Radson Thermo Punaise (TP14) rammelt

Rafson

  • #1
Mijn CV-ketel Radson TP14 (stilaan een museumstuk, van 1984) rammelt (resoneert) soms gedurende enkele seconden als hij ontsteekt. Ik heb de branderdruk gecontroleerd, deze moet 13,2 mBar zijn en is nu ca 120 mm H2O (ong. 12 mBar). Hij rammelt ook (soms) als ik de branderdruk verhoog tot 13,2 mBar. Soms ontsteekt hij ook heel normaal.
Het rammelen is begonnen nadat ik de isolatie van de branderruimte en de ketelvoorwand vervangen had, hievoor moest ik wel het gaskleppenblok (Essex) losmaken van de ketel. Weet iemand raad?
Groeten
Raf
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #2
Heeft waarschijnlijk toch alles met de afstelling van het toestel te maken.
Ook de slijtage/vervuiling van de ventilator speelt hierbij een belangrijke rol.
Wellicht is het verstandig om het even door een vakman te laten bekijken.

Dit toestel is zeker niet de gemakkelijkste in zn soort ;)

suc6
 

Klorissa

  • #3
Toestel is inderdaad rijp voor het museum en en eens houd het leven op,
bezint eer gij begint,tenslotte heeft hij 24 jaar zijn best gedaan
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Het is zelfs een wonder dat er ééntje blijkbaar nog steeds werkt...

Wordt deze ook elk jaar goed schoongemaakt en gedemonteerd, zijn alle schroeven
nog heel en zijn er nog steeds geen condenslekkages?
(dat zou helemaal een wonder zijn)
 

Klorissa

  • #5
Zo zie je maar elke dag is er wel iemand die je verbaasd doet staan.
Dat hij rammelt is vervelend,maar dat krijgen we allemaal op een zekere leeftijd.Maar je moet het eigenlijk van de positive kant benaderen,zolang hij rammelt doet hij het,gewoon afblijven en koesteren elke dag is er tenslotte een.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Sja, een TP...
Vlg mij heb ik nog ergens branderautomaten van zo'n ding liggen.
(gratis af te halen in Geldrop)
 

Twanomega

  • #7
Hallo
dat is een bekend probleem van radson tp.
wat er zeker aan de hand is dat de tussen plaat tussen de vuurhaard en de buitenplaat van de ketel slecht is (er zitten pakkingen tussen en die zijn defect)advies binnen plaat vernieuwen en de pakkingen van de buitenplaat vervangen ,,en als je hem toch open hebt zou ik de pakkingen links en rechts van de brander ook vervangen..het is een klus die je niet moet doen als je er
verstand van hebt ...laat het dan over aan de vakman.en zit er nog een oude philps brander automaat op dacht de 0001 dan probeer die ook te vervangen wat die veroorzaakt een explosive otsteking van de de ketel.. met als gevolg dat de pakkingen er weer uit knallen.

nogmaals het is geen klus als je niet weet wat je doet..

twan
 

W en d

  • #8
Twanomega schrijft

het is een klus die je niet moet doen als je er
verstand van hebt ...

dus advies hard weg rennen :D
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Het beste advies is inderdaad hard weglopen om op zoek te gaan naar een nieuwe...
 

Twanomega

  • #10
Of gewoon afwachten tot dat ie uitzich zelf vertrekt. :roll: :mrgreen:
 

Rafson

  • #11
Hallo,

Ik dank jullie allemaal voor de antwoorden en suggesties. Er zijn geen schroeven of boutjes afgebroken of vastgeroest, ik heb nl. reeds van in den beginne alles vervangen door inox tapeinden, ik moet nu niets meer uit het aluminium van het ketellichaam zelf uitdraaien. Ik heb de vuurhaardisolatie (links, rechts en achterin) vervangen, de brander en het hele binnenwerk schoongemaakt, de afstand tussen ontsteekelectrode en brander afgesteld. De voorplaat-isolatie heb ik hersteld met een keramisch deken (6mm dik) en een alu-plaat van 0,5mm in het bovenste 2/3e. De branderdruk in het kleppenblok (Essex) is nu op 120mm waterkolom (ipv de voorgeschreven 135) afgeregeld. Met 135mm resoneert de ketel nog harder. De twee afstandblokjes tussen de twee voorplaten heb ik moeten vervangen door stukjes hittebestendige cerpakplaat, deze plaat is veel vaster (harder) dan de originele blokjes, misschien een mede-oorzaak van de resonanties?
De afdichting (soort hittebestendig vilt) tussen de eerste voorplaat (in gegalvaniseerd staalplaat) en het ketellichaam is nog niet vervangen.
De branderautomaat is van Philips, een MCBA 0411, voorlopig doet deze het nog (er is hier en daar al aan gesoldeerd: de verbindingen met kleppenblok en waterpomp waren slecht).
Pas na de herstellingswerken heb ik ontdekt dat alle zelfgemaakte stukken nog in Nl te verkrijgen zijn! In België waren volgens de Bosch-servicedienst voor deze ketel geen onderdelen meer te verkrijgen.
Raf
 

Twanomega

  • #12
De brander druk die je hebt afgesteld is dat op basis van druk verschil of ge woon de brander druk
drukverschil is met 2 slangen.
brander druk maar met 1 slang.
Het is de bedoeling dat je hem meet met 2 slangen dus een druk verschil anders klopt het niet ..
twan
 

Rafson

  • #13
Ik heb de branderdruk gemeten aan de branderdruk meetnippel van het Essex gasblok. Deze meetmethode (met 1 slang, dus geen differentieeldruk) werd ook gebruikt door de Radson serviceman die mijn ketel vroeger soms kwam nazien of herstellen. Deze meetmethode wordt ook zo beschreven in de technische dokumentatie van Radson, het boekje van 12 blz dat bij de ketel was. Is deze meetmethode achteraf gewijzigd?
Waar zou ik een tweede meetslang moeten aansluiten? Ik zie niet direct een tweede meetnippel aan de ketel. Het drukverschil gemeten tussen de meetnippel van het gasblok en de branderruimte van de ketel is natuurlijk kleiner dan de druk gemeten aan de meetnippel met maar één slang aangezien de druk in de branderruimte hoger is dan de luchtdruk, of heb ik het verkeerd voor?
Raf
 

Vanemmerik

  • #14
Zie je niet vaak meer... een punaise...
die dingen werden op puur branderdruk afgeregeld, maarre...het is iets van 24 jaar oud.. zwaar over de leeftijd! :D


Op dit forum wordt niet voor anderen bepaald wat de leeftijd/levensduur van apparaten is, mod.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu