Radson HR Nox 3560 combiketel foutcode 4 en driewegklep

Piet1962

  • #1
Hallo,

Op mijn Radson HR Nox 3560 combiketel krijg ik steeds vaker, maar onregelmatig, foutcode 4 (een continu knipperende 4).

Soms helpt een reset/ontgrendeling meteen, maar soms helpt dat ook niet en moet ik eerst een uurtje of langer wachten. Lastig, want in die tussentijd werkt de ketel dus niet, noch voor warm water, noch voor CV.

Ik heb geen logica kunnen ontdekken in het optreden van deze fout. Met andere woorden: voor mijn gevoel treedt deze gewoon willekeurig op, ongeacht of er nou water- of warmtevraag is. Ook het uitschakelen van de boiler heeft volgens mij geen effect. Volgens mij ontstaat de foutcode niet spontaan op het moment dat er helemaal geen warmtevraag is (status 0).

Daarbij moet ik ook nog vermelden dat de ketel een beetje lekt bij de driewegklep aan de linkerkant.

Volgens de technische beschrijving zou code 4 te maken kunnen hebben met een versleten bougiekabel of -dop, of zou de MCBA (1225D V2.0) vervangen moeten worden.

Aangezien ik mijn huis per 1 februari aanstaande verkocht heb, wil ik uiteraard niet teveel geld meer uitgeven aan reparatie van deze oude ketel, maar ik wil 'm natuurlijk wel netjes opleveren aan de nieuwe eigenaar.

Ik heb de volgende vragen:
- wat is foucode 4 nou precies? In de beschrijving staat 'modulefout'
- kan deze storingscode iets te maken hebben met de lekkende driewegklep?
- als dat niet zo is, dan kan ik denk ik het beste de bougiekabel doormeten en evt vervangen. Maar als het ook niet aan de bougiekabel ligt, kan ik dan de branderautomaat (MCBA) zelf vervangen? Ik ben zeker geen verwarmingsmonteur, maar wel redelijk handig met electra
- is het verstandig om zo'n branderautomaat 2e hands aan te schaffen? Het moge duidelijk zijn dat ik onder deze omstandigheden geen zin heb om hier nog 's EUR 350 - 400 aan uit te geven
- kan ik ook branderautomaat 1225R gebruiken? Deze kom ik nl nogal veel en niet duur als 2e hands tegen op internet
- ik kom de branderautomaat 1225D op internet zowel tegen met het merk Philips als met een submerk van Honeywell. Ze zien er aan de buitenkant precies hetzelfde uit, afgezien van het merk. Zijn deze ook echt hetzelfde?

Alle tips, adviezen en hulp zijn welkom!
 

Feske

  • #2
-Dit kan weleens te maken met spanningsuitval.
-Controleer de aansluitkabels eens van de LDS, gasblok.
-Weertstand bougie kabel controleren +- 1 k ohm

en anders de MBCA die problemen kan geven.
 

Xr8

  • #3
MCBA gaat wel vaker stuk bij deze ketels. Zijn duur! Wellicht staat er een tweede hands te koop.

Succes.
 

Piet1962

  • #4
Wat is een LDS, en waar vind ik die in de ketel?
 

Feske

  • #5
LDS is ookwel LuchtDrukSchakelaar :wink:

die kan u achter de electronica vinden (dus als u de electonica naar vooren kantelt, doormiddel van het schroefje los te draaien ziet u hem onderin zitten...met 2 slangetjes eraan..

groet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu