Sporenkap, dakkapel en ondersteuning

Roelb

  • #1
Ik zit op dit moment in de plannings- en tekenfase van een vergunningsplichtige dakkapel die geplaatst wordt in een sporenkap (prefab scharnierdak van isobouw). De kans dat de vergunning geweigerd wordt is, op basis van welstandscriteria, aanzienlijk.

Ik wil dan ook pas een constructeur inschakelen op het moment dat die vergunning er is of wanneer ik zeker weet dat de vergunning er gaat komen. Echter, ik wil in die aanvraag wel een reele constructie schetsen die later door de constructeur gevalideerd kan worden, mits de vergunning niet wordt geweigerd op basis van welstandscriteria.

De situatie als volgt (Bekijk PDF):




Sporenkap (Isobouw S-P 170, sporen 170mm, 400mm hoh) over twee etages. Het betreft hier de bovenste etage (zolder) waar een sparing gemaakt moet worden. Zolder is ca 3,8m hoog, lengte van de kap (45 graden) op deze etage is dan ook ca 5,35m. Deze wordt afgesteund op de vloer (muurplaat) en op een dragend knieschot.

De sparing zal in het dakvlak ca 2,4x2,4m groot zijn. Hiermee worden
7 sporen onderbroken over een lengte van 2,4m.

Ik heb de krachten op het dak even uitgewerkt in bijgevoegde tekening. Mijn plan is, zoals uit de laatste tekening duidelijk moge worden, om de krachten op een tweetal manieren op te vangen: Via de vlieringvloer naar de andere kant van het dak, en via een raveelconstructie de laterale krachten evenwijdig aan het dakvlak naar de resterende sporen.




Bekijk PDF

Volgens mij zou dit het totaalplaatje aan krachten moeten zijn. Daarmee kom ik dan op een op te vangen kracht evenwijdig aan het dakvlak van bijna 7kN/m1 en een kracht van 2kN/m1 horizontaal de kamer in.

Ik ben niet zo bezorgd over de kracht horizontaal de kamer in. Die vang ik op in de vlieringvloer, die dus in feite als spant zal fungeren naar de andere kant van de kap. Dit realiseer ik door de balklaag van het vloertje dmv haaks geplaatste balken met elkaar te verbinden ter hoogte van de sparing. Daarnaast zal ik in het opengewerkte dak nog een slaper monteren die de kracht loodrecht op het dak ook weer overbrengt op de bestaande sporen waarmee de kracht de kamer in dus erg klein wordt.

Die 7kN/m1 evenwijdig aan het dakvlak vind ik interessanter. Dit zou voor de hele sparing dus 7*2,4=16,8kN inhouden, die ik dan via een raveelconstructie wil overdragen op de resterende sporen. Als raveelconstructie heb ik een balk (vuren, 32mm, C18) voor ogen die aan de binnenzijde van het dak geschroefd wordt net boven de sparing, met twee houtdraadbouten in elk spoor, tot 3 of 4 sporen buiten de sparing aan elke zijde. Dan breng ik per spoor ca 2 tot 2,5 kN van deze kracht naar de bestaande steunpunten (vloer, knieschot).

Gangbare maat balk is bijvoorbeeld 32x200. Nu vraag ik me alleen of af dat afdoende is en vooral ook of de bevestiging naar de sporen toe met houtdraadbouten afdoende is.

Is een dergelijke constructie in het algemeen ook gebruikelijk? Er is erg weinig documentatie te vinden over sparingen in sporendaken.

Alvast bedankt voor je aandacht.

Roel.
 

Fiesiekus

  • #2
Roelb schreef:
Als raveelconstructie heb ik een balk (vuren, 32mm, C18) voor ogen die aan de binnenzijde van het dak geschroefd wordt net boven de sparing, met twee houtdraadbouten in elk spoor, tot 3 of 4 sporen buiten de sparing aan elke zijde.
Ik kan me niet goed voorstellen wat je met 32 mm wilt en hoe je die raveling gaat monteren "net boven de sparing"? En hoe wil je "tot 3 of 4 sporen buiten de sparing"monteren? Je kan toch niet door de bestaande sporen heen?

Logischer lijkt me een balkdikte van 170 x 170 mm ; even dik als je bestaande sporen.

Om balken aan balken te monteren zijn er speciale metalen hoekverbindingen, of om balken haaks te verbinden speciale "schoenen"; die kunnen giga veel krachten opvangen.

Overigens is een sporen dak typisch voor België, Frankrijk en Zwitserland, misschien moet je eens in die talen zoeken.
 

Roelb

  • #3
De raveelconstructie hoeft slechts een laterale kracht, in de lengterichting van het dak op te vangen. Een beetje onzinnig dus om een vierkante balk van 170x170mm daarvoor te gebruiken.




Die raveelconstructie die ik voor ogen heb bestaat dus uit een lat/balk die aan de binnenzijde van het dak wordt geplaatst, dus op de beplating aan de binnenzijde net boven de locatie waar de sparing moet komen. Die lat/balk wordt dus door de beplating heen vastgezet op alle sporen. Daarmee wordt de kracht die voorheen via de nu onderbroken sporen naar de vloer werd gebracht verdeeld over de 6 tot 8 ononderbroken sporen direct naast de sparing. Ankers hebben voor zover ik het zie geen toepassing in deze constructie aangezien dit moet worden geconstrueerd /voordat/ de sparing gezaagd wordt, en dus voordat de bestaande sporen worden onderbroken. Ook kan nooit een anker worden toegepast op de sporen waar naartoe de kracht wordt overgebracht.

De sporen zijn trouwens geen 170x170, maar veel dunner. Ik dacht ergens in de documentatie van Isobouw 40x170 gezien te hebben, maar kan het zo snel niet meer terugvinden. De breedte van de sporen is volgens mij verder ook alleen relevant in relatie tot knik.

Verder worden sporendaken ook in Nederland veel toegepast in de vorm van prefab klap- cq scharnierdaken. Maar blijkbaar worden er niet veel dakkapellen in gemaakt, althans, ik kan er erg weinig informatie over vinden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik wil dan ook pas een constructeur inschakelen op het moment dat die vergunning er is of wanneer ik zeker weet dat de vergunning er gaat komen.
Het lijkt me vreemd dat u een vergunning krijgt zonder berekeningen van een constructeur bij te voegen, die dienen al bij de aanvraag te zitten.
 

Roelb

  • #5
Natuurlijk dient bij een aanvraag de berekening van de uiterste grenstoestand van de constructie gegeven te worden, en dat is nou precies wat ik hier probeer te doen. Natuurlijk zal ik ook, voor mijn eigen gemoedsrust, e.e.a. laten valideren door een constructeur voordat ik ga bouwen, maar zoals al aangegeven heb ik geen zin om dat al in dit stadium te doen, gezien de redelijke kans dat het weggegooid geld is omdat er niet gebouwd mag worden.

Ik hoopte dan ook op wat expertise en welwillendheid om deze te delen in dit forum. Als "specialist hout/bouw" moet het voor u toch een peuleschil zijn om toe te lichten wat een gangbare constructie voor een sparing in een sporendak is en om commentaar te geven op mijn constructie en berekening? Dat lijkt me opbouwender dan deze opmerking.

Ik deel zelf graag mijn kennis met anderen. Ik ben echter geen bouwkundige. Mijn hoop is dat er hier een bouwkundige graag zijn kennis van staticaleer deelt en mij de juiste tips kan geven.
 

Fiesiekus

  • #6

Gekske

  • #7
Ik heb voor mijn vergunningsaanvraag voor de dakkapel geen sterkte berekening ingediend en dat was ook niet nodig volgens de gemeente, maar je zult de krachten inderdaad wel moeten opvangen. Om je te helpen bij je statica wil ik je verwijzen naar : https://www.wetenschapsforum.nl/homepage ook een email naar de leverancier van je dakplaten kan al helpen, bij het bepalen van een constructie. Kun je geen houden balk constructie eronder maken? Of liggen de platen zo los op je huis? (Of zitten de sporen in de platen?) Persoonlijk zou ik horizontaal en verticaal 17x6 toepassen en direct in het gat maken(ligers 240cm staanders 228cm) maar of dat voldoende is dat weet mss Isobouw je te vertellen Er zijn echt wel vaker dakkapellen in dergelijke daken geplaatst.

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu