Recht buigen van massieve stalen as van 32 mm diameter (?)

Charliefox

  • #1
Onze stacaravan heeft een gebogen as, zie foto. Wat is het probleem, denkt u, want het is toch een STAcaravan? Die van ons moet echter elk jaar in de winter van het terrein af en wordt dan getrokken door een trekker. Nu met die scheve as spoort het allemaal niet lekker meer.

Iemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen?

Roodgloeiend stoken? Stalen dikwandige buis erop en recht buigen? En wat gebeurt er dan met de materiaaleigenschappen? Al rond gebeld en gegoogld voor laten doen, maar is zoeken naar een speld in een hooiberg.

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Ik denk dat recht maken niet gaat helpen, de as word zwakker en de oorzaak van het buigen is niet weg.
Ik denk dat u na 1 jaar weer met hetzelfde euvel zit.

Ik zou eens kijken naar een complete as van een stevige aanhanger of een bestelbus en die eronder lassen/vast bouten.
 

Poster

  • #3
U kan de as verwarmen en rechtbuigen,( b.v. met een buis,) na afkoeling de as donkerrood verwarmen, met een vijl krassporen maken, en zodra die sporen blauw optrekken, afkoelen met veelvuldig water, de as heeft dan weer enige hardheid, het is automatenstaal, dus zal niet zo hard worden als b.v. een beitel, maar zal minder snel doorbuigen.
Een aandachtspunt is wel dat de asbelasting veel te groot is, en de as aan dunne kant.

Op de foto lijkt de as uit het chassies gebogen te zijn, is dat verder te demonteren, of is het een gelaste constructie ?
 

Charliefox

  • #4
Dank alvast voor deze eerste reacties. Aanvulling:

De vorige eigenaar had over de originele vloerplaten, MDF platen van liefst 22 mm gelegd. Oppervlakte van 9x3m. En daaroverheen weer plavuizen (!). We hebben de caravan weg laten slepen van het vrml terrein en naderhand het MDF en de plavuizen eruit gebikt. Het zware gewicht was dus de oorzaak van het doorbuigen van de as, maar caravan is nu veel lichter.

Het gaat al enige jaren kantje boord met het verslepen van de caravan in de winter. Maar onze vaste transporteur begint het nu wat zat te worden en wil dat we er wat aan gaan doen :-(

@Poster: Ik weet niet exact hoe het zit. Caravan staat nu op een ander terrein. Maar mocht het technisch demontabel zijn, vraag ik me af of ik zo'n astap er wel uit krijg. Zit natuurlijk moervast.

Ik heb ook gedacht aan doorslijpen, nieuwe as laten draaien met schroefdraadgat en weer eraan (laten) lassen. Maar allemaal nogal bewerkelijk en terugbuigen leek mij wel te doen ...
 

Poster

  • #5
Als u een mogelijkheid heeft om de as te verwarmen, zou ik dat eerst proberen, of een nieuwe as tegen de prop aanlassen, na afslijpen van de stomp, is ook sterk genoeg, wel zo mogelijk met een basisdraad laten lassen, vele malen sterker dan een rutieldraad.

Een alternatief is om er een tandemasser van te maken, door een extra stel wielen van de sloop, gemonteerd aan een zware buis, en die eronder lassen/bouten
 

Charliefox

  • #6
@Poster:
Nog eens de oorspronkelijke foto goed ingezoomd en bekeken:
De astap waar het bronzen glijlager van het wiel op draait, lijkt inderdaad uit de stalen asstaaf geschoven. Ik zie nu toch echt een soort randje / nek zitten. Half maart komt de caravan terug en ga ik het eens goed bekijken.

Eerst koud de astap terug proberen te buigen mbv een lange passende stalen buis en vervolgens evt de asstaaf heet stoken zodat die uitzet. De astap zelf kan nu, bij nader inzien, niet krom zijn, want het glijlager past er immers ook op?

Daarna, als het weer op z'n plek zit, vast (laten) lassen op enkele punten.

Foto is overigens gestuurd door onze transporteur die de boel los heeft gemaakt.
 

Poster

  • #7
De as zit in een verhoogde stelring, en waarschijnlijk aan de binnenkant gelast, en als totaal op de buis gelast.
Die as is uit de ring gekomen, (binnenlas gebroken) als u deze rechtbuigt, warm/koud, en aan de voorkant rondom last, heeft u weer enige stevigheid terug.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Een goed passende buis over de asstomp. Deze komt voorbij de wand van de caravan. Een plek zoeken waar je de buis aan de bovenkant kan steunen en de caravan waar nu je hand zit opkrikken. Zodoende heb je het beter onder controlle met waar je mee bezig bent. Misschien.
Zou een lepel van een heftruck met veel gewicht zwaar genoeg kunnen worden?
Warm stoken lijkt mij link. Caravan is veel kunststofschuim.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #9
Sowieso is een as van een stacaravan alleen gemaakt voor het
laatste deel van transport om hem op zijn plek te krijgen.
En dus niet om hem er een heel/ 3-kwart jaar op te laten rusten
dan dient de stacaravan echt opgekrikt te worden en op bv
bielzen te staan, de wielen staan dan echt los, en worden
vaak ook gedemonteerd voor opslag.
Weet niet of je nu dat ook al doet, anders is dat wel aan te
raden voor de toekomst
 

Poster

  • #10
Volgens de OP wordt de wagen 2x per jaar van/over een terrein getrokken/versleept.
En daar zijn deze constructie's niet voor, ik zie dit niet voor de eerste keer..
 

Tiho

  • #11
Ik zou hem eerst koud terug buigen en het een keer aankijken. Dat het lijkt of hij er uit is gebogen kan net zo goed komen doordat het wiel scheef staat. Dit is dan zo gesleten na het buigen.

Het wil zit tegen de verdikking, daar is dus geen plek voor een las. Dan moet het een halve v naad worden die weer rondgeslepen moet gelijk met de as. Ofdit sterker wordt, ik denk van niet. Ook niet met een basische draad die zijn voor laag gelegeerd staal.

Als het gewicht heel veel minder is kan het best goed gaan.

En als het gebroken is, kom je daar snel genoeg achter met terug buigen.
 

Poster

  • #12
Basische draad wordt gebruikt voor een constructie met een hoge eigenspanning, in de revisie/onderhoud van bruggen/machinebouw gebruiken we het dit juist i.v.m. de treksterkte, zo ook in de scheepsbouw, de as kan dus gewoon hiermee gelast worden, en zal door de steun in de stelring steviger worden dan voorheen, daarna minimaal de las glad slijpen, en de bronzen bus wat afnemen, dan kan de wagen weer verplaatst worden.

Over 14 dagen weten we hopelijk meer.
 

Tiho

  • #13
Lasdraad kies je op basis van de eigenschappen van het te lassen staal. Als je ongelegeerd staal met lage treksterkte last met een draad voor hoge sterkte wordt het geheel niet sterker alleen duurder. Mocht ts al een bedrijf vinden dat dit wil doen en bovendien met basisch gevulde draad werkt.

Kan prima met een normale massieve draad.
 

Poster

  • #14
Zal vreemd zijn als een las/constructie bedrijf geen b.v. Conarc 49/3,2 heeft, of gelijke electrode.
 

Charliefox

  • #15
Dank zover voor alle reacties. Caravan staat nog niet op de plek (over 2-3 weken) ik houd jullie op de hoogte. Wat betreft de oorzaak:

Zie enkele posts terug, verhaal over die 22mm mdf-platen en plavuizen. Toen is het ontstaan. En ja, als de caravan vanaf apr t/m okt op de plek staat, heb ik 'm op spoorbielzen staan en op de hoeken ondersteunt met instelbare poten.
 

Charliefox

  • #16
Caravan staat inmiddels op de camping hoog op spoorbielzen, zodat ik de komende tijd rustig aan de as kan werken. Zie foto, rode pijl. Bij navraag blijkt dat de astap in de asbuis gelast zit. Dat kan thv de rode pijl losgeslepen worden. De astappen zijn nieuw te krijgen op de juiste maat. Die kan er dan weer ingeschoven worden en vastgelast rondom.

Deze info heb ik van een stacaravanbouwer in Staphorst. Ook adviseerde hij mij om eerst gewoon 'koud' proberen de astap terug te buigen. Hij zegt dat dat vaker gebeurt. Voldoende lange pijp erop en dan erop gaan hangen met beleid. Dat ga ik dus eerst proberen en als dat niet lukt, dan een nieuwe astap erin monteren.

 

Poster

  • #17
Als het terugbuigen niet lukt, de as losslijpen, halve slag draaien, en dan een krik/pompje eronder en opkrikken, dan heeft u het gewicht van de wagen mee, in u voordeel.
Of naar een smid, en recht laten persen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu