Problemen afstellen CV

Spink

  • #1
Wij hebben niet lang geleden een nieuwe condensatieketel van Vaillant laten plaatsen (ecotec plus 376 met bestaande thermostaat Theben RAM 797), maar het afstellen wil niet echt lukken. Ik weet dat dit het werk van de installateur is en normaal komt hij nog wel eens kijken, maar dat kan nog even duren vrees ik. Daarom zou ik het graag zelf wat op punt stellen.

Grootste probleem: het duurt veel te lang voor de gevraagde temperatuur bereikt wordt. We stellen bv. 20°C in voor 's morgens. De starttemperatuur is zeker niet lager dan 18°C. Het gaat dus slechts om 2°C en daar doet ie gemakkelijk 1,5u of meer over. (we nemen ook wel een douche intussen)
Het probleem is dat hij gewoon "niet wakker wordt". Om 6.30u springt de thermostaat op en het eerste half uur gebeurt er bijna niks. De ketel brandt op het laagste vermogen, de radiators worden amper lauw. De thermostaat gaat regelmatig aan en uit. Na een dik half uur worden ze wel stilaan lauw. Maar nooit warm genoeg om het hier serieus op te warmen. Met de oude ketel was het gewoon volle bak en na een half uur was het warm.
Douchen gebeurt pas om 7.15u, dus de ketel heeft al 45 min gehad om alleen de radiators op te warmen maar doet het gewoon niet.

Ik heb al wat aanpassingen gedaan waarvan de belangrijkste de tijd voor het opspringen van de thermostaat verlengt van 10 naar 20 min. Hij springt nu minder aan/uit en de aan-stand houdt langer aan. Dit geeft een beter resultaat: de radiators worden nu wel goed warm. Maar de eerste 30-45 min gebeurt er nog altijd bijna niks! Het is pas erna dat hij ineens goesting krijgt om gas te geven. Dat is ook het geval als we bv. 's avonds thuiskomen, dus we zitten een hele tijd in de kou.
Wat wel helpt is de temperatuur echt heel hoog instellen (bv. 25°C). Dan is er ook een korte periode zonder veel actie, maar plots schiet de vlam in de pijp en is het op 15 min warm! :-s

Wat loopt er hier mis? Ik heb het gevoel dat de "CV-deellast" die op AUTO staat er iets mee te doen heeft. Ik kan die ook zelf instellen op een aantal kW, misschien dat dit helpt (test ik morgen). Maar moduleert de ketel dan nog wel? En op hoeveel kW zet ik hem best om nog zuinig te zijn?

Een laatste probleem is dat wanneer de temperatuur bereikt is, de thermostaat nog altijd aan/uit springt. In het begin was dit echt constant (ik werd er zot van), nu dat ik hem op 20 min heb gezet is het elke 20 min. Vroeger was het alleen wanneer het nodig was (als de temperatuur voldoende gedaald was). Als het nu 20,3°C is en hij staat op 20°C ingesteld, zal hij toch telkens elke 20 min opspringen. Op die manier stijgt de temperatuur altijd maar verder… op de duur wordt het 20,5°C enz. Waarom stopt ie gewoon niet?

Een hele boterham… ik weet het. :roll:

Samengevat:
- De ketel doet de eerste 30-45 min bijna niks. Hoe krijg ik hem vanaf het begin goed op toeren?
- Waarom blijft de thermostaat opspringen ook al is de gevraagde temperatuur ruim bereikt?
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #2
Zou eens overwegen een thermostaat aan te schaffen welke bij de ketel hoort, scheelt een hoop ellende.
Communicatie tussen ketel en thermostaat is erg belangrijk.
 

Spink

  • #3
Was ook eerst de bedoeling, maar uiteindelijk zei de ketelman dat deze thermostaat nog goed genoeg was (digitaal + programmeerbaar). De ketel zou op zichzelf ook al moduleren zonder modulerende thermostaat. Ik heb dat dan maar geloofd.
 

Bernhard

  • #4
De nieuwe ketels controleren de retourtemperatuur naar de ketel. Als het tempverschil tussen de aanvoer en de retour te klein is, te hoge retourtemp, dan zal de ketel niet optoeren. De oorzaak van een te hoge retourtemp ontstaat bij de radiator die heel dicht bij de ketel zijn aangesloten. De radiatorventielen moeten dan ingesteld worden. Met de juiste instelling zal de retourtemperatuur dalen en dan gaat de ketel vanzelf optoeren. Neesje schreef al dat een bijpassende thermostaat beter zal werken. Controleer of de retourtemp te hoog is en draai dan ventielen van de radiatoren die dicht bij de ketel zitten een aantal slagen dicht. mvgr bernhard
 

Spink

  • #5
Ik heb de aanvoer- en retourtemperatuur al een paar keer gecheckt en die verschillen alleen een beetje op het moment dat de ketel aan het branden is. De aanvoer is dan uiteraard hoger. Op andere momenten als de ketel in rust is, verschillen beide temperaturen nauwelijks.

Op welk moment moet ik het aanvoer/retour-verschil nakijken? Als de ketel brandt of niet?
Het verschil tussen aanvoer/retour is in ieder geval altijd te klein denk ik. Ik heb ergens gelezen dat dat rond de 20°C verschil moet liggen. Bij ons is dat vaak maar enkele graden verschil...

Ik zal die ventielen eens proberen. Enige probleem daar is dat ik ze ook niet te ver kan draaien of de radiator wordt niet meer warm.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #6
Misschien dat ik het anders zie, maar de ketel is
recent geplaatst, ketel werkt niet (volledig) naar
wens, en je hebt betaald voor garantie....
Nu ga je zelf wat proberen, goed bedoeld, maar als
de installateur langs komt, en ontdekt dat er zaken
zijn veranderd nadat hij de ketel heeft aangesloten,
dan heeft hij een reden om onder de garantie uit te
komen.

Bel of mail je installateur met deze vraag, geef aan
dat je niet volledig tevreden bent met de installatie,
en vraag dan of hun langs moeten komen of dat je zelf
nog wat kan proberen, zo blijf je binnen de grens van
je installateur aan het werk en heb je geen gezeur over
eventuele garantie :wink:
 

Bernhard

  • #7
Spink,
De temperaturen controleren als de ketel 5 a 10 minuten brand. Je kan als proef alleen de radiatoren in de woonkamer open laten staan. Als de ketel dan wel hoger gaat branden dan weet je dat het probleem wordt veroorzaakt door de verkeerde instelling van de radiatorventielen. mvgr bernhard
 

Spink

  • #8
Ergens heb je wel gelijk van die garantie, maar ik heb de installateur gebeld en die zei om nog één weekje af te wachten. Met afwachten gaat er niks veranderen naar mij gevoel (en zitten we hier wel in de kou) en hij liet zelf al wat doorschemeren om een paar instellingen uit te proberen. Uiteindelijk doe ik niks verkeerd: ik heb de ketel niet opengegooid en ik kan alles perfect terugzetten zoals het bij aflevering stond. Het zijn maar wat instellingen in het menu.
Ach ja, ik ga hem sowieso nog eens terugbellen hoor, zoveel is zeker!

@Bernhard: ik heb hem niet helemaal vrees ik. Waarom zijn de radiatorventielen fout ingesteld als de ketel hoger gaat branden als enkel de radiators van de woonkamer open staan?
 

Bernhard

  • #9
Spink,
In een CV-installatie wordt de warmte van de ketel getransporteerd naar de radiatoren.
In jouw installatie wordt bv 1800l/h per naar de radiatoren gestuurd. De ene radiator moet 1000l/h krijgen en de een andere bv 50l/h. Die aantal liters zijn afhankelijk van de capaciteit van de radiator.
Als bij een radiator die dicht bij de ketel teveel water wordt gecirculeerd kan dat water in die radiator minder afkoelen. Dat water gaat dan met een te hoge retourtemperatuur terug naar de ketel. De regeling van de ketel ziet die hoge temperatuur. Dat betekend voor de regeling dat er geen noodzaak is om op te toeren. De hoge retourtemp is een indicatie voor de ketel dat het weggestuurde water de juiste temperatuur heeft. mvgr bernhard
 

Spink

  • #10
Ok, Bernhard bedankt! Dat is een heldere uitleg. Er staat idd een kleine radiator dicht bij de ketel en het water ervan gaat er even warm in als uit. Dus die moet duidelijk wat geknepen worden. Ik ga dit uitproberen!
 

Spink

  • #11
Nog een laatste vraag: voor de instelling van de pompmodus is er de keuze uit de stand "eco" of "comfort". Ik heb dit nagelezen in de handleiding, maar het verschil tussen beide is mij nog altijd niet helemaal duidelijk. Iemand die dit kan toelichten?
 

Bernhard

  • #12
Ik denk dat de eco stand bedoeld is voor het continue warm houden van het warmwaterboilertje en de eco stand om pas warmwater te verwarmen als het nodig is.
Voor de verwarming zie ik geen voordeel. Voor de verwarming geldt hoe meer water gecirculeerd wordt des te beter. Maar dat hoeft ook weer niet heel veel meer te zijn. In de nieuwe ketels worden veelal toerengeregelde pompen toegepast. mvgr bernhard
 

Spink

  • #13
Ah, ok bedankt Bernhard. Ik begreep het niet helemaal… maar het heeft dus met het warme tapwater te maken en niet met de circulatiepomp zoals ik eerst dacht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu