Roestige moer CV pomp lekt.

Carracha

  • #1
We hebben een Nefit 2510 1993. Een oudje dus. Vanavond kwam ik er achter dat de moer, inmiddels roestig, op de grunfospomp lekt. Geprobeerd hem er met een 'zweedse tang ' lost te draaien. EErst WD 40 erop gespoten, maar helaas. Hij lekt alleen erger. Het water loopt er nu met een staaltje uit. Ik vrees het ergste........ Kan iemand mij een tip geven die roestige moer los te krijgen zonder de hele boel te verdaaien. Of is het einde oefening..........?
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #2
Kruipolie, verhitten v/d moer, bevriezen van het pomphuis, veel kracht zetten en soms ook nodig het aangesloten leidingdeel te vervangen.

Het maken kan altijd alleen de tijd&kosten kunnen oplopen.
Laat het toestel voor nu flink warm worden, meestal word de lekage dan wel minder[uitzetten v/d materialen] dan kan je de zondag even door.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #3
1 ding werkt 100%, met een hamer (dus geen moker) precies op de
wartel slaan, meestal bij de 2e/3e slag is hij los en kan je hem met de tang
verder losdraaien, verhitten werkt ook, maar dat moet je dan ook maar
net hebben....vaak is het de onderste die vast zit.
Dan kom je gelijk op het volgende punt: leuk dat hij los is, maar dan kom je
er achter dat de pakking droog en uitgescheurd is....dus die moet je dan ook
wel hebben :wink:
 

Carracha

  • #4
Hartelijk dank voor jullie reactie.

Gisteravond nog een Zweedse tang gehaald, veel WD40 erop. Met een plat breekijzer komt er beweging in. De aansluiting op de waterleiding(bovenop) gaat los, daar zit beweging in. Nu nog de aanluiting op de pomp zelf. De pomp draait nu mee. Dat de pakking kapot is wel duidelijk denk ik: het water komt er met 'flinke' straal uit. Dat merkte ik gisteren, levert veel water op. Dus de CV aanzetten is geen optie. Misschien met een gasbrander de boel verwarmen. Maar daanrna extreem afkoelen. Waar haal ik nu stikstof vandaan? Dan moet ik wel draden e.d. beschermen. Het rode/roze slangetje kan er natuurlijk makkelijk af.

Ik probeer het met gecrushed ijs af te koelen!

Ik hoop dat de Gamma pakkingen heeft voor de pomp en andere aaanlsuitinge die nu in bewegingen zijn gekomen.

Ik houd mijn PC open voor suggesties.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Voor de pakkingen zul je wel naar de installateur moetn. Die ga je niet vinden in de gamma vrees ik.
 

Tiho

  • #6
Ketelchrisje bedoelt neem ik aan of de moer warm of het pomphuis koelen, niet allebei. Als je alleen de moer verwarmt, wordt deze ietwat groter en dus krijgt hij meer ruimte. Je moet ook doordraaien als hij gaat voordat hij afkoelt. Dan kan hij namelijk weer vastlopen.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #7
Klopt Tiho, bedankt voor de aanvulling.
Ik neem soms wel eens aan dat dingen voor iedereen even logisch zijn, mijn fout.
 

Carracha

  • #8
Had ik ook begrepen heren. De moer verwarmen en het pomphuis afkoelen voor zover dat gaat, en draaien.

Geprobeerd met een hobbybrander. De moer werd weinig verwarmd om beweging daarin te krijgen.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #9
Met een sokketang en desnoods een stuk buis op de handvaten de moer losdraaien. Pas op dat er niets tordeerd!

Met een stuk rubber kun je een pakking maken.
Heb het zelf al eens met een paar lagen binnenband gedaan.

Wanneer de boel los is, goed met de staalborstel en schuurpapier de roest verwijderen. Daarna de flens en moer lekker invetten en pakking er tussen en weer vast draaien. Niet te vast, want beschadigd de pakking en zorgt Voor de ellende die je nu hebt.

Succes.

Calenta :cool:
 

Carracha

  • #10
De pomp draait mee op de leidingen, de moer zit muurvast. Verwarmd en met een platte beitel geprobeerd de moer los van de pomp te tikken.

Het risico bestaat inderdaad dat je met veel kracht de boel ontzet.
Ik heb niet het idee, dat een hobbybrander de moer nu echt verwarmd. Het lijkt mee dat de warmte heel snel wordt geleid naar het metaal in de moer (koper en gietijzer).

Ik blijf het proberen, het zou toch moeten lukken. Anders overweeg ik de aanschaf van Intergas HRE 36/30. Vriendelijk geprijste CV combi met goede recenties. Installatie lijkt op zich niet moeilijk, maaar dat zal ik gezien de tijd wel uitbesteden.

Ik hou jullie op de hoogte en bedankt zo ver.
 

Tiho

  • #11
Als je er bij kunt, kun je ook nog proberen om met twee hamers gelijktijdig op de wartel te slaan dat je hem in elkaar slaat bij wijze van. Mooist nog als je dat op alle tegenoverliggende vlakken kan. Daarna weer proberen losdraaien.

Met verwarmen is het ook de bedoeling dat je alleen de moer verwarmt, dus snel met een goede vlam. Anders wordt alles warm en zet dus ook alles uit. Weg effect.

Daarbij moet het ook eigenlijk meteen lukken aangezien de moer meer krimpt dan hij uitzet. Dat is een lastige eigenschap van metaal.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #12
Mensen, het is een Fasto....dus geweld gebruiken :mrgreen:
heerlijk je agressie van de afgelopen week eruit slaan, met gepast
geweld is hij met 3 slagen los...en nee, ik ben niet lomp sterk :roll:
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #13
Het probleem zit hem ook niet echt in de moer maar in de rubberen pakking die zich tussen de moer en het schroefdraad gewurmd heeft.
Met het warm stoken maak je het rubber zacht waardoor het losdraaien van de moer makkelijker gaat.
 

Carracha

  • #14
Vanmorgen de Nefit van de wand gehaald, hoogste tijd natuurlijk.

Een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 gehaald voor een aantrekkelijke actieprijs. Gemonteerd en..........hij draait. Geen lekkages meer. Buityen is het -10, binnen 21 graden. Een genot!! Nog wel de afvoerpijp vervangen, die is niet dikwandig. Ik moet daarvoor een koker openen en ldan het dak op. Mooi kluis je voor het voorjaar. Zolang houdt die pijp het wel.

Bedankt voor het meedenken allemaal. Een bron van ervaring bij klusidee met nuttige tips.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #15
:mrgreen: is wel een dure pomppakking geworden zo....
maar zo kan je idd het probleem ook oplossen, zolang jezelf maar tevreden
bent :wink:
 

Carracha

  • #16
Zo heeft alles z'n voor- en nadelen. Als ik er in geslaagd was de moer los te krijgen dan had ik vier pakkingen vervangen en dan draaide hij weer tot het volgende manco. En de Nefit heeft al wat vervangen gekregen in de loop der jaren. Gezien het energieverbuik toch niet echt zuinig (1993). Ik vertrouw erop de kosten binnen twee jaar terug verdiend te hebben.

Groeten,
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #17
Mooi dat je het zo opgelost hebt.
Dan kan dit topic nu gesloten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu