horen de bijbehorende 50% onderblokken voor gebruikt te worden.
Als je hier onderblokken gaat gebruiken voor een conventioneel Aanvoer en retoursysteem dan gaat dit fout.
 

Evmw

  • #7
Even voor alle duidelijkheid om verwarring te voorkomen, de problemen waren er al toen er nog geen wijzigingen waren aangebracht door ons.

De onderblokken welke door de aannemer/installateur zijn gebruikt zijn Oventrop Duo 2-pijps onderblokken (artnr. 1182651). De 'duo'-serie is voor een tweepijpssysteem, bovendien weet ik voor 99% zeker dat de radiatoren niet in serie staan. De meeste onderblokken zijn door ons gebleven voor wat het was, anderen zijn vervangen door Oventrop Multiblock T onderblokken voor 2-pijps (artnr. 1184083).
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #8
Wil je het zeker weten dan zul je tussen de aanvoer en de retour van de unit een slang moeten monteren en kijken of er dan flow is.
 

Evmw

  • #9
Dat hebben we niet geprobeerd, maar de installateur en ik hebben wel de retour losgekoppeld gehad (aan onderkant van afsluitkraan in meterkast losgehaald) en toen was er flow. Hieruit concludeer ik dan weer dat de 2 circuits gewoon functioneren, al hebben we dat op dat moment niet uitgebreid zitten testen.

Mede vanwege bovenstaande vandaag Nuon toch maar ingeschakeld voor de zoveelste keer, krijg morgen te horen wanneer ze komen.

Ik heb overigens elders iets gelezen over een filter (vuilfilter?) in de warmtewisselaar dat verstopt kan zitten waardoor er geen flow is 'de warmtewisselaar in'. Iemand enig idee of dit het inderdaad kan zijn? Zou wellicht verklaring kunnen zijn waardoor het even gewerkt heeft na oplevering en het vervolgens begon te haperen en vervolgens helemaal niet meer werkte?
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #10
Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn.
Het ww circuit heeft heel weinig weerstand en kan dan wel goed werken maar het circuit voor de verwarming komt dan te kort.
Meestal kun je ook de flow uitlezen op de meter die op de unit is geplaatst.
 

Evmw

  • #11
Ok, dan ga ik in ieder geval de monteur even wijzen op dat filter dit keer. Ik kan de flow inderdaad op de meter uitlezen maar omdat er niets kan stromen staat die continu op 0,0 alsof er geen vraag is naar warm water.
 

Evmw

  • #12
Problemen lijken opgelost, monteur is langsgeweest en heeft vuil uit 1 of ander ventiel gehaald in de warmtewisselaar. Doordat dit verstopt zat werkte de drukverschilklep niet goed.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #13
Die vuilvangers zijn inderdaad vaak en ondergeschoven kindje.
Kom in de praktijk behoorlijk vaak filters tegen die behoorlijk vervuild zijn.
Dit is dan weliswaar niet in een stadsverwarmingsunit maar een unit in een blokverwarmingssysteem.
 

Kacheltje

  • #14
Vervuilde filters ed. komt zeker vaker voor maar dat je al na 1 jaar een vervuild systeem hebt heeft niets te maken met een ondergeschoven kindje. Dit zegt meer iets over de kwaliteit van het geleverde werk.

Belangrijkste is dat het is opgelost. Je hebt kans dat bij slordig werken het probleem nog eens terug komt. Vervuiling is er niet zomaar uit je systeem zonder spoelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu