Salontafel bouwen

KlaasK

  • #1
Omdat ik geen tafel heb kunnen vinden die aan mijn wensen voldoet, ben ik van plan zelf een tafel te bouwen. Nou is het de eerste keer dat ik een dergelijk project aanpak en daarom kan ik wel wat hulp en tips gebruiken. Na enig zoekwerk kwam ik op dit forum terecht.

Het idee is een massief ogende salontafel van onbewerkt hout. Uiteindelijk wil ik graag wel een volledig vlak/glad tafelblad en het geheel in de lak zetten is ook een optie, waarbij de nerven van het hout wel gewoon zichtbaar moeten blijven. Ik zal nu wel als een ongelooflijke amateur klinken, maar zoals ik al zei is dit mijn eerste keer. Gelukkig heb ik wel een stel handige handen, dus als iemand mij op weg kan helpen ben ik al een stuk verder.

Ik heb even een schets gemaakt van de afmetingen en het model dat ik in gedachte heb:



Nu zou ik graag willen weten welke houtsoort ik het best kan gebruiken, die het liefst makkelijk te werken is, maar ook mooi oogt. MDF bijvoorbeeld is dus geen optie.

Een bouwtekening/schets zou natuurlijk helemaal grandioos zijn.

Alvast bedankt voor alle hulp en input.
 

Dino_saurus

  • #2
Voor de bouwtekening zou je 'google sketchup' kunnen gebruiken. Het is eerst even wennen maar na even oefen kan je er heel handige tekeningen mee maken.
Aan de juiste houtsoort kan ik je echter niet helpen.
 

H@ns

  • #3
Deze constructie is niet mogelijk in massief hout, dit vanwege het werken van het hout.
Je wilt graag wel een houttekening zien dus is gefineerd materiaal hier een goede optie.
Gefineerd mdf heeft de voorkeur.

Voorstel: (er zijn meerdere opties mogelijk)
Het mooiste zou zijn om een blok te maken van mdf, gewoon recht toe recht aan tegen elkaar verlijmde delen evt. verbonden met lamello

Lamello:


Deze 'verwerk' je met een lamellofrees

Lamellofrees:


Te huur bij dhz markten

Onder en bovenblad maken van 18mm mdf afmeting 800x800
Twee zijdes van 800x (250-18-18)
En twee zijdes van (800-18-18)x(250-18-18)

Dit in elkaar lijmen met lamello's als verbinding.

Dan de plintjes er onder (2 stuks 700x50 en 2 stuks (700-18-18)x50)
Verbinden aan het blok d.m.v. lamello's, onderling alleen met lijm.

Het geheel nu goed vlak schuren, er mogen geen voelbare overgangen zijn.
Maar, en dit is essentieel; alles moet 100% strak en vlak blijven, dus geen afgeronde hoeken!

Nu beplak je alles met fineer met een papieren rug. Dit doe je met contactlijm.
Het fineer hou je 2cm groter dan het te belijmen vlak, de overstekende randen snij of frees je later weg.
Doe eerst de zijdes en als laatste de bovenzijde (onderzijde hoeft niet)

Nadeel van deze methode is dat je relatief scherpe hoeken houdt want het fineer is ommers maar 1mm dik dus de maximale radius die je aan de hoeken kunt schuren is 1,5mm

Wil je wat vriendelijkere randen en hoeken dan lijm je eerst een massieve lijst om het bovenblad (rond om) en de zijdes (aan de twee langste zijdes -die van 800- aan de korte kanten en de "onderkant", aan de korte alleen aan de "onderkant")
Hierbij wel rekening houdend met de maat.

Daaroverheen plak je later gewoon het fineer en nu kun je een radius van een mm of 5 aan de kanten frezen.

Als je iets niet snapt dan hoor ik het wel :P
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dit soort meubels vind ik het mooist in een massieve houtsoort. Ik ben erg gecharmeerd van eiken, maar er zijn meer houtsoorten. Meubelpanelen kunnen ook erg mooi zijn. Gefineerd hout gebruiken vind ik meer passen bij (goedkope) meubels die je koopt.

Je kan ook goedkoop aan hout komen tweedehands bv. uit oude meubelen.

Misschien heb je al meer hout in je huis, en wil je daarbij laten passen?
 

KlaasK

  • #5
Allereerst bedankt voor de snelle reacties.

@H@ns: Je uitleg is duidelijk en relatief eenvoudig te verwezenlijken als ik het zo lees, maar gefineerd is eigenlijk juist iets waar ik thuis vanaf wil.

Met massief in m'n openingspost bedoelde ik eigenlijk niet dat het meubel ook daadwerkelijk geheel massief moest zijn, maar wel massief moet ogen. Dus geen openingen, maar een gesloten geheel. De tafel mag wel hol zijn van binnen.

Een voorkeur voor een houtsoort heb ik niet, aangezien de houtkleurige meubels die ik nu heb staan toch plaats moeten maken voor nieuwe. Nou las ik al wel ergens dat populier handig te bewerken is, maar is dit ook een geschikte houtsoort voor een dergelijk project? En zo ja, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?

Ik heb inmiddels overigens ook een foto gevonden van een tafel volgens ongeveer hetzelfde idee, hoewel de houtkleur wat mij betreft ook donderker of lichter mag zijn:

 

Jvsteenb

  • #6
H@ns schreef:
Deze constructie is niet mogelijk in massief hout, dit vanwege het werken van het hout.
Ik denk dat je met massief gelijmde spoorbielzen best een acceptabele constructie kunt maken :cool:

Maar zonder dollen: Het door jou geschetste ontwerp krijg je inderdaad niet zomaar strak als je van massieve delen uitgaat. En over deze oppervlaktes fineren is ook niet heel eenvoudig, zeker niet als de kantpassing perfect moet zijn, en blijven. Ik zou dat zelf met contactlijm al niet echt meer durven, dat werd toch huidlijm en een elektrische lijmpot. Tricky stuff ( wel èrg mooi om te doen trouwens ! ).

Ambitieus, voor een eerste project. Daar is trouwens niets mis mee hoor!

Als je het geheel toch in massief hout op wilt bouwen: je kunt het werken minder problematisch maken door de constructie "los" te maken. Denk aan het gebruiken van de zijwangen als ladebord, je kunt dan aan een of meer kanten een lade inbouwen waarvoor de hele zijwang als ladefront fungeert. Dat rechtvaardigt het gebruik van enige mm's speling, afgeschuinde en afgeronde randen, etc. Dat maakt het geheel weliswaar ingewikkelder, maar een stuk maakbaarder.
Als je het tafelblad ook in een vierzijdig patroon verlijmt, wordt dit oppervlak ook veel voorspelbaarder - dat is wel behoorlijk lastig.
Kies als het enigszins kan vol kwartiers gezaagde delen, daar zit de grootste breedtegroei in de dikte, en de delen schotelen niet of nauwelijks.

Loop eens een winkel binnen waar ze scandinavische designmeubelen uit massief hout verkopen, kijk hoe e.e.a. geconstrueerd is, probeer te bedenken waaròm dat zo gedaan is en pik schaamteloos de ideeën - de ontwerpers hebben ze meestal ook niet zelf bedacht.

En vooral: Veel plezier !

vr. gr.

Job
 

Jvsteenb

  • #7
Onze posts hebben elkaar gekruist.

Populier zoals we dat hier kennen is niet echt een geschikte houtsoort, te zacht.
Maar misschien heb je gelezen over "Yellow Poplar" , en dat is een zéér geschikte houtsoort.
Het is het hout van de Liriodendron Tulipifera, in ons land beter bekend als de tulpenboom. Er zijn enkele hele fraaie monumentale exemplaren in ons land.
Dit hout is weliswaar vrij zacht ( Gemiddeld een fractie harder dan vuren, vergelijkbaar met inlands Douglas ) en redelijk karakterloos qua tekening, maar zéér stabiel. Met een beitslaag onder een fraaie olie-afwerking kan de nogal kleur- en karakterloze uitstraling wel voor een deel verholpen worden. Hard zal het nooit worden, daar moet je wel rekening mee houden.


vr. gr.

Job
 

Jvsteenb

  • #8
Merk op dat bij de tafel die je als voorbeeld geeft de kopse zijkanten uitgevoerd zijn met de delen verticaal. Dit is gedaan om de werking van de bladdelen te volgen. Niet iedereen zal dat mooi vinden, maar als je uitgaat van massief verlijmde delen/stroken, heb je geen keus.

Bedenk: bij de meeste houtsoorten is de relatieve lengtegroei ruwweg 10% van de relatieve breedtegroei - met horizontale delen op het kopse deel zou zelfs een 1% breedtegroei van het blad nooit gevolgd kunnen worden, en al gauw een kier van een paar mm opleveren, of een scheur. Deze constructie voorkomt dat grotendeels, hoewel de naad tussen de horizontale en verticale zijwangen zwaar belast zal worden door werking. Daar sluit het hout qua nerf toch al niet op elkaar aan, dus dat valt een stuk minder op.

Door de delen na het lijmen te impregneren met tungolie of een dunne epoxyhars, wordt de vochtuitwisseling ook nog eens grotendeels stopgezet. Met name dat laatste is in een DHZ-setting vrijwel onmogelijk.


vr. gr.

Job
 

H@ns

  • #9
En over deze oppervlaktes fineren is ook niet heel eenvoudig, zeker niet als de kantpassing perfect moet zijn, en blijven. Ik zou dat zelf met contactlijm al niet echt meer durven, dat werd toch huidlijm en een elektrische lijmpot. Tricky stuff ( wel èrg mooi om te doen trouwens ! ).
Je gaat hierbij uit van klassiek fineer, dat lijm je nooit met contactlijm!
Ik schreef over fineer met papieren rug, in vaktermen bekend onder de naam lignaflex.
Dit fineer heeft de volgende opbouw:

staal_lignaflex.gif

Een ander voordeel van dit materiaal is dat de vezels mechanisch verbrijzeld zijn, hierdoor is de 'richting' en de taaiheid/stijfheid er uit zodat het te postformeren is (lees: over een kleine radius te plakken is)
Het is dus flexibel naar alle kanten, het werkt veel minder dan gewoon fineer maar wat het belangrijkste is in dit geval: je kunt de overstekende kanten af-frezen, afsnijden of afknippen met een schaar zonder gevaar op uitbrekende splinters op de kopse kanten of meescheurende nerven op de langskanten.

door de papieren rug is het ook nog eens goed te belijmen met contactlijm.

@KlaasK;
Je definitie van massief had ik meteen al begrepen :wink:
Als je een massiever "uitstraling" wilt dan fineer, dus het idee van samengestelde planken dan kun je een materiaal als meubelplaat nemen.
De klassieke vorm is deze:

Dus een kern van latten met daarover een laag dik fineer.

Hierbij heb je echter nog steeds het idee van gefineerd hout.

Een wat modernere variant is de 'meerlagen plaat' een soort kruising tussen meubelplaat en triplex.
Deze heeft een dikke toplaag die is opgebouwd uit latten zodat het lijkt op een massief houten blad.

Hierbij moet je echter wel gaan werken in verstek (Moeilijk!!) of met herlijsten, massieve latten tegen de kopkanten zodat je de opbouw niet ziet. Dat is makkelijker maar geeft een heel ander uiterlijk.

Nogmaals; het meubel opbouwen uit massieve houten planken (meubel blijft wel hol van binnen) is constructief niet mogelijk.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #10
Ik ga hier niet discussieren of iets wel of niet kan maar;

Wij hebben in de loop der jaren al diverse malen kubus tafels of lage tafels voor een interieur gemaakt uit geheel massief hout.
Het staat me bij van de houtsoorten Afromosia, zebrano en afzelia doussé.

Het geheel steeds opgebouwd uit latten of balkjes.

Het is wel een zeer secuur werkje en de latten moeten haaks/maatvast en goed gedroogd zijn.
We persen het aan op een lijmpers.
niet simpel, maar het gaat
Nadien het geheel met de bandschuurmachine schuren
 

Jvsteenb

  • #11
Ja, en in Padoek zou helemaal geweldig zijn!
En als je de kopse zijden ook nog eens uitvoert in kopse blokjes, is er helemaal geen probleem ! Dus waar zeuren we over ? :wink:

OK, "niet mogelijk" is misschien wat sterk uitgedrukt, maar ik ben het met H@ns eens: het is praktisch nauwelijks zinvol. Zeker niet als een eerste project.

En een panelenpers heeft ook niet iedere hobbyist staan....


Vr. gr.

Job
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #12
Ik wilde aangeven dat het mogelijk is om die tafel in massieve uitvoering te maken.
Dat het geen gemakkelijke onderneming is als je dit voor de eerste keer gaat doen is evident.(ook voor iemand die er al in thuis is is het ook niet van ; ik doe dit wel even)
Met normale lijmklemmen is het een hele opgave en je zult er voldoende van moeten hebben en ook nog eens lange lijmtangen of lijmtangen op een T geleider, gezien de maat van de tafel
Klaask wenst dat model tafel te maken in die uitvoering en geen fineerwerk begreep ik, vandaar dat ik daar ook op door ging.

Misschien moet je eerst eens een klein model maken daar leer je enorm van voordat je aan het grote werk gaat beginnen.
In elk geval veel succes en plaats een foto van de tafel als hij klaar is zou ik zeggen
 

H@ns

  • #13
Natuurlijk is het mogelijk om een kopse zijde te maken uit kleine stukjes kopshout en deze te verlijmen.
Ik ga alleen even uit van de vraagsteller die zelf al aangeeft:
Nou is het de eerste keer dat ik een dergelijk project aanpak en daarom kan ik wel wat hulp en tips gebruiken.
Denk dus niet dat hij een lijmpers in de schuur heeft staan :wink:

(Ik ken de "kopse latjes techniek" trouwens wel maar ik ben als ouderwets geschoold meubelmaker groot gebracht met de wijsheid dat je nooit een houtverbreding ergens op vast mag lijmen)
 

H@ns

  • #14
Ik zie nu dat je iets anders bedoelt Waldy, een massief blok maken van latten (soort slagers hakblok)

dat kan natuurlijk wel maar dat is voor een beginner niet te doen.

Bovendien; kijk eens naar de afmetingen en reken dat dan eens door naar bijvoorbeeld afzelia met een soortelijk gewicht van 800/m3
dan zit je al snel op een salontafeltje van 130 kilo :shock:
 

KlaasK

  • #15
Alvast bedankt voor alle feedback. Ik dacht een ogenschijnlijk eenvoudig ontwerp voor ogen te hebben, maar als ik alle reacties lees lijkt vooral het massieve uiterlijk van de tafel het grootste obstakel. Ik heb de schets daarom enigszins aangepast.

De lade die ik aan de schets heb toegevoegd vult de gehele tafel en kan aan weerszijde dan de tafel worden uitgeschoven. Is dit wellicht eenvoudiger te vervaardigen in bijvoorbeeld eiken of een andere houtsoort? Aangezien ik in dit geval, zoals in een eerdere post al werd aangegeven, minder rekening hoef te houden met de werking van het hout?

 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #16
Ik denk dat dit weer een heeeeel lang topic gaat worden, met door de vakmannen onderlinge reacties, over het hoe en wat.

De TS heeft pas 2 keer geantwoord, misschien dat hij ook nog een zegje kan doen. :wink:
 

H@ns

  • #17
Voorlopig zijn er nauwelijks verschillende visies in dit topic, hoogstens een verschil van interpretatie van het begrip massief.
En de vraagsteller heeft klaarblijkelijk iets aan de informatie gehad en heeft daarop zojuist zijn ontwerp aangepast.
M.A.W. beetje overbodige reactie :?

@KlaasK,

Verstandige keuze! zo maak je ook nog eens praktisch gebruik van die holle binnenruimte.

Een paar tips: (met wederom de aantekening dat dit slechts één van de vele mogelijkheden is)
  • Plaats de lades (aan beide zijden) op de kopse kant van het bovenbladmaak vervolgens de aansluiting ladefront en tafel in verstek, op die manier kijk je nergens tegen kops hout aan :P
  • alle overige verbindingen dan ook in verstek, versterkt met lamello's
  • verstekken kun je mooi lijmen/klemmen met tape (zuurvrij!!)
  • als je kiest voor eik, esdoorn, zebrano -zoals waldy suggereerde kan juist bij dit model erg mooi zijn-, padouk, purperhart, kersen, wengé, noten, kastanje enfin elke edele massieve houtsoort, laat alles dan zagen op maat, ook de verstekken. precisie is essentieel bij zo'n lang verstek!
  • zoek eens met google afbeeldingen naar bovengenoemde houtsoorten!

hier vind je een mooi overzicht van vrijwel alle courante (en minder courante) houtsoorten en een afbeelding en beschrijving.
 

Jvsteenb

  • #18
@Peter:
Volgens mij was de TS je net voor :wink:
Maar je hebt gelijk dat het geen eindeloos heen-en-weer gespeel van argumenten moet worden.
Toch heb ik het idee dat de TS er wel wat van opsteekt in dit geval - dat hoop ik althans.

@Klaas:
Wat je voorstelt is inderdaad beter te maken, als je het idee van een strak passende schuiflade opgeeft. Twee laden die vanaf beide zijden apart geopend kunnen worden lijken misschien lastiger, maar zijn in wezen eenvoudiger, omdat de diepte van de lade die van de tafel niet per sé hoeft te volgen.

De reden dat een dergelijke constructie zo lastig is, is dat 'ie indruist tegen de normale constructieprincipes die gelden voor werken met massief hout. Die zijn eigenlijk vrij eenvoudig, maar niet algemeen bekend.

Op het gevaar af beschuldigd te worden van het nodeloos uitweiden en lang maken van een topic :shock: :

De meeste mensen weten dat hout "werkt" maar niet waarom, en vooral ook niet HOE. Tenslotte zetten de meeste materialen wel uit en krimpen weer, a.d.h. van de temperatuur, toch?
Dat speelt bij hout ook, maar is van ondergeschikt belang - waar het om gaat is dat hout zijn vochtigheidspercentage aanpast aan de vochtigheid van de omgeving, en daarbij zwelt en krimpt - véél meer dan de temperatuursinvloed die materialen doet uitzetten of krimpen. Het grootste probleem is echter dat het hout dat niet uniform doet: In de breedte ( dwars op de houtnerf ) is dat effect meestal zo'n 10(!) keer sterker dan in de lengterichting, en dat is behoorlijk lastig om rekening mee te houden.
Alsof dat nog niet erg genoeg is, is de breedtewerking in tangentiale richting ( de richting van de groeiringen ) vrijwel altijd sterker dan die in radiale richting ( van de kern van de stam naar buiten ). Dus alleen al de manier waarop een deel uit een stam gezaagd is heeft invloed op hoe de werking zal zijn. Dan speelt ook nog dat houtsamenstelling niet uniform is: vroeghout ( het lichte deel van de jaarring ) reageert anders dan laathout ( het donkere deel ). Je kunt je voorstellen dat er aardig wat krachten optreden als e.e.a. door zwellen en/of krimpen ten opzichte van elkaar begint te bewegen.
Als delen dus met elkaar worden verlijmd, terwijl de richting van de werking in de verschillende delen anders is, geeft dat problemen als het hout zijn afmetingen aan probeert te passen aan de geldende vochtigheid. En omdat het volume van een deel kwadratisch stijgt met de lineaire afmetingen, worden deze problemen groter naarmate de constructie groter wordt. Waar je misschien mee weg kunt komen in een voorwerp ter grootte van een sigarenkistje, kan absoluut onwerkbaar zijn op het formaat van de tafel die jij voor ogen hebt.
Daarom probeer je hier tijdens het ontwerp van een meubel rekening mee te houden, je ontwerp het "erin" zogezegd.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt !


Vr. gr.

Job
 

Jvsteenb

  • #19
:lol: En H@ns was mij dan weer net voor - met prima advies trouwens.

Ik wil je nog een andere mogelijkheid in overweging geven ( heb je wat te kiezen ) :

Je kunt de laden ook aan de langszijden maken, en de vaste zijden "door laten lopen" in de richting van het blad. Als je de tafel maakt van vierkante delen ( balkjes ) kun je het bovenblad en de vaste zijden verspringend verlijmen, een soort "halfsteense" verbinding of samengestelde vingerlas als je begrijpt wat ik bedoel. Dat levert een sterke verbinding op, omdat er grotendeels langsvezels verlijmd worden, en de verspringende kopse vlakken zorgen voor een decoratief effect. Je hebt dan ook geen lamello's nodig.
De ladeborden kun je dan in langsrichting verlijmen, dat loopt dan met de richting van het blad mee. Als je het helemaal mooi wilt maken laat je de ladeborden met een verstek in de tafeldelen verzinken.

De breedtewerking van het blad en de vaste zijden volgen elkaar, en dit wordt gecompenseerd door het feit dat je twee laden hebt, de ruimte daartussen vangt het op. De breedtewerking van de ladeborden wordt niet beperkt doordat ze niet met vertikaal geörienteerde delen zijn verlijmd, deze werking is wel in te passen in de vertikale speling van de ladegeleiding.

Zomaar een ideetje.

Vr. gr.

Job
 

H@ns

  • #20
Daarom probeer je hier tijdens het ontwerp van een meubel rekening mee te houden, je ontwerp het "erin" zogezegd.
Het is nu juist dít stukje wat enige uitweiding behoeft. Dat hout werkt is inmiddels algemeen bekend.
vrijkrimpend construeren is iets waar nog maar heel weinig mensen van gehoord hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu