Ringleiding probleem

MichielD

  • #1
Dit weekend heb ik de CV-ketel aan de praat geholpen. Het apparaat schoot al vrij snel in storing vanwege oververhitting.
Na wat onderzoek kwam ik er achter dat de verwarming in de woonkamer niet werkt als de radiator in de hal dicht staat. Die moet dus open staan wil de rest van de radiatoren ook werken.. er is sprake van een ringleiding.

Op de eerste etage is het eenzelfde verhaal. Daar zijn nog niet alle radiatoren aangesloten, maar die ene die wel is aangesloten loopt niet vol, omdat de andere leidingen met kraantjes dichtzitten.

Nu is het zo dat ik in de hal het voetstuk heb vervangen (de radiator paste niet goed, omdat die dikker was). Het viel me op dat dit voetstuk "lek" was. Nu blijkt dat dit waarschijnlijk zo is ingesteld dat warm water door kan stromen ook als de radiator dicht zit. Ik ben het oude voetstuk overigens kwijt (of ik heb het weggegooid.. :roll: ).

Wat kan je aan een dergelijke situatie doen? Zijn er nog voetstukken o.i.d. op de markt voor ringleidignen en werkt dat wel? De openingen in het voetstuk in de hal was nou niet bepaald groot, maar zou dan wel twee grote radiatoren (totaal zo'n 6000 Watt) van warm water moeten voorzien.

En op de eerste etage hebben niet alle radiatoren zo'n voetstuk. Als een thermostaatkraan dan dichter gaat, gaat de rest van de etage ook; lijkt me niet echt de bedoeling.
 

Chathanky

  • #2
Mijn vermoeden is dat je het onderblok hebt vervangen voor een 2 pijps systeem en je cv systeem een 1 pijps systeem is. (ringleiding zoals je dit noemt).

Onderblokken zijn te verkrijgen in deze 2 typen.
 

MichielD

  • #3
Dat zou goed kunnen; kan ik ergens meer info vinden over een éénpijpssysteem?

Het was overigens zo dat er een designradiator in de badkamer hing met een in- en uitgang. Daar zat het dus al fout (als je die kraan dicht zou draaien, draai je de radiatoren in de andere twee kamers ook dicht).
 

Chathanky

  • #4
Als het werkelijk een 1 pijps systeem is heb je gelijk. Onderblokken voor 1 pijps sytemen hebben een doorlaat in het blok van aanvoer en retour zodat je het circuit niet kortsluit.

Naar mijn weten zijn er onderblokken waar je die doorlaat moet instellen.
Misschien heb je geluk en zal je dit aan de hand van het typenummer eens moeten opzoeken welk soort er nu op zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu