Siemens vaatwasser ptc wordt erg heet en het ruikt vies

Freddiy

  • #1
Beste forum,

De schoep van de circulatiepomp van onze Siemens vaatwasser (64A560) was kapot en ik heb daarom een nieuw setje besteld en ingebouwd. Maar na aanzetten kwam er na verloop van tijd (misschien 10 minuten) een vieze rook uit de vaatwasser.

Na raadplegen van dit forum vond ik een doorgebrande ptc aan de circulatiepomp. Heb een nieuwe besteld en die blijkt ook na circa 10 minuten draaien van de pomp erg heet te zijn (ik weet niet hoe heet, maar te heet om langer dan 5 tellen aan te raken) en het gaat een beetje stinken (zelfde lucht als toen bij het doorbranden). Machine direct weer uitgezet.

Na wederom raadplegen van dit forum (fijn dat er zo'n forum en dat er internet bestaat!) heb ik de stuurmodule (printplaat die bovenin de deur zit) uitgebouwd en bekeken op zwarte plekken, maar niks bijzonders gezien.

Nog een bijzonderheidje was dat de circulatiepomp blijft draaien als ik de deur open doe. Dat was ook een reden dat ik dacht dat er op de stuurmodule iets mis was.

Zou er iets in de motor zelf kapot zijn. Ik weet niet of zo'n aanloopspoel misschien niet afgeschakeld wordt. Dat zou toch een reden kunnen zijn dat de ptc erg heet wordt en misschien ook de reden waarom die motor blijft draaien bij het opendoen van de deur.

Maar hoe kom je hierachter?

Of wie weet waar het aan kan liggen?
 

Freddiy

  • #2
Is er niemand die een idee heeft?
 

Rudy vk

  • #3
Ik weet niet of je er nog iets aan hebt, maar even een stukje uitleg.

Een PTC is een temperatuursensor en wordt dus eigenlijk alleen heet als er een ander object in de buurt zit wat heet wordt. In een vaatwasser wordt deze over het algemeen gebruikt om te meten of de motor of het verwarmingselement oververhit raakt (het eerste sluit ik niet uit gezien je omschrijving).

Als de circulatiepomp stil komt te staan, dan raakt over het algemeen de motor en/of het verwarmingselement oververhit, de PTC moet ervoor zorgen dat de vaatwasser dan uitgeschakeld wordt, wat meestal resulteert in een foutmelding op het display.

Als de motor blijft draaien, kan dit veroorzaakt worden door een defecte stuurprint, maar ook bijvoorbeeld door kortsluiting in de bedrading, of een fout in andere onderdelen onderweg van de motor tot de netspanningsaansluiting.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu