Radiatoren woonkamer te groot > boven niet warm

Karkonoski

  • #1
Hallo klussers,

Ik heb het volgende probleem. De radiatoren in mijn woonkamer zijn over gedimensioneerd. De aanvoer temperatuur komt zelden boven de 60 graden.
De ketel moduleert ook nagenoeg altijd terug naar de laagste stand.

Nu is een lage temperatuur wel energie zuinig maar ik kom nu vermogen tekort op de de badkamer en slaapkamer. Ik heb hier Jaga Low h2o convectoren hangen en daar daalt het vermogen drastisch van bij een lage aanvoertemperatuur. De radiatoren zijn gekozen op basis van wattage bij een aanvoertemperatuur van 75 graden.

Enig idee wat ik hier nog aan kan doen? Beter waterzijdig afregelen dus de radiatoren in de woonkamer knijpen in het voetventiel?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Idd inregelen.
 

Kacheltje

  • #3
Wat is de retourtemperatuur van de overgedimensioneerde radiator bij die aanvoertemperatuur en wat is de aanvoer bij de ketel, aanvoer retour?

Type ketel, welke thermostaat?
 

Karkonoski

  • #4
Ik ben nog even op bezoek naar een contact thermometer of zou ik ook zo'n ding kunnen gebruiken waarmee je de kerntemperatuur van vlees meet?

Ketel is een Remeha Quinta 35. Op de ketel kun je de aanvoertemperatuur zien en die ligt nu meestal ergens tussen de 55 en 60 graden.

Als de hut afgekoeld is en een paar graden verwarmd moet worden dan wil die wel wat hoger zijn.

Als het in de woonkamer 21 graden is dan wordt het op de badkamer met moeite 16 a 17 graden. Badkamer ligt wel op de hoek met 2 buitenmuren zonder spouwisolatie. De radiator heeft een capaciteit van 1247 wat bij 75/65. Bij 55/45 is dit nog maar 598 watt. Ruimte is 2 bij 2 meter. Er hangt dus 125 wat per kuub. Zou normaal toch goed moeten zijn....
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
Wat dacht je van 56 wat per m3

Neem lage aanvoer temp en deel dat door 10m3

2x2x2.5= 10m3

Dus te weinig.

Knijp radiatoren in woonkamer.(om te beginnen)
Daardoor duurt het in de woonkamer langer om op temp. te komen en krijgt je badkamer meer tijd om mee te lopen.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #6
Nog een tip :!:

Niet knijpen met de voetventielen, maar met de radiatorkraan.
Wil je het echt goed doen, gebruik dan dubbel instelbare radiatorkranen.

Elke radiator evenveel doorstroming.

Calenta :cool:
 

Kacheltje

  • #7
Waarom niet met het voetventiel als andere voorzieningen niet aanwezig zijn?
 

Standby

  • #8
Wat nou als er gewoon een thermostaatkraan op zet en je gaat deze afstemmen op de kamer thermostaat, je begrenst dan de warmte. Je zult er wat mee moeten spelen lijkt mij.
 

Kacheltje

  • #9
Watt/m3 zegt niet zoveel of een ruimte wel of niet warm zou worden.
Met 8 kw aan radiatoren verwarm ik een woning van 300M3. 26watt/m3 is dat omgerekend.

Of er wat scheef zit kun je benaderen door de vermogens per vertrek te berekenen. Zitten daar grote verschillen in kan dat 2 dingen betekenen.
Bij een goed uitgedachte installatie kan dat te maken hebben dat in elk vertrek het warmteverlies verschilt.
Praktisch voorbeeld: een badkamer die rondom grenst aan verwarmde ruimtes heeft nauwelijks warmteverlies.
Als je bepaalde kamers niet verwarmd komt dat voor rekening van andere vertrekken die wat harder moeten stoken. als die ruimte er niet is.

Als je strak uit gaat van vuistregels is om voorgaand voorbeeld niet ondenkbaar dat je woonkamer idd weinig verlies heeft en een andere ruimte juist veel meer.

Daarnaast zijn er nog wel wat andere onvolkomenheden waardoor het vaak niet goed zit.
Eerst de oorzaak proberen te vinden voor je maatregelen gaat nemen is wel het beste.
 

Karkonoski

  • #10
Kacheltje ik ben het met je eens. De woonkamer heeft inderdaad veel minder warmteverlies dan de badkamer.

Bij het kiezen van een radiator ga je normaal toch uit van een watertemp van 75 graden. In de catalogus staat bij het vermogen ook bijna altijd 75/65 erbij. Nu heb ik hier een veel lagere water temp (vaak iets minder dan 60 graden) en dus kom ik boven vermogen te kort.

Ik ben de radiator in de woonkamer al aan het knijpen en het werkt een beetje maar nog niet goed genoeg. Als ik de deur naar de gang laat openstaan dan merk ik dat het boven ook weer een graadje warmer wordt omdat de verwarming vaker aanslaat.

Verder merk ik ook dat de radiator in de woonkamer wat meer gaat suizen nu ik hem meer geknepen heb.

Ik heb hier dus 2 problemen: 1 is te grote radiator in woonkamer en 2 minder warmteverlies in de woonkamer dan in de badkamer.
 

Kacheltje

  • #11
Bij Jaga vind je een tabel met afgegeven vermogens.
Standaard wordt uitgegaan van 75/65/20 graden.
80/60/20 is een gelijke afgiftewaarde.

Bij 60 graden is het sowieso lager en dan moet de retourtemperatuur ook bekend zijn en dan kun je het vermogen opzoeken.
Maar dat geldt voor elke in jou geval convector en elke ruimte zal dan vergelijkbaar minder afgeven.
Je spreekt over verschillen en die zal je per vertrek in kaart moeten brengen. Daarna bekijk je wat het verlies per vertrek zou kunnen zijn.

Als je woonkamer bv 60/50 doet kun je nog iets knijpen naar 60/40/ Dat scheelt gemiddeld 5 graden per radiator. Als je nog lager wilt dan hangt het af wat de retour bij de ketel is. Want andere radiatoren kunnen 60/50 doen Waardoor het verschil bij de ketel wat hoger komt te liggen.
Knijp je te veel zal een moderne ketel terug moduleren waardoor je je ketel niet op vermogen komt.

Soms kun je het geheel nog in het gereel krijgen met deze truc.
Als je niks weet is het wat handiger om het gekozen vermogen van radiatoren die niet in de ruimte staat waar de thermostaat hangt wat hoger aan te houden en er thermostaatkranen op te plaatsen.
De kamer komt wat trager op de gewenste temperatuur maar je bent er dan zeker van dat de andere ruimtes op temperatuur komen.
In jou geval is dat blijkbaar net andersom.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #12
@ Chat,

Beste kerel, ik ga niet met jou in discussie over het wel en niet gebruiken van voetventielen :mrgreen:

Hebben we al eens gedaan, ik vind nog steeds dat je met een voetventiel en een afsluiter de radiator in kunt blokken en weghalen.
Regelen met het voetventiel zorgt voor problemen, doelend op bezinksel voor het klepje van het voetventiel en het dicht slibben. Thats it!

F-exact kraantje dr tussen en klaar.


Calenta :cool:
 

Kacheltje

  • #13
Komt alleen voor als je ze te ver moet knijpen, maar als dat het geval is is er iets anders aan hand en heb je te veel drukverschil over je cv systeem of je hebt een situatie dat er een postzegel ingeregelt moet worden op een groot systeem.
Elke radiator even veel doorstroom kan alleen als ze allemaal hetzelfde vermogen hebben. De benodigde hoeveelheid hangt af van het vermogen van een radiator convector of andere warmteafgever.

Bij de enkele gevallen in de praktijk dat vervuiling de oorzaak was waren de ventielen minder dan een halve slag open.
Ervaringen gehad met zowel voetventielen als inregelafsluiters.

Als voetventielen aanwezig zijn en er geen andere voorziening aanwezig is gebruik dan met wat er aanwezig is.
 

Karkonoski

  • #14
Net nog even gekeken naar de aan en retour temperatuur bij ketel.
Eerst woonkamer 1,5 graad laten afkoelen en dan temperatuur weer naar normale stand. Aanvoer 68 graden. Retour 18 graden lager.

Ketel brand op stand 2. Ik heb veel low h2o radiatoren dus water circuit is erg klein en daarom zal hij wel niet hoger gaan. Bij kamer op temperatuur houden brand hij normaal altijd op stand 1

Is dat goed?
 

Kacheltje

  • #15
Als je ketel op de laagste stand bv 6 kw afgeeft en je hebt 6 kw aan radiatoren ook 6 kw staan is dat idd normaal dat de ketel laag brand.
Dat de ketel eerst even hoger brand is om de achterstand in te halen en cv systeem even op te warmen.

Low h2o oftewel weinig water is geen enkele belemmering voor je ketel als er voldoende vermogen is opgesteld. Groot voordeel van weinig water en een lichtgewicht convector of radiator is dat deze snel warmte gaan afgeven omdat je niet een enorme massa hoeft te verwarmen. Voor het afkoelen is dat idem dito, ze zijn snel afgekoeld waardoor overschrijdingen van de ruimtetemperatuur zeer gering is.
 

Standby

  • #16
Jongens dit lijkt langzamerhand wel een kwis of zo met jullie rekenwerk :mrgreen: en nog ff en het is voor een leek niet meer te volgen.
Denk eens ouderwets en begrens die radiator,s gewoon op temperatuur en niet met een voetventiel of gewone radiatorkraan, het enige wat je hier mee bereikt is dat het misschien 5min langer duurt voordat hij weer net zo warm wordt als voorheen en te snel de ruimte th uit schakelt.

Het blijft spelen er mee maar om de wintermanden door te komen is dat best te doen.

Even een kleine uitgave van ca €45. per merk kraan en je bent klaar zonder het nodige rekenwerk. Of is dit te simpel gedacht allemaal :?
 

Roykes

  • #17
Regelen op voetventiel is een echte no no! denk aan vuil etc.

gewoon op de kraan in regelen, als je het hele systeem inregeld zodat je beneden meer opwarm tijd hebt. het is dus niet zoals die persoon hierboven benoemddat na 5 min alles weer op de zelfde temperatuur is.

je knijpt je volumestroom op een radiator, en dus ook het vermogen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu