Radiator aangesloten dmv onderblok 2 pijps instelbaar

Dinjens

  • #1
sluit twee radiatoren aan dmv een onderblok 2 pijps instelbaar. ( zie schema)
Zoals op foto 1 en 2 te zien is heb ik de aanvoer in het rood aangegeven en de afvoer in het groen. De aanvoer en retour loopt onder de vloer.
Alleen de aanvoer wordt warm de retour niet en alleen het achterste gedeelte wordt een beetje warm.
Wat doe ik verkeerd? of moet het ventiel( althans de inbus aan het uiteinde) een bepaalde stand hebben? Of maw hoe sluit ik het aan zodat het optimaal funtioneert?
dank alvast,
dinjens


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik heb nog nooit een onderblok gezien waar de retour en aanvoer elkaar kruisen, ze zitten verkeerd om aangesloten.
 

Dinjens

  • #3
Dank. Jan dus hoort het zoals hierbijgevoegd? ook de inbus naar links gedraaid?
laat nog effe weten,
dank again,
dinjens
 

Xr8

  • #4
Jan er zijn wel degelijk zijblokken die zo werken als de TS aangeeft, maw de aanvoer kruist door de retour heen. Bij deze blokken sluit de inbus dan ook alleen maar de retour af en niet de aanvoer.

Zoals het getekende tekeningetje aangeeft is wel de juiste manier mijns inzien. Wat staat er op de blokken 1 of 1/2 of 0.5. In deze situatie moet u een blok met 1 erop hebben een zogenaamd 100% ventiel, als u een van de andere hebt dan zit er in het blok een kortsluiting tussen aanvoer en retour, mogelijk dat het water dan de weg van de minste weerstand gaat zoeken.

Draai alle andere radiatoren eens dicht en laat alle warmte eens over deze twee gaan, mogelijk zit er ergens een luchtbel in.

Succes.
 

Dinjens

  • #5
De nu bijgevoegde tekening geedt de pijlrichtingen aan zoals die op de instelbare onderblok staat. Er staat een 1 op.
moet de aanvoer op deze schets rechts of links en moet de inbus rechts/dicht of links/open?
dank
dinjens
 

Xr8

  • #6
De pijlen zeggen het al, de rode gaat de radiator in, dat is de aanvoer. De andere is de retour. De pijlen staan dus goed getekend.

De inbus gaat tegen de klok in open en met de klok mee dicht. Gerekend als je voorop de inbuskop kijkt.

Een 1 betekend 100% maw het hoort zo aangesloten als je getekend had in de eerste tekening.

Succes.
 

Dinjens

  • #7
Dank. Dan ga ik morgen xtra controleren of er luchtbel in de leiding zit dmv doorstoken en extra ontluchten in de hoop zo warmte te krijgen. Anders doe ik het alsnog naar de traditionele manier toe veranderen en misschien een automatische ontluchter in de leiding zetten.
Moet ik die dan in de retourleiding zetten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Sorry, ik kende ze niet.
 

Dinjens

  • #9
Jan, ik kocht ze bij de vakhandel en de monteur die ze mij geplaatst heeft ( 50 voorbij en 35 jaar in het vak) had ze nog nooit gebruikt...en na monteren deden ze het gewoon niet. Deze monteur verkoos de traditionele manier van aansluiten ....en als het niet lukt met deze dan maar de traditionele manier.
dank alvast,
dinjens
 

Chathanky

  • #10
Kun je niet het merk en type vernoemen?
 

Dinjens

  • #11
Jazeker, dacht dat het niet mocht. Kocht het bij Plieger en is "onderblok 2-pijps instelbaar Heimeier art 380102000...google en je hebt hem in detail.
Ik vind echter geen montage voorschriften op het web. hoop op een lichtpuntje,
dinjens
 

Dinjens

  • #12
Xr8..inderdaad, zoals je zei zo is ie goed aangesloten ...en...inderdaad na opstoken deed hij het prima.
Nogmaals bedankt,
dinjens
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu