Sneeuwvorming op binnenunit airco

Carloderckx

  • #1
Hallo,

Als ik mijn airco aan heb staan komt er na 30 minuten een sneeuwlaag op de warmtewisselaar wat er voor zorgt dat de ventilator niet voldoende lucht kan aanzuigen en rare geluiden maakt wat kan hier de oorzaak van zijn.

Carlo
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Overbelasting te grote ruimte die die moet koelen lijkt me.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Op de verdamper zit als het goed is een thermostaat.
Deze beveiligt tegen het bevriezen van de verdamper.
Word de verdamper te koud dan word de compressor even uitgeschakeld zodat het water van de condensor kan afdruipen. en dam gaat de unit weer verder met koelen.

Dus of die thermostaat is defect of dat ding is niet juist geinstalleerd.
 

Carloderckx

  • #4
Hallo,

Hoe kan ik die thermostaat doormeten ?
Ik zal ook even fotos uploaden. (helaas niet via Klusidee en offline)
De ruimte is 4x3x2 en ding is 9000btu dus dat is het probleem niet denk ik.


De leiding is 40cm ongeïsoleerd pers en retour probleem ?

21.15 airco ingesteld op 18 graden hij heeft al gelopen uurtje van te voren

21.45 eerste sneeuw zichtbaar

21.48 zit ie vol
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Gebrek aan vermogen lijd niet tot dichtvriezen, thermostaat zit ergens op dat lammelen pakket.Missende isolatie is niet goed, je ziet daar al duidelijk condens neerslaan hetgeen betekend dat je daar al aan het koelen bent maar dat heeft niets te maken met je probleem.

Duidelijk.
als jij 18 graden instelt zal de machine lucht moeten uitblazen van 18 graden.
Dat doet de thermostaat en deze schakelt het koelcontact in en uit zodat de verdamper 18 graden lucht uitblaast.

De thermostaat moet ergens aan de voorzijde op de lammellen zitten(links op de foto?)

Anders de kap eraf en kijken waar de aansluiting zit.

Hoe oud is dat ding en heeft het altijd gewerkt?
 

Carloderckx

  • #6
Hallo,

Hij is 2 jaar oud, dit probleem heb ik nu voor het eerst, vorig jaar heeft hij met R134a gelopen omdat toen ik hem kocht hij zo goed als leeg was dit was het eerste probleem. Toen heb ik begin juli alles eraf gehaald en gevacumeerd en getest of ie dicht was en heb er toen 650 gram 407c opgedaan dit hoord er origineel ook ik. Wel heb ik de leidingen 2x3 meter verlengt maar dit kon volgens de importeur geen kwaat 2x6 meter was het maximale. Wel heb ik op allebei de leidingen zo;n 40cm geen isolatie kan dit een oorzaak zijn ?

De thermostaat zit idd rechts net uit het zicht van de foto wat kan ik hier aan zien of testen ? Hij stopt normaal wel soms met koelen buiten of ie dat nu niet meer doet is me nog niet opgevallen eigenlijk.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Het is heel simpel.
In de binnenunit zit een printplaat.
Vanaf daar vertrekt de voeding 4 aderig naar de buiten unit.
1 van die draden is de koeldraad deze zet de compressor aan en uit.

Zet daar een gloeilampje op en je ziet de compressor aan en uitgeschakeld worden.
Het kan ook zijn dat het koelrelais blijft hangen.
De ptc heeft een weerstand die veranderd als deze koud word.
Je kan de fabrikant naar de waarde van de PTC vragen.
 

Carloderckx

  • #8
Hallo,

Ik heb alleen een 3 aderige kabel fase nul en aarde, de buitenunit krijgt ook de toevoer van de binnenunit dus. Ik heb een elektrisch schema misschien dat ik daar iets in kan vinden het is alleen wel duits :cry: maar ik zal er eens naar kijken.

Carlo
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Dat is in 99% van de gevallen zo.
3 aderig naar de binnenunit en vanaf binnenunit naar unitbuiten 4 aderig.

Heeft hij eerder goed gedraaid op 407C?
En waar heb je dat volume vandaan, normaal meet je dat dmv een drukset en een thermometer.
Je moet nl. compenseren voor de leiding lengte

Bij mijn weten is r134A niet vervangbaar voor 407c.
 

Carloderckx

  • #10
Hallo

Dat klopt mijn standaard r407c airco was niet afgevuld door een fout, we hadden alleen 134a voor handen omdat we met autos werken. Maar omdat niet werkte zoals het moest en omdat ie leeg is gelopen hebben we er nu R407c in gedaan. Dit is icm meterset en een goede weegschaal erop gezet.

Zou er door een tekort aan koudenmiddel dit probleem zich kunnen voordoen ? Dit vond ik namelijk op de site van Chigo en veel mensen hebben dit dus.

Er ontstaat ijsvorming op de koelleidingen en/of in de binnen-unit.

In het systeem is te weinig koudemiddel aanwezig, af fabriek is het syteem exact op de goede hoeveelheid afgevuld. Heeft u de leidingen verlengd tot een lengte langer dan 8 meter? Heeft u te lang ontlucht? Heeft het systeem gelekt bij een van de aansluitingen?

, (naam bedrijf verwijderd) KAN HET PROBLEEM VERHELPEN, KIJK VOOR MONTEURSTARIEVEN ONDER DE OPTIE AIRCO SERVICE IN HET MENU.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Idd dat zou duiden op te weinig koelmiddel maar dan moet je eerst de drukken controleren.

Ik ging ervan uit dat de unit altijd goed gefunctioneerd had.
 

Carloderckx

  • #12
Ja ik denk dat ik de hele rommel de vuilnisbak ingooi en een nieuwe haal als ik steeds koudemiddel blijf verliezen heeft het geen zin, de echte stek mannen zijn veel te duur en die betaalbaar zijn hebben nooit tijd.

Ik word er inmiddels gek van als je hem nodig hebt werkt t ding niet.
 

Chathanky

  • #13
Als je zelf in de branche zit zou je dit zelf toch wel herkennen Carloderckx? :?

Ik vind het in iedergeval niet slim dat je zomaar een ander koelmiddel gebruikt.
De hoeveelheid koudemiddel die de unit nodig heeft staat op de unit beschreven.
De invloed van verlengen heeft enkel invloed op 1 leiding, degene die vloeibaar koudemiddel tranporteert.
Te weinig koudemiddel zorgt niet voor het invriezen van de verdamper, te veel wel en aangezien je retourleiding van verdamper naar compressor invriest Kan de verdamper de hoeveelheid koudemiddel niet op tijd verdampen in de verdamper en het laatste niet verdampte koudemiddel verdampt dan in je retourleiding.
Risico nu is dat je compressor kans loopt op onherstelbare schade door vloeistofslag.

Ik ben trouwens benieuwd hoe je de leidingen verlengt hebt. Als je hard soldeert gaat de leiding aan de binnenkant coroderen en kan je expansieventiel verstoppen. Dit zal niet de oorzaak zijn die je nu hebt maar je bent wel gewaarschuwt als je maar wat doet zonder gedegen kennis.
 

Chathanky

  • #14
Carloderckx schreef:
Ja ik denk dat ik de hele rommel de vuilnisbak ingooi en een nieuwe haal als ik steeds koudemiddel blijf verliezen heeft het geen zin, de echte stek mannen zijn veel te duur en die betaalbaar zijn hebben nooit tijd.

Ik word er inmiddels gek van als je hem nodig hebt werkt t ding niet.
Tja je had ook het systeem kunnen afpersen alvorens over te gaan tot vullen.
Als je er plezier van wilt hebben en je snapt zelf niet hoe het werkt laat het dan doen door iemand met wel kennis van zaken.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Tja en elk jaar een nieuwe is nu eenmaal veel goedkoper.
 

Carloderckx

  • #16
Ik heb er al 2x iemand bij gehad die alle spullen heeft, alleen als ik nu de lekkage moet laten gaan zoeken en nieuw vullen is bijna de prijs van een nieuwe.

Carlo
 

Carloderckx

  • #17
Ja wat zou je zelf doen in dit geval ? Kan ik beter een nieuw apparaat kopen waar het koudemiddel al inzit ? Of voor 400 euro een monteur laten komen ?
 

Carloderckx

  • #18
Chathanky schreef:
Als je zelf in de branche zit zou je dit zelf toch wel herkennen Carloderckx? :?

Ik vind het in iedergeval niet slim dat je zomaar een ander koelmiddel gebruikt.
De hoeveelheid koudemiddel die de unit nodig heeft staat op de unit beschreven.
De invloed van verlengen heeft enkel invloed op 1 leiding, degene die vloeibaar koudemiddel tranporteert.
Te weinig koudemiddel zorgt niet voor het invriezen van de verdamper, te veel wel en aangezien je retourleiding van verdamper naar compressor invriest Kan de verdamper de hoeveelheid koudemiddel niet op tijd verdampen in de verdamper en het laatste niet verdampte koudemiddel verdampt dan in je retourleiding.
Risico nu is dat je compressor kans loopt op onherstelbare schade door vloeistofslag.

Ik ben trouwens benieuwd hoe je de leidingen verlengt hebt. Als je hard soldeert gaat de leiding aan de binnenkant coroderen en kan je expansieventiel verstoppen. Dit zal niet de oorzaak zijn die je nu hebt maar je bent wel gewaarschuwt als je maar wat doet zonder gedegen kennis.
Ik werk als automonteur dat is iets anders als aircos,

De leidingen zijn verlengt dmv een standaard leidingset erbij tekopen en met klarekoppelingen aan elkaar te maken. Er zou 630gram opmoeten volgens de specs we hebben er 650 opgedaan omdat de leidingen ook iets langer waren als standaard.
 

Chathanky

  • #19
Ik ben benieuwd welke leiding invriest. Als dit vanaf het expansieventiel is dan is een verstopt of defect ventiel ook nog een optie.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Ik zou het iig de volgende keer goed doen en niet lopen lappen.


Verder had ikzelf dat ding wel weer aan de gang gekregen, maar dat komt omdta ik een aantal collega's heb die dat wel voor mij kunnen doen, tegen kostprijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu