Smeerput perikelen

Habibk

  • #1
Hallo,

Ik ben bezig met een smeerput van enige omvang. Hij is zo'n 3,5 m lang en het gat is nu 1,2 m breed. Met de muren wordt ie natuurlijk wat smaller, zeg 1 m. De diepte heb ik voorgenomen om tot 1.85 te graven en dan een betonnen vloer van 15 tot 20 cm te storten.

Ik zit nu op ongeveer 1.60m diep en heb al zo'n 1/2 m last van grondwater. De wanden begonnen al met het water te "vervloeien". Ik heb spaanplaat schotten van 1m hoog ongeveer geplaatst. Maar het blijft erg lastig werken. Ik moet dus nog zo'n 25 cm diep zitten en ben van plan om steeds die schotten mee de diepte in te verplaatsen.

Het probleem is dat het grondwater blijft opkomen, ik pomp het wel weg, maar het komt weer terug. En de muren blijven gedeeltelijk instorten, met de schotten natuurlijk veel minder, maar toch.

Ik wil de muren ook van beton storten. Waarschijnlijk 15 cm dik.
Heeft iemand ervaring met dit werk? Het is de eerste keer dat ik dit doe en het is niet gemakkelijk.
De belangrijkste vragen waar ik mee zit:
  • Moeten de muren wat schuin staan om de zijdelinks drukken van het grondwater en het grond te kunnen weerstaan?
  • Zo ja, hoe maak ik dan een goede bekisting hiervoor?
  • Hoe moet je de muren bewapenen dat ze deze drukken kunnen weerstaan?
  • Hoe stort je de muur en de bodem apart van beton, terwijl het waterdicht blijft ook op de naden?
  • Als ik de pomp eruit neem, en dat moet ik wel als ik de folie voor onder het beton ga leggen, komt het grondwater snel weer omhoog. Hoe kan ik alles op tijd leggen, dus de folie, de afstandleggers (stenen), bewapeningnetten etc, en dan het beton storten, terwijl het grondwater op komt? Dit is echt een dilemma voor me..... :x
Als iemand adviezen of ideeën heeft, heel graag!

mvg Habib
 

Hein Weijers

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dit lijkt me een klus die moelijker is dan je eerst zult hebbben gedacht!

Als je het echt goed wil doen moet je een ringbemaling aanleggen om het grondwaterpeil tijdens de werkzaamheden te verlagen. Als je dit te ingrijpend vindt kun je proberen om de put aan een kant wat groter en dieper te maken. Je maakt zo een pompgat naast de werkplek. Tijdens alles wat je doet moet de pomp blijven aanstaan.

De waterdruk is geen probleem, de waterhoogte tegen de put wordt maar 55 cm. Als je een stevige vloer hebt gestort, met een bewapeningsmat erin verwerkt, kun je in plaats van een bekisting maken en beton storten ook kiezen voor een gemetselde steens muur voor de wanden.

Brand de betonnen vloer eerst aan met een papje van pure cement. Kies voor waterdichte kelderklinkers en gebruik waterdichte specie. Als het gat groot genoeg is kun je de buitenkant afsmeren met een product dat de muur absoluut waterdicht maakt.
Dit kan als het nodig blijkt desnoods ook aan de binnenkant. Pas als alles klaar is en helemaal uitgehard kun je de pomp uitschakelen en het water laten stijgen. Je hoeft geen angst te hebben dat de put gaat drijven, daarvoor is hij te zwaar.

Een welgemeend advies: laat het metselen in dit geval over aan een ervaren metselaar.

Groeten, Hein
 

Gerrit

  • #3
Mee eens, en dan nog een oude metselaar die weet hoe je een kelder metselt. Het op de juiste plek tikken is bij een kelder uit den boze en garantie voor lekkage.

Persoonlijk zou ik liever een vloer storten met een stevige mat er in, niet te glad en de bewapening doorlopend omhoog zodat je daar verder kunt met de wanden. Goed aftrillen met een trilnaald. Als je het mooi wilt doen, maak dan meteen een paar sparingen en schutbuizen voor de verlichting.

Sukses en laat eens horen hoe het is afgelopen.

Als je gaat storten, doe de wanden dan in meerdere lagen, even trillen en de volgende laag. Als je het in een keer doet heb je meer kans op luchtinsluitingen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zonder bemaling is het werken op die diepte gevaarlijk wanneer het zand gaat vloeien, het principe van aardverschuivingen is hetzelfde.

De diepte van een smeerput moet minimaal de lichaamslengte zijn boven de vloer van de put, de 1,85 m die u noemt en daar nog de betonvloer vanaf is normaal gesproken niet diep genoeg.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Vergeet niet, je kan altijd een krukje pakken als je er niet bij kan, maar aldoor in een verwrongen houding ergens onder staan kost je je rug.
 

Habibk

  • #6
Bedankt voor de adviezen!

Het is zeker veel moeilijker dan ik dacht. Ik dacht "effe" het beton doorhalen en wat graven, snel een beetje storten en klaar is kees. 2 hoogstens 3 weekenden......Maar het tegendeel is waar. Vooral dat grondwater en het vervloeien van de grond in deze super regenachtige periode heeft me genekt :x

Met "bemaling" bedoel je een geul naast het vlak waar je op werkt die dieper is dan de rest?

Ik dacht eerst aan metselen, maar kreeg van een vriend het advies om toch beton te storten, dan zouden de wanden goed stevig worden en heb je minder kans op lekkage. Ook zou die dan sterker zijn.

Over mijn laatste vraag ben ik nog niet uit:
-Als ik de pomp eruit neem, en dat moet ik wel als ik de folie voor onder het beton ga leggen, komt het grondwater snel weer omhoog. Hoe kan ik alles op tijd leggen, dus de folie, de afstandleggers (stenen), bewapeningnetten etc, en dan het beton storten, terwijl het grondwater op komt? Dit is echt een dilemma voor me.....
Want stel dat je een bemaling aanleg of een extra gat voor de pomp, je meot hem er toch uithalen als je de folie gaat leggen en beton gaat storten.... Waterpeil stijgt erg snel als ik de pomp eruit haal... Hoe kan ik dan op tijd alles gelegd hebben zonder dat het water te veel stijgt en ik de pomp er dus uit kan halen (anders blijft ie onder het beton...)?

En hebben jullie nog adviezen voor het maken van de bekisting??

mvg Habib
 

Gerrit

  • #7
Hoe gladder het hout, hoe gladder de beton. Neem dus betonplex en veel stevig balkhout als ondersteuning, want er komen zwaardere krachten op als je zou denken. Vooral een trilnaald veroorzaakt enorme krachten die het zwaarste balkhout krom kunnen zetten.
 

Toon

  • #8
Bij bronbemaling worden rondom de "bouwput" een X aantal pijpen de grond ingeslagen tot een bepaalde gewenste diepte, welke allemaal zijn verbonden met een pomp. Deze pompen het grondwater dus weg en zorgen binne de kring dus voor een verlaging van het grondwaterpeil. Zolang je dus bezig bent, zal dit dus continu moeten gebeuren. Voor meer details en werking etc kun je bijvoorbeeld ook eens de zoekfunctie gebruiken.

Succes.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
Hoi Habibk,

Denk er ook nog even over na hoe zwaar de hele constructie moet worden in gewicht.

Ik moest hier aan denken omdat als u het water weer laat stromen de beton bak ook nog op de plaats moet blijven en niet gaat drijven als een bootje.

Ik begrijp dat er ca. 1meter waterhoogte onder komt te staan?

Ik heb in de loop van de tijd al heel wat constructies naar boven zien komen drijven door de grondwater druk.

Verder veel plezier met het uitgraven en het maken van een mooie put.

Vr Gr
 

Chathanky

  • #10
Bronbemaling is zelf niet uit te voeren, je mist de speciale pompen en benodigdheden om het gat droog te houden, komt bij dat deze zolang de put niet klaar is moet blijven draaien.

Waar laat je al dat water en wat vindt de buurt hiervan. Je zult ook een vergunning moeten aanvragen, om dit dan even ongezien te doen kun je wel vergeten.

Denk in ieder geval om je eigen veiligheid, als je zelf door het inkalven van het gat bedolven raakt kom je er zelf niet meer uit, wees minimaal met z`n 2 en. (zelfs al heb je de put gestut)
 

Habibk

  • #11
Ik zit na graven dit weekend ongeveer op 1.80 - 1.85m. Ik denk dat ik voor de zekerheid nog zo'n 10-15cm ga uitgraven.

Het grote probleem blijft het grondwater. Ik kan die pomp niet aan laten staan, waar laat ik de slang als ik er zelf niet bijsta?

Een ander probleem is, de pomp pompt alleen water weg als er water is. Hij pompt al het water snel weg en dan is het op. Komt ie weer droog te staan en dan is het een heel gedoe om hem weer aan de praat te krijgen.

Een derde probleem is, ik kan hem dus niet ergens naast de put ofzo leggen of zetten, dieper dan de put zelf, omdat de rest van de vloer beton is. En de put niet groter is dan de put zelf. Ergens in de put in de diepte een extra gat maken ervoor is alleen bruikbaar tot het storten van het beton, daarna heb ik er niets meer aan, want dan kan ik de pomp niet meer wegpakken.

Oftewel ik laat na het graven steeds het water opkomen.... :? Ik lijk niet veel anders te kunnen of een andere mogelijk te hebben. Misschien hebben jullie een idee dat ik wel kan doen met mijn beperkte middelen??

Ik bereken daarnet ook het gewicht van het water en beton (vloer).
Als de vloer 20cm dik wordt (normaal beton) heeft ie een gewicht van 0,20 x 1,3 x 3,5 x 2,0 (tot 2,8) x 1000 = 1820 kg tot 2548kg.

Als het grondwater zeg een 1/2 stijgt, dan zit ik op een gewicht van 0,5 x 1,3 x 3,5 x 1000 = 2275kg. Als 60cm stijgt zit je al meteen op 2730kg.

Oftewel best wel kritiek... Vooral als ik na de vloer gestort te hebben noodgedwongen het water omhoog moet laten komen!

Wat nu te doen, ik weet het effe niet meer...
 

Hein Weijers

Vaste Beantwoorder
  • #12
Om met het laatste probleem te beginnen: een betonnen plaat gaat niet drijven , ook al staat er een meter water boven! Het kan pas een probleem worden als je een put hebt gemetseld en het grondwater komt omhoog, dan ontstaat er opwaartse kracht, gelijk aan de inhoud van de put in kilo's. Als ik een simpel rekensommetje maak voor een vloer en muren van 20 cm dik, dan kom je pas in de problemen als het grondwater ca 1,5 meter hoog tegen de lege put zou komen te staan en zo hoog komt het niet.

Voor je pompproblemen: ga met de zoekfunctie naar zwembad en kies dan: betonvloer voor zwembad en grondwater. In dat item wordt jouw probleem behandeld en met succes voltooid. Misschien kun je via een pb'tje verder geholpen worden.

Groeten, Hein
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Gerrit schreef:
Hoe gladder het hout, hoe gladder de beton. Neem dus betonplex en veel stevig balkhout als ondersteuning, want er komen zwaardere krachten op als je zou denken. Vooral een trilnaald veroorzaakt enorme krachten die het zwaarste balkhout krom kunnen zetten.
Dat komt doordat het beton door het trillen vloeibaar wordt en je een hoge druk krijgt op de bekisting. Zie ook deze topic:Pilaar voor ijzeren poort. Gebruik dus centerpennen, al is dat lastig als 1 kant in de grond zit.

Overigens bij het bemalen, als je teveel water wegtrekt, kan je eigen (of van de buren) fundering gaan zakken!

Leuk klusje, ik hoop dat het je gaat lukken!

grtz
Henk
 

Habibk

  • #14
Ik had gisteren van een collega op werk begrepen dat je ook het geheel in 1x zou kunnen storten. Met een zogenaamde zwevende bekisting, bekisting die de grond niet raakt, een hole doos zeg maar zonder bodem. Deze zou ik dan goed moeten stutten van binnen. Het beton zou met het storten aan de buitenzijde van de bekisting (waar de muren moeten komen) niet van zelf hoger stijgen dan de ondergens van de doos. Dat vind ik erg moeilijk begrijpbaar.

Heeft iemand hier ervaring mee, kan dit uperhaupt en waar meot ik dan op letten tijdens het maken van zo'n zwevende bekisting?
Ook hoe leg je in hemelsnaam dan de bewapening van de muren erin zonder dat je het zeil / de folie beschadigd??? Immers met de bekisting in het gat gehangen heb je weinig ruimte (dus maar 15cm voor de dikte van de muur) en je hebt zo de folie geraakt.

Een voordeel is dat je als je het snel kunt, sneller dan het grondwater op komt, je in 1x keer van alles afbent en je smeerput zeker waterdicht is.

mvg habib
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Met alle respect voor uw handigheid maar uit uw vragen blijkt steeds weer dat u niet deskundig genoeg bent om deze klus uit te voeren.

Er kan volgens mij maar één verantwoord advies zijn en dat is het inschakelen van een aannemer die het klusje voor u doet.



De moderatoren hebben ook als taak anderen te beschermen voor gevaarlijke omstandigheden, ik vind dit nu het geval.
Een eventuele reactie op dit bericht kan door u via een PBtje aan mij verstuurd worden, deze zal dan hier toegevoegd worden. Moderator (Jan)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Onderstaande reactie is van de vragensteller:

Dank voor uw bericht, maar ik wil graag kritiek leveren op de gang van zaken.

Een aannemer kan ik altijd nog inschakelen, adviezen op deze forum informeren mij en zijn denk ik niet meer dan dat. Elkaar informeren is denk ik wat dergelijke forums voor bedoeld zijn. Dit kan vooraf gaan aan het inschakelen van een aannemer en ook erna.

Ik vind het daarom niet begrijpelijk waarom u als moderator deze rubriek sluit. Immers ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag, u verhindert hiermee mij van kennis, maar ook vele anderen die erg geinteresseerd zijn in het beloop van deze klus......met of zonder een aannemer.

Dus graag weer de rubriek openen en de verantwoordelijkheid gaarne aan mij als verstandige volwassene overlaten over het al of niet zelfstandig uitvoeren van deze klus. U of dit forum zijn nimmers verantwoordelijk voor mijn daden, enkel ik zelf.

Nogmaals ik wardeer u bezorgdheid, enkel het is niet fair om de rubriek vanwege deze beredenering te sluiten, niet fair voor mij en ook niet fair voor anderen.

mvg Habib



Er is niemand die twijfelt aan uw verstandelijke vermogens, helaas is niet iedereen zich bewust van de gevaren die een bepaalde klus kan opleveren, er is ook niemand op het forum die u kennis wil onthouden.
De kennis die vereist is voor deze klus is beschikbaar bij aannemers, die hebben ook het materiaal om dit verantwoord te doen.
In de situatie die u schetst zou ik zelf ook een aannemer inschakelen.
Hiermee is dit topic gesloten, ik wens u veel succes met uw project.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
15
3
12

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu