Specifiek opbouw van vliering

Hudaver

  • #1
Beste mede-forummers,

Aanvullend op een andere vraag, Vurenhout of Douglas voor vlieringbalken van mij open ik een nieuwe vraag over mijn vliering.

In mijn woning wil ik graag een vliering maken om spulletjes bovenop te bergen.

Zie onderstaande plaatjes voor een idee van de woning:



Ik heb nu 2 opties om de vliering te bouwen. Optie 1 is duidelijk maar opties 2 behoeft straks enig uitleg. Maar eerst optie 1:


In deze optie zijn
A -> 2,60 hoog vurenhout van 75*225. Deze zijn geplaatst onder B ter ondersteuning tegen doorbuigen.
B ->5,40 lang vurenhout van ook 75*225. Deze zijn aan de uiteinden middels raveeldragers aan de betonnenmuur bevestigd op 2,60m

De balken C zijn hier nu overheen geplaatst; 3,60m lang en ook 75*225. Deze balken staan t.o.v. elkaar op 60 h.o.h. Aan de uiteinden steken deze ongeveer 80 centimeters uit. Het middenstuk is hiermee ongeveer 2 meter.

-------------------------------------------------------------------------------------

Optie 2 heb ik ook proberen te tekenen maar die is minder goed gelukt. Alvast mijn excuses. Het idee hierbij is om meerdere balken (A) van 5,40m van 75*225 met Raveeldragers aan de muur te bevestigen op een hoogte van 2,60m.

Daarna ondersteun ik wederom 2 balken op 2 plekken met balken (C) van 2,60m hoog en 75*225. Dit worden kamerscheidende muren. Ik plaats hier nog meer balken ter ondersteuning van de twee hoofdbalken . Op een h.o.h. van 60 cm plaats ik balken (B) van (~)44*69. Desnoods kan ik hier ook balken van 75*225 gebruiken.

Aansluitend maak ik haakse verbindingsbalken (D) tussen alle balken die van betonnenmuur naar betonnenmuur lopen. Deze zijn ook 75*225 en die plaats ik ook op 60cm van elkaar. Daarbij verspringen ze ten opzichte van de balken daarnaast.



----------------------------------------------------------------------------------

De applicatie op houtinfo heb ik niet succesvol kunnen gebruiken voor mijn opties. Wat ik nog niet heb ingetekend is de Vlizotrap van 120*60.

Wie kan mij adviseren of enige oplossing veilig is?

MVG.
 

Millew

  • #2
Constructief gezien geef ik de voorkeur aan optie 1 omdat daar de vloer over het gehele oppervlak even sterk/stijf kan worden gemaakt.
Dat is niet het geval bij optie 2. Daar is het gebied naast de rode liggers altijd iets minder sterk/stijf.
Bovendien kan je bij een uitgekiend ontwerp bij optie 1 veel hout en werk besparen.

Punt van aandacht is wel dat je in beide gevallen een deel van de belasting overdraagt op de onderliggende verdieping.
Wat is de beoogde draagkracht van de vliering?

De veiligheid is in beide gevallen afhankelijk van het ontwerp en de uitvoering.
 

Hudaver

  • #3
Hoi Millew,

De vloer waarop het geheel komt te rusten is van beton. En wat ik erop denk te zetten/plaatsen; veel rommel van een gezin. Veel volume dus maar qua gewicht zou het me verbazen als de betonnen vloer tegen een grens aan zou komen.

Wat betreft de besparingen bij optie 1 kan ik je alleen maar gelijk geven. Dat scheelt echt een slok op een borrel.

Maar ik begrijp dat mijn constructie van optie 1 ook voldoende sterk is? Zou ik voor de dwarsbalken C ook naar een kleinere dimensie kunnen, denk je?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Eigenlijk is het verstandig deze vliering door een constructeur uit te laten rekenen. Het afsteunen op een ondergelegen vloer kan ook niet zonder meer, ook al is deze van beton. Bij het weglaten van A (wat ik verstandig vind), verwacht ik dat balken B groter moeten, en balken C kleiner kunnen.

De bevestiging van B aan de betonwanden is ook een aandachtspunt. Hoe minder balken, hoe belangrijker de bevestiging wordt.
 

Millew

  • #5
Hudaver schreef:
Maar ik begrijp dat mijn constructie van optie 1 ook voldoende sterk is? Zou ik voor de dwarsbalken C ook naar een kleinere dimensie kunnen, denk je?
Ik denk van wel, maar alles is afhankelijk van de beoogde vloerbelasting. Je zal dat eerst moeten vaststellen en dan alles moeten (laten) berekenen.
 

StefanD

  • #6
Mijn voorkeur zou uitgaan naar 2 stalen balken (IPE) van muur tot muur en daartussen houten balken. Groot voordeel daarvan is dat je nergens op zolder een dragende muur/paal hoeft te hebben waardoor je helemaal vrij bent in je indeling, ook als je over 20 jaar eens wat anders wilt doen met je zolder.
Nadeel is natuurlijk wel dat het duurder is, maar dat lijkt mij wel de moeite waard.
Kun je trouwens wel een lengte van 540 cm op zolder krijgen?
 

Hudaver

  • #7
Hoi StefanD,

Ik zou op zich ook wel opteren voor stalen balken, H-profiel. Ik heb dit niet tot op de kg nagerekend maar ik vermoed dat ik de benodigde afmeting niet zomaar op zolder kan krijgen.

De balken kunnen we met 2 man omhoog hijsen. Zie het eerste plaatje; ik heb een uitbouw waar we op kunnen staan om de zaken omhoog te hijsen met touw. Daarbij binden we een touw aan iedere uiteinde van de houten balk.
 

StefanD

  • #8
Het gewicht kan inderdaad een probleem zijn. Een IPE van 220mm hoog en 540cm lang weegt een kleine 140kg. (Ik denk dat een HEA niet nodig is, maar dat kun je het best door een constructeur laten uitrekenen)

Je zou natuurlijk een aannemer kunnen vragen wat het kost om 2 stalen balken te plaatsen. Valt de prijs tegen, dan kun je altijd nog met hout gaan werken.
 

Hudaver

  • #9
(1) Wat is het verschil tussen 'gewoon' IPE en HEA? Ik ging er vanuit dat ik een H-profiel zou moeten gebruiken.

(2) Het gewicht is fors maar valt me nog enigszins mee; hebben we het dan over roestvrij staal?

(3) hout is daarentegen ongeveer de helft.

Ik denk dat ik het anders aanvullend ook via een aannemer zal vragen....
 

StefanD

  • #10
IPE is ook een H-vorm, maar de "poten" zijn maar half zo lang als van een HEA. De doorsnede lijkt dus op een I ipv een H.
Voordeel is dat zo'n balk veel lichter is, maar nog steeds behoorlijk sterk.

Je kunt de balken in verschillende uitvoeringen (onbehandeld, gemenied , gegalvaniseerd) krijgen, maar ze zijn volgens mij nooit van roestvrij staal.
Met Google kun je heel wat info vinden.

Hout is uiteraard ook een prima optie, maar als je daarvoor extra steunpunten nodig hebt dan zou ik persoonlijk zeker eens uitzoeken wat er mogelijk is met stalen balken en hoeveel dat kost.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Je zou ook kunnen kijken naar dit soort houten profielen. Kan je de overspanning in 1 keer maken. Alleen geschikt om alle balken parallel in de 5.4m overspanning te leggen.
 

Tiho

  • #12
UNP, IPE, HEA, HEB, enz wordt niet in RVS gemaakt, de sterktegegevens bij dezelfde maat kloppen totaal niet. Bovendien is er geen markt voor.
 

Hudaver

  • #13
Tiho schreef:
UNP, IPE, HEA, HEB, enz wordt niet in RVS gemaakt, de sterktegegevens bij dezelfde maat kloppen totaal niet. Bovendien is er geen markt voor.
Hoi Tiho, wat bedoel je dat de sterktegegevens bij dezelfde maat niet kloppen?
 

Hudaver

  • #14
IJkenhout schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar dit soort houten profielen. Kan je de overspanning in 1 keer maken. Alleen geschikt om alle balken parallel in de 5.4m overspanning te leggen.
Dit heb ik nou nog nooit eerder gezien. Zo zie je maar weer.......Is dit zo sterk/stevig dan? Ik zie me (nog) geen vliering hiermee maken om spullen op, op te bergen.
 

Tiho

  • #15
Rvs is iets heel anders dan gewoon staal.

De balken die jij nodig zou hebben zijn van S235 staal gemaakt, voorheen was dit staal 37.2. ( alleen de naam is verandert :wink: ) Nog hoger wordt het S355, hier worden geloof ik nog wel profielstaal in gemaakt.

Al deze profielen worden snel na de staalproductie gemaakt en heten dan warm gewalst.

Volgens mij wordt RVS nooit warm gewalst, alleen koud gezet. Dan zou je bv in de raatliggers/ litzkabalken uitkomen. Niet nodig.

 

Millew

  • #16
Twee IPE 220 balken om de hele vloer te dragen is misschien wat te veel van het goede als de zolder alleen maar bedoeld is om wat spullen op te bergen.
Volgens mijn berekening kan de vloer, inclusief eigen gewicht dan 315 kg/m2 aan, mits de houten balken ertussen ook daarop berekend zijn. Minus eigen gewicht van stalen balken, houten vloer en een plafond er onder hou je ca. 265 kg/m2 over.
Dat is bij een doorbuiging van de stalen balken van 1/500 van de overspanning, zijnde 11 mm. Qua sterkte kunnen de stalen balken nog veel meer aan, maar doorbuiging is in dit geval maatgevend.

Dus nogmaals, bepaal wat je aan toelaatbare vloerbelasting wil hebben en baseer daarop de constructie.
 

Hudaver

  • #17
@Millew. Ik zal hier offertes voor opvragen bij aannemers. Wat ik mij echter nu al afvraag is of deze balken direct aan de betonnen muur kunnen worden bevestigd of dat deze op verticaal geplaatste metalen steunbalken moeten rusten...... Je krijgt bij directe bevestiging aan de beton muur redelijk wat gewicht op de bouten.....
 

Millew

  • #18
De balken moeten in ieder geval op stoelen worden gemonteerd, zodat een scharnieroplegging wordt gecreeerd. De boutverbinding tussen balk en stoel zal zodanig moeten worden uitgevoerd dat bij brand de stalen balk de muur niet kan meetrekken. Althans, dat is bij bedrijfsgebouwen een eis.
De stoelen zullen hoog genoeg moeten zijn om voldoende bouten in de muur kwijt te kunnen, dus je hebt toch al over een flinke hoogte iets tegen de muur. Dan is een kolom op de vloer een betere oplossing.

Maar ook dit is weer afhankelijk van de te verwachten vloerbelasting. Als de vloer zo sterk wordt gemaakt, dat die een grote belasting kan dragen dan zullen de opleggingen evenredig sterk moeten wordt uitgevoerd.
 

Hudaver

  • #19
Hoi allen,

Ik wilde laten weten dat ik voor het volgende ga:
- Ipe200
- zadel van 25cm hoog, 11cm breed en 15cm lang, 2cm dik staal.
- per zadel 4x m16 chemische anker

We hebben de IPE200 in 2 stukken genomen. We zullen deze lassen. Ze worden samen ~ 5, 38 cm.

De zadels worden voorzien van een 'sleuf'. De IPE200 verbinden we met 2 bouten aan deze zadel. Door de sleuf kan de IPE200 uitzetten en krimpen.

Mijn keuze is wel overdimensioneerd; volgens de constructeur was IPE140 voldoende om het gewicht op de opslagvliering te dragen. De zou echter wel meer dan 15mm kunnen doorbuigen. Vanaf IPE180 zou dit minder worden. Ik ben toen voor de IPE200 gegaan.

Door deze keuze heb ik maximale vrijheid om de zolder in ruimtes op te delen. De IPE200 werk ik in de muur weg. Ik zet dus de gipsplaten er tegenaan.

Wordt vervolgd......
 

Tiho

  • #20
Houdt er wel rekening mee dat je het best stompe lassen maakt. Het is mi namelijk een dynamische belasting. Dit houdt niet meer in dan dat je schuine kanten aan de profielen slijpt en dan de ontsane V - naad last. Ook voor de bovenkant is dit zeker beter. Die kan dan eenzijdig, van onder, doorgelast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu