Siemens REV200 op stadsverwarming

Diesel25

  • #1
Goedenavond experts,

Ik heb een REV200 van Siemens aangeschaft maar ik zit nu met de vraag hoe deze aan te sluiten op stadsverwarming.
Mijn oude thermostaat is een Eberle RTR E6726. Hier werden een blauwe, bruine en aarde draad op aan gesloten, meer niet. Dit moet dus ook kunnen met de REV200. Echter op welke ingang sluit ik wat aan?
De ingangen zijn L2,L1 en L.
Wie helpt mij verder met deze verschrikkelijke kou :cool:

Diesel25
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #2
:mrgreen: heb je wel opgeschreven hoe de oude thermostaat zat aangesloten , welke draad op welke klem ? want dan is het zo gepiept.
 

Diesel25

  • #3
Hoi Mobel,

Jazeker, het is een soort aansluitblokje met de volgende letters en cijfers in deze volgorde:
N N 1 2 3 5
Op de 2e N zat Blauw
op de 1 zat bruin
op de 2 zat geel/groen
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #4
In uw geval hebben ze de geel/groene draad gebruikt om mee te schakelen (230 V) wat niet confirm de regels is en tot verwaring leidt omdat gl/gr uitsluitend gebruik dient te worden voor aarde .

bij oude thermostaat is het schakelcontact 1 (bruin) en 2 ( gl/gr )
bij nieuwe thermostaat is het schakelcontact L (Bruin) en L1 (gl/gr)
de blauwedraad (nul) moetje niet gebruiken en goed afdoppen, let er wel op dat er 230 V op de bedrading staat , dus eerst spanning erafhalen en meten of er geen spanning op staat voordat je de bedrading aanraakt.

!!

enige verschil tussen de twee ,is dat de oude thermostaat veel meer stroom kon schakelen (10 A) en nieuwe maar ( 3,5A)


en ook leuk om te weten , bij zwakke batterijen kan de thermostaat zijn schakelcontact niet bedienen ,dus altijd reserve batterijen bewaren ,anders heb je niets aan dat mooie glimmende ding :mrgreen:


.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #5
Bruin op L.
Geelgroen op L1.
De blauwe afdoppen.
 

Diesel25

  • #6
Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga proberen met de stroom eraf.

Een vraagje nog:
Wat zijn de consequenties van het verschil tussen de 10A en de 3,5 A.

Groet Diesel
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #7
Hangt ervanaf wat de thermostaat inschakelt , als het een te grote verbruiker is (te veel stroom trekt ) dan kunnen de contacten inbranden en raakt thermostaat defect.
 

Chathanky

  • #8
Ik verwacht geen problemen met de lichtere contacten. Of je stadsverwarmingssturing moet meer dan 800 watt verbruiken!! :shock:
Dat zal niet het geval zijn. :wink:
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #9
Mee eens , maar ben wel eens geschrokken van wat een simpele pompje voor schade kan aanrichten ook al is de aanloopstroom ( kan wel oplopen tot 6 x i nom) maar zeer kortstondig aanwezig (ik ga ervanuit dat er een pomp erop zit anders zou ik niet weten waarom er 230V wordt geschakeld :?: )
 

Chathanky

  • #10
Inschakelen is minder belastend voor schakelcontacten dan afschakelen.
Ik denk dat er een klep op zit als het gaat om stadsverwarming en met daarvoor mischien nog een trafo.
Maar dit laatste is koffiedik kijken.

Maar een pomp van 90 watt heeft een inschakelpiek van? :wink:
 

Diesel25

  • #11
Wel, ik heb het geprobeerd maar er komt geen stroom op de thermostaat.
Situatie is alsvolgt: vanaf de wcd gaan br en bl naar het kroonsteentje in het verdeler.Gl/Gr is afgedopt. Vanaf het kroonsteentje gaan Br en Bl en GL/Gr naar de thermostaat. Vanaf de module komen Br en Bl naar het kroonsteentje. Bl op Bl en Br op Gl/Gr.
Hopelijk een beetje duidelijk want een foto hiervan maken lukt niet echt
 

Chathanky

  • #12
Ik heb even het oude schema bekeken.
De thermostaat is een verbreekcontact tussen 1 en 2.
Als de temperatuur van de kamer bereikt is maakt hij het contact.
Net het tegengestelde dus van de REV200.

Je zal zeker moeten meten of er tussen de blauwe en bruine draad spanning aanwezig is.
De geelgroene is gebuikt als schakelcontact. Officieel had dit zwart moeten zijn.

Aansluiting moet de geelgroene bij deze ipv L1 naar L2.
De bruine is de voedinggevende draad.
Aangezien alles aan een steker zit zou de blauwe ook spanningsvoerend kunnen zijn.

Je kunt de draad van L1 naar L2 verhuizen. Mocht hij het dan nog niet doen wordt het echt uitzoeken. Dit is niet zo eenvoudig van afstand.
Bij deze wees voorzichtig, ik kan niet ruiken of er spanning op staat en dit dien je van te voren te meten. Bij monteren doe je dit altijd spanningsloos!

Bruin is dus in bij de REV200 de L en de geelgroene Is de L2.
 

Viru

  • #13
Volgens mij moet je de nieuwe thermostaat gebruiken als schakelaar.
dus vanaf de wcd 1 (fase)draad naar de thermostaat, vanaf de thermostaat 1 (schakel) draad naar de stadsverwarming en de nuldraad vanaf de stadsverwarming terug naar de wcd.
de aansluitingen op de nieuwe thermostaat , welke je moet gebruiken,kan je ohms doormeten,door de thermostaat op "vragend" te zetten.
 

Diesel25

  • #14
Heren, dank voor de reactie. Echter ben ik sinds gisterenavond even uit de lucht geweest door een storing bij UPC. Ik ga het morgen nogmaals bekijken. Maar wat ik weet is dat in de oude situatie de blauwe en geel/groene draad allebei stroom hebben en bruin niet. Helpt dit??

Diesel
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #15
:wink: waarschijnlijk zit de voeding met een snoertje in het wandcontactdoos, afhankelijk hoe je de stekker in wcd stopt kan de fase(stroomdraad) bruin of blauw worden of niet ? :shock:
 

Diesel25

  • #16
Neem ik ook even mee alleen lijkt mij dat niet echt logisch. Het is namelijk een stekkerdoos.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #17
Als je stekker 180 graden verdraait en dan in het stopcontact stopt ,dan verandert ook de kleur van de stroomvoerende draad. anders kan ik het niet uitleggen ,zie schetsje

 

Diesel25

  • #18
Ja, ik begreep het verkeerd. Neem ik morgen even mee. Maar betekent het dan ook dat als ik nu de stekker zou omdraaien dat de oude TH het dan ook niet meer zou moeten doen?
Ik hoop dat je in ieder geval morgen ook nog even kan reageren. Ik laat het zsm weten. Alvast bedankt.
Wordt dus een koud nachtje world series baseball kijken.

Groet diesel
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #19
Dat kan ik vanaf hier moeilijk beoordelen, ik weet niet hoe de installatie bedraad is .

maar ik denk dat het wel werkte omdat de nul-draad doorgelust is naar de stadsverwarming(klep?pomp? .....)

echter om het meten te vergemakkelijken is het wel handig dat het stekker er goed inzit.maar zonder basis kennis elektri en juiste meetgereedschap wordt het een moeilijke klus

 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #20
Hier kun je het schema van de thermostaat vinden: deze versie niet meer vindbaar
Er werd in de oude situatie dus ook een nul naar de thermostaat geleid voor een lampje op de thermostaat. Met de nieuwe thermostaat zou je dus af moeten kunnen met twee draden.
Jazeker, het is een soort aansluitblokje met de volgende letters en cijfers in deze volgorde:
N N 1 2 3 5
Op de 2e N zat Blauw
op de 1 zat bruin
op de 2 zat geel/groen
Je moet dus bruin en geel/groen aansluiten op de contacten van de nieuwe thermostaat. Blauw afdoppen en dan zou het moeten werken. Let er wel op dat je blauw niet afdopt in de stekker, maar alleen voor de draad tussen kroonsteentje en thermostaat. Andere delen van de installatie hebben de nul wel nodig. En pas op, want inderdaad als de stekker omgekeerd in het contact zit, dan wordt bllauw de fase.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu