Plafond vrijhangend

Starter

  • #1
Beste Lynna en heren specialisten,

Toevallig ben ik ook al enige tijd op zoek naar een vrijhangend plafond systeem, maar dan voor een ruimte van 10 bij 6 meter, waarbij de 6 meter vrij overspannen moet worden (of zo vrij mogelijk).

Tot op heden heb ik eigenlijk pas 3 systemen gevonden die een echte vrije overspanning kunnen realiseren (of zo goed als). Zelf ben ik het nog allemaal aan het uitzoeken en vergelijken, maar bij deze in ieder geval de links:

(link verwijderd)

Dit is een (in mijn opinie) prijzig, maar snel systeem waarbij stevige stalen I-liggers de overspanning maken en je er vervolgens dubbel-gelijmde gipsplaten in ophangt.

(link verwijderd)

Bij deze producent (en vast ook bij alle andere) zijn de metal-stud profielen zoals we kennen van de wand- en plafond systemen in grotere maten beschikbaar. Maar deze zijn dan niet in de reguliere doe-hetzelf zaak te verkrijgen vrees ik. Dus door grotere C- en U-profielen toe te passen kan er een vrijhangend plafond gemaakt worden, evt. met de nonius hangers waar Willem het over had. Dus ipv de C-en U 45 mm profielen uit de doe-het-zelf zaak kunnen ze tot C-en U 125 mm profielen leveren met lengtes tot 5 meter.

En toevallig stuitte ik gisteren op het MEGA FRAME van

(link verwijderd)

(linksonder nederlands logo-producten-....)
Dit zijn nog grotere metal-stud profielen waardoor nog grotere overspanning zijn te maken, zelfs zonder de noniushangers lijkt me.

Zelf ben ik dus nog aan het vergelijken, want ik zit met verdiepingshoge ramen, waardoor ik maar 160mm tussen het oude plafond en de bovenkant van m'n kozijnen heb. En ik maak liever geen koven, want dan moet ik per gevel (10 meter) 5 koven maken... das bijna 1 lange koof.

Over de noniushangers ben ik er nog niet helemaal uit, want je ziet ze op internet enkel op de sites van de grote leveranciers in tal van uitvoeringen en maten. Nog een beetje onduidelijk dus, want ik heb de geluidsdempend onderdelen tot nu steeds als verticaal element gezien (en dat is lastig als je het op een bestaand horizontaal plafond wil bevestigen) en het is onduidelijk welke onderdelen je allemaal kunt combineren en wat dan de werkende maten zijn. Ach...zo worden het meer vragen dan antwoorden en dat is niet de bedoeling. Hopelijk kun je wat met de links Lynna.

groeten en succes!

Geert
 

Willem.S

Specialist Hout/Bouw
  • #2
Je moet alleen dan wel naar geluidisolerende "trillingsvrije afhangers" zoekn.

Eventueel via een zoekfunctie.......

Deze hebben een rubber blokje als onderbreker.
 

Starter

  • #3
Sorry moderator,

Mijn fout. Ik dacht te helpen door de verschillende alternatieven aan te dragen want anders blijf je zoeken, maar ik begrijp dat het geen directe reclame mag zijn.

Lynna,
M.b.t. de metal-stud profielen kun je misschien de grote leveranciers zelf benaderen om achter de mogelijkheden te komen. Ze leveren dus grotere profielen en hebben daar allerlei tabelletjes voor om de overspanningsmogelijkheden mee te bepalen. Deze gegevens zijn echter niet standaard via het internet te vinden, dus contact met de grote bedrijven lijkt me het makkelijkste. Wel denk ik dat de meesten niet direct aan particulieren leveren, maar enkel via tussenhandels aan de professionele afnemers. Even navragen dus...

Het systeem met de stalen I-ligger werkt middels een houten kantlat die je tegen de muur bevestigd. Daar overheen hang je klosjes (houten balkjes) van 60cm (die worden exact op maat en voorgeprofileerd geleverd) en tussen elke 2 klosjes kan dan een I-ligger worden opgehangen. Het mooie van dit systeem is dat het zo snel is, want je hoeft veel minder te schroeven. De gipsplaten zijn specifiek voor dit systeem gemaakt en zijn als dubbele platen verlijmd. De naad waar de 2 platen samenkomen wordt gebruikt om ze over de onderste flens van de I-ligger heen te schuiven. via google: "vrije overspanning plafond" en dan vind je het systeem wel ergens bij de eerste 4 links oid.

Van de laatste optie weet ik zelf dus ook nog niets qua kosten enzo.

Nou succes en hopen dat je er wat aan hebt.

groeten,
Geert

ps: Willem bedankt, ik zal daar even mee verder zoeken.
 

Roman

  • #4
Om een onderbreking te maken in bestaand plafond en nieuw aan te brengen plafond kun je ook zgn Resilient Channels gebruiken (in Nederland te koop bij pro audio zaken bijvoorbeeld, bouwmarkten en meeste bouwleveranciers kennen dat spul niet eens)

Dat spul is speciaal voor geluidsisolatie (ontkoppeling) van wanden en plafonds gemaakt. De RC2 variant kan zelfs tot 3x 15mm gips dragen (!)
Spanwijdte is in deze geen factor gezien ze dwars over de draagbalken worden geplaatst.


Een frame van metal studs is een redelijke klus waar meer bij komt kijken. Let wel dat bij geluidsisolatie massa de grote factor is, dus 2x12mm is al een mooi begin :mrgreen:
Goed afkitten (beide lagen!!)

Verder is het zeer aan te bevelen om de massa van het bestaande plafond (wat de vloer van de bovenburen is) te verstevigen. Dit kan aan de onderkant door tussen de draagbalken lagen gips te plaatsen welke met houten balken aan de draagbalk worden bevestigd (dus geen lijm en schroefen in de gipsplaten!) Dit ook goed kitten(!)
Ook aan de bovenkant (de vloer dus) kun je hout/gips platen leggen (MDF is zwaar en niet al te duur)

Reken wel dat je Muren ook een stoorfactor zijn (deze geven de trillingen door naar de de bovenlaag)... tsja, geluidsisolatie is geen makkie.
 

Starter

  • #5
Bedankt Roman voor de tip! Ik heb op het net idd. eea. gevonden over RC8 channels. ik neem aan dat deze dezelfde eigenschappen hebben als de RC2 die jij vermeldde.
Volgens jou zijn deze strips dus een goed alternatief tegen de bestaande constructie ipv een geheel nieuwe vrijhangende constructie? Of bedoel je om ze toe te passen op een nieuw te plaatsen verlaagd plafond?

In mijn situatie is bv. het oude plafond verwijderd en zijn enkel nog de tengels aanwezig omdat anders de belasting teveel zou worden [de vloerconstructie van de bovenburen overspant 6,15 meter, de balken (70x75mm) liggen hoh ca 80cm]. (massa is dus verminderd wat dus weer nadelig voor de bestrijding van het geluid). Wel heb ik over alle balken 2 stroken van kruisverbanden aangebracht zodat de balken meer zouden 'samenwerken'ter verstijving van het geheel.
Ik heb elders op het forum ook begrepen uit adviezen van jou dat het beter is om slechts 1 holle tussenruimte te hebben ipv 2 holle ruimtes (bij toepassing verlaagdplafond dus het oude plafond verwijderen) en dat deze dus zo groot als mogelijk moet zijn. Geluid is idd een complex gegeven...

Als de strips tegen de oude plafondconstructie aan kunnen en het contactgeluid gelijkwaardig bestrijden als een verlaagd plafond zijn de dure strips wel een heel goed alternatief, zeker als er (zoals bij mij) erg weinig ruimte is voor een verlaagd plafond. De overweging waard.
De beide gipslagen moeten dus goed afgekit worden, dus dat betekent dat de gipsplaten aan de randen dus ook erg goed moeten aansluiten op de wandconstructie,oke. Echter nog één vraag over de strips: Want als je deze op de plafondconstructie schroeft, dan doorbreek je de demping toch heel erg middels de schroeven?

groet,
Geert
 

Roman

  • #6
Die RC8 is precies waar ik op doelde (ik wilde geen merk noemen) welke in NL verkrijgbaar is. :mrgreen:

Ja, één holle ruimte. Dus feitelijk 2 lagen creëren (boven en onder). Een grote lucht/isolatie ruimte geeft niet (laag frequente) trillingen door zoals een 3e laag wel zou doen (trillingen worden versterk). Afijn, zorg voor 2x veel massa. Dus zowel de vloer/bestaand plafond als het nieuwe plafond.

De RC is om een verlaagd plafond aan te brengen inderdaad, maar je verliest niet veel ruimte zoals een systeem plafond of een verlaagd metalstud plafond. De RC hangt aan 1 kant van de veer aan de draagbalken en aan de andere kant hang je het gips (korte schroefen gebruiken natuurlijk) Hierdoor ontstaat een soort veer mechaniek in de RC welke ontkoppeld werkt.

De tip om bestaand plafond/vloer te verstevigen voegt al veel isolerend vermogen toe. Dus begin daar mee, ja alles kitten. Waar luch gaat, gaat geluid. punt.

In jou geval, als ik het goed heb begrepen, is de vloer van de bovenkamer er nog wel (wat feitlijk jou plafond is) maar heb je het verlaagd plafond in jou kamer er uit gehaald. Dan is het een kwestie van de RC dwars over de draagbalken te plaatsen en daar de gips aan hangen. Als je dit juist niet wilt (weer een nieuw plafond) dan is het verstevigen van het bestaand plafond het best. Je kunt daar gerust 4x12mm gips tussen de balken plaatsen.
Verlaging van nieuw plafond creerst een luchtlaag (wel wol op de nieuwe platen leggen voor demping van trillingen en absorbering van geluid in de holte) welke extra isoleers.
Uiteindelijke resultaat is een massa(plafond/vloer)-veer(lucht/iso)-massa(verlaagd plafond) principe.

oh, had ik al gezegd dat kitten belangrijk is :) Elke klein gaatje, scheurtje, openingetje is je zwakste punt.

Hopelijk heb je er wat aan. Misschien een foto van de huidige situatie plaatsen hier?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Geert stuurde volgende foto:

Vergroot
 

Roman

  • #8
Ok, dat maakt het wat duidelijker.

* Je had het over tengels ter versteviging van de draagkracht, ik neem aan dat je de schuine studs bedoelt tussen de draagbalken. Die kun je rustig laten zitten, hoewel het plaatsen van extra massa tussen de balken dan wel verdraaid lastig wordt, dus denk daar nog even over na of vraag advies bij experts betreft draagkracht etc.

De dwars gelegen tengels op/onder de draagbalken kun je verwijderen en daarvoor in de plaats de RC8 regels. Hieraan kun je rechtstreeks de gipsplaten hangen (met wol erboven uiteraard, opencel structuur < 48 kg/m3) randen en naden kitten.

PS. Wel lijkt het mij verstandig om de draagkracht te gaan berekenen van de draagbalken (er zijn op internet diverse calculators hiervoor te vinden waarbij je houtsoort, spanwijdte, hoh lengte, dimensies etc op kan geven) De totale load is inclusief wat er aanhangt en wat er op ligt (vloer dus).
Er zijn wellicht experts hier op het forum die daar iets meer over kunnen zeggen.
 

Starter

  • #9
De tengels zijn nog van het oude gipsplafond en heb ik laten zitten om het glaswol op z'n plaats te houden. De kruisverbanden heb ik er pas tussengeplaatst om de balken beter te koppelen. Het huisje is al wat ouder dan 100 jaar en die balken hebben altijd die vrije overspanning gehad (oke, ik heb wel enkele lichte scheidingswanden weggehaald, maar die hadden geen constructieve waarde).

De Rchannels zou ik juist wat willen verlagen om op die manier ruimte te creeeren waar ik de nieuwe elektra leidingen kan gaan doorvoeren, zodat ik de balken niet hoef aan te tasten. Ik zou dus over de bestaande tengels enkele nieuwe tengels plaatsen op de plaatsen waar de Rchannels geplaatst gaan worden, zodoende ca 5 cm ruimte creërend om leidingwerk te plaatsen. De nieuwe tengels zou ik dan meteen kunnen uitvullen zodat het plafond weer horizontaal wordt.

Bedankt voor de tips.
 

Marsepein

  • #10
Zie ik nu rechts op de foto een grote (wasemkap??) buis door de balklaag heen lopen?

Edit: Dat is de minerale wol die opgerold ligt.
 

Starter

  • #11
Nee, gelukkig niet. Dat is idd. het iso-materiaal wat ik opzij gerold had om de kruisverbanden (andreaskruizen) te plaatsen. ;)

Geert
 

Starter

  • #12
Roman,

Weet jij toevallig wat de isolatiewaarde van de Rchannels is?

Want omdat ik er sowieso een nieuw frame moet ophangen (om de Rchannels waterpas te krijgen en ruimte te creëren voor het leidingwerk) Heb ik her en der op internet rondgekeken en heb ik een soort alternatief gevonden.

Een nieuw frame van hout is 'makkelijk' (uhum) te maken, maar omdat hout natuurlijk is, is het nooit kaarsrecht. De metal studs daarentegen zijn wel kaarsrecht en daar ben ik een soort 'directhangers' tegengekomen die dempend kunnen worden opgehangen.

Sommigen hebben 10 mm viltvezel (via google "I directhanger" en dan is ie te vinden), anderen hebben dan weer een rubber soundblock zoals de noniushangers en daarvan wordt een isowaarde van 16dB (via google "Direkthanger met geluiddemping (16dB)") opgegeven.

Dus i.p.v. onder het regelwerk (hetzij hout of het 60/27 metalstud) een veerregel (de Resilient channel) op te hangen, zou de demping al tussen de bestaande plafondconstructie en de nieuwe constructie gehangen kunnen worden.

Als de Rchannels een veel betere isolatie waarde hebben, dan hou ik het daarop en wil ik die wel proberen ...

Best lastig al die mogelijkheden en keuzes.... ;)

Vast bedankt.
 

Starter

  • #13
Anderen mogen natuurlijk ook inhaken en ervaringen t.a.v. al die dempende mogelijkheden meegeven....
 

Roman

  • #14
RC en RSIC (die hangers) hebben geen eigen isolatie waarde, enige wat ze doen is 2 materialen mechanisch ontkoppelen. De isolerende factor zou zwaar afhangelijk zijn van o.a. het gewicht wat er aan komt te hangen.

RC is goedkoper en makkelijker te verwerken dan accoustic hangers (rsic) maar minder kunnen "dragen" dan de, door rubber/filt geschieden, hangers.
Hoe minder scheidend materiaal (rc of rsic of wat ook) hoe beter de "isolerende" factor wat betreft de scheiding maar hoe minder massa je er aan kan hangen wat een veel grotere isolerende factor heeft.

Kortom; meer massa in de gipsplaten (bv 3x12mm) is betere isolatie mits je systeem het kan dragen (en ook de draagbalken uiteraard!!) Maak er geen deathtrap van, consolideer experts op het dragend vermogen van je huidige draagbalken.

Als je een nieuw frame wilt/moet gaan maken zou je deze idd beter kunnen laten veren door de accoustic hangers. Als ze immers toch moeten hangen...

Heb je al een keuze gemaakt betreft de wol die je er boven op legt? Dat kan gewoon van dat roze fluffy spul zijn, open cell, weinig massa. Sterker nog, voor plafonds is dat ideaal en niet duur. 48kg/m³ is ideaal/max
(en natuurlijk goed kitten, elke plaat gips die je ophangt)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Verdere lovende woorden over bepaalde isolatiematerialen graag per PB, het lijkt me zo al wervend genoeg, ook al is het merk niet genoemd!

Het lijkt haast promotie voor bepaald materiaal! :?
Dat is niet de bedoeling bij Klusidee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu