Probleem met egaliseren houten koof

Ferry_db

  • #1
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en zit meteen met een probleem ;-)
Ben bezig een koof boven de schuifpui dicht te maken. hierin zat eerst een ventilatierooster. Heb een MDF-latje tussen het bestaande houtwerk gelijmd met sterke kit, en deze zit muurvast. Nu moet het zaakje goed glad gemaakt worden, waarna het geschilderd dient te worden en het moet lijken alsof de roosters hier nooit in hebben gezeten. Nu loop ik echter een beetje vast op het punt 'egaliseren'. In mijn enthousiasme ben ik na het erin zetten van de MDF plank meteen begonnen met plamuren met houtplamuur. Dit leek me logisch, maar ik lees overal op het forum dat ik eerst een laag grondverf had moeten aanbrengen. Dit is nu dus niet gebeurd, ik heb direct op het MDF geplamuurd. Ik weet nu even niet meer wat te doen: moet ik de gehele laag plamuur verwijderen (en hoe kan ik dit het beste doen?), of kan ik het zo laten en verdergaan met de eerste laag grondverf (met het risico dat de plamuur op den duur afbrokkelt). Op zicht ziet het er redelijk strak uit, maar ik ben gewoon bank dat ik op den duur toch scheuren ga zien, dus ik investeer liever nu wat extra tijd en moeite dan dat ik straks tegen gebarsten houtwerk aankijk.
Tevens zit ik met een flinke scheur tussen 2 planken. Hier is helaas tijdens de bouw niet één stuk MDF gebruikt, maar twee tegen elkaar aan. Zie foto 3 en 4. Deze zou ik het liefst op een of andere manier aan elkaar hechten zodat een aansluitend glad geheel ontstaat.
Ik ben al een aantal weekenden aan het klussen, maar kom niet echt vooruit meer.
Ik zou heel graag jullie advies willen wat ik nu het beste kan doen, in welke volgorde en met welke volgorde. De lakverf die op het eind eroverheen moet is een verf op basis van Alkyd. Moet ik dan ook grondverf gebruiken op basis van alkyden, of mag acryl ook? Bij voorbaat hartelijk dank.

Ferry



 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat er nu in zit zal wel glad te krijgen zijn maar de vraag is hoe lang dat zo blijft.
Ik zou alles eruit halen en er nieuwe stukken multiplex erin zetten uit 1 stuk en iets breder zodat de hoek beter tegen elkaar aan sluit, de hoek kunt u na het aanbrengen met een goede acrylkit afkitten.

Jammer van het dubbele werk maar dan is het ook goed voor elkaar.
 

Ferry_db

  • #3
Dank voor je reactie/ Eruit halen is denk ik geen optie, tenminste, dan moet ik een plank van 3.20 meter vinden, niet echt makkelijk te vinden. Om nog maar te zwijgen van de puinhoop/vernieling die ik aanricht als ik de plank eraf trek. Heb je misschien een tip he ik het het het beste egaliseren? Het vloeibaar hout eruit krabben, in de grondverf en dan opnieuw egaliseren? De naad aan de bovenkant lijkt groter dan ie is, dat is met een laagje kit op te lossen (was ook al zo).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Oud spul moet er eerst uit en dan opnieuw beginnen met gronden, plamuren etc.

Ik heb het topic verplaatst naar de rubriek verven, lakken, behangen en glas, daar zitten de specialisten voor de afwerking.
 

Ferry_db

  • #5
Ok, dank. Ik wil voor mezelf een zo volledig mogelijk stappenplan maken. Graag jullie commentaar / aanvullingen:
1) Hoe kan ik de houtvuller het beste eruit halen, met een krabbertje?
2) Schoonmaken met ammoniasopje
3) MDF beetje opschuren?
4) Weer schoonmaken met ammoniasopje
5) Gronden: voor soort grondverf dient er gebruikt te worden (op water /terpentine basis)?
6) Daarna plamuren: welk middel is het best geschikt hiervoor? Is de eerder genoemde houtplamuur (op waterbasis) oké?
7) weer schuren? Of meteen lakken (de lak is op alkyd basis).

Alvast hartlijk dank :)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Uitkrabben doet u met een scherp hobbymes. Over een watergedragen All-Grund ( dus geen gewone watergedragen verf) kunt u zowel watergedragen- als solventverf gebruiken.Tussen elke laag licht opschuren en goed ontstoffen. Uitvlakken kunt u met een gewone plamuur.

Het tegen elkaar zetten van 2 verschillende materialen ( MDF en wat anders (?) is geen succes. Op den duur komen scheuren terug doordat beide materialen verschillende uitzettings coëfficiënten hebben. Gewone plamuur is ongeschikt, het bevat vulstoffen die krijt bevatten. Een flexibele epoxypasta doet het veel beter op stuiknaden, maar kost wel een paar euro de koker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu