Palen voor de carport plaatsen

P.Rutser

  • #1
Goedemorgen heren,

Ik ga samen met de buurtjes een gezamenlijke overkapping/carport maken.
De totale overspanning wordt 6 meter en in het midden wil ik dus 2 pilaren plaatsen. Nu heb ik hardhouten palen aangeschafd van 150x150, die moeten de constructie wel kunenn dragen. maar hebben jullie tips om deze palen te plaatsen ? Ik zeg op mijn beurt, sokkels storten en +/- 5cm boven het maaiveld uit laten steken en daar de palen op plaatsen.
Of anders gewoon een groot deel van de paal in beton te storten in de grond.

Volgens mijn buurman moet de paal om een schroefdraad komen te staan om zo de hogte te kunnen instellen, je ziet wel vaker zo`n stang onder een houten paal uitsteken. Maar volgens mij is dat puur om aanraking met water te voorkomen.

ik hoor graag advies van jullie
 

Fiesiekus

  • #2
Als je 'm zou gebruiken om de hoogte in te stellen, zou ie direct door 't gewicht over de schroefdraad naar beneden zakken. Zo'n stang heeft ook een plaatje bovenop waarop de kopse houtkant rust.

Het beste, om de paal te borgen, zet je zo'n metalen paalpunt in de natte beton en schroef je de paal aan de zijkanten vast in/aan de houder.
 

P.Rutser

  • #3
Bedankt voor je snelle bericht.
Er is geen paalpunt voor deze maat beschikbaar.

Zou het kwaat kunnen om de paal te stellen en dan beton er omheen te gieten ?
 

Fiesiekus

  • #4
Zou bang zijn voor paalrot via die kopse kant, even aangenomen dat de regenwater erbij kan komen. Dan beter een stuk CV-buis met een staalplaat erop gelast.
 

P.Rutser

  • #5
Hmm, zal nog wel even verder kijken maar ik denk dat ik voor optie 1 ga, beton storten en vlakken en dan daar de paal op zetten.

Andere ideeën zijn altijd welkom :cool:
 

Fiesiekus

  • #6
1 van de palen van m'n veranda was ongveer zo ondersteund met een betonvoet:



Onderste stuk was kats verrot; overigens grenen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Stort vier dikke metalen strips mee in de beton waar de palen tussen passen, in het gedeelte waar de palen bevestigd worden een paar gaten boren voor het storten van het beton, in het beton de uiteinden haaks omzetten.
In de hardhouten palen boor ik gaten van 7 of 8,7 mm of 10,5 mm, afhankelijk van het gewicht van de constructie, een beetje siliconenspray of vet in de gaten en er een rvs bout m8 of m10 of m12 indraaien, vast is vast bij rvs anders knappen ze.
Houdt de onderkant van de palen een paar cm vrij van de beton om inrotten te voorkomen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ik zou het als volgt doen:

Neem 4 draadeinden en steek deze in een mal die je maakt (zodat de draadeinden in een vierkant staan en mooi rechtop). De hartafstand tussen de draadeinden zou ik op 18 cm houden (ivm de paaldikte van 15 cm, je moet de moeren nog vast kunnen draaien). Draai bouten op de draadeind met tussenruimtes ertussen. Stort beton en laat de draadeinden erin zakken. Door de bouten heeft het beton meer grip op de draadeind.

Als het beton uitgehard is steken er dus boven het beton 4 stukken draadeind uit. Bij een klein lasbedrijfje / metaalbewerkingsbedrijfje (altijd wel op een industrieterrein te vinden) laat je 2 houders maken van RVS: een vierkante plaat (niet te dun) met tegen de hoeken aan 4 gaten voor de draadeind. Bovenop deze plaat laat je een vierkante opstaande rand (met schroefgaten) lassen waar de paal in kan zakken. Zet de paal vast met houtdraaibouten.

Met 4 moeren onder de paalhouder en 4 erboven kun je de paal helemaal waterpas en op hoogte stellen. Het overtollige draadeind zaag je af, of je gebruikt bovenop bolkopmoeren voor een mooie afwerking.

Hier heb ik even snel een schematisch plaatje gemaakt. De onderdelen spreken voor zich. Voordeel van deze constructie: paal is exact waterpas te stellen, geen direct contact met grond (dus geen vocht --> rot).

Het vierkante plaatje de paalhouder van bovenaf gezien.

 

Fiesiekus

  • #9
@BertPleizier: heb je dit ook zelf zo daadwerkelijk uitgevoerd of is het een idee?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik heb het niet zelf zo gedaan, maar een kennis van mij wel. En in Oostenrijk op mijn vakantiebestemming heeft de boer zo zijn hele stal opgbouwd. Alleen zijn de draadeinden dan natuurlijk een stuk dikker.
 

Azijnpisser

  • #11
Mijn schuur is op de volgende manier uitgevoerd:

M12 schroefdraad in beton gezet. In hout 14mm gat geboord. Op de schroefdraad een moer, en een wat dikkere plaat. Paal erop gezet, en de boel met de moer op hoogte gezet.

Hout hangt vrij van de grond, dus vocht heeft minder kans, en hoogte is netjes te stellen. (ook bij wat zetting).

In jouw geval kan je wellicht nog wat grotere schroefdraad nemen. T/m M20 ligt gewoon in de bouwmarkt. En zorg dat de schroefdraad netjes rechtop blijft, bij mij was er 1 scheefgezakt, en dat is wel wat lastiger... Zeker met M20. (ik heb de mijne rechtgebogen).

De voet van de paal kan je eventueel nog opmetselen, ziet er leuk uit...
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
De draadeind kun je daardoor het beste met een mal in het vloeibare beton zetten tot het uitgehard is. M20 is wel de dikte waar ik minimaal voor zou gaan.

De mal kun je simpel maken: twee houten platen met daarin de vier gaten. Tussen de platen (met daarin de 4 gaten voor de draadeind) schroef je balkjes van ongeveer 40 cm. De mal kun je vervolgens met latten en paaltjes fixeren aan de grond (net zoals ze kozijnen stellen bij de bouw).

Jij kan de paal niet vastzetten op de draad? Deze staat er los op?
 

P.Rutser

  • #13
Hmm, ok
Ik begrijp dat de paal iig los moet komen van de grond en de meeste zouden dat doen dmv een schroefdraad een een dikke moer met een carrosserie ring.
Ik werk bij een technische groothandel en we hebben draadeinden tot M36 zo in het schap liggen dus dat is geen probleem.

Zal er eens goed over nadenken maar denk dus idd dat het met een draadeind gaat gebeuren.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #14
M36! Dat is nog beter. De paal is 15x15 cm en aardig zwaar. Hier komt nog het dak op te rusten, dus ik zou voor een lekker dikke draad kiezen (met bijbehorende moeren) voor meer dragvermogen.
 

Azijnpisser

  • #15
Ik kan in theorie de schuur zo van de draadeinden tillen. Wellicht daar nog iets op verzinnen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #16
Inderaad, om dat "probleem" (voor zover het dat is) op te vangen zou ik paalhouders aan de draadeind vastzetten met de moeren en de paal vervolgens vastschroeven aan deze houders. Je weet maar nooit bij een open geheel als de wind er onder slaat. Bij een dichte schuur is de kas hierop wat kleiner.
 

Azijnpisser

  • #17
Wellicht een stuk strip U-vormig buigen. In de bodem van de U een 38mm gat, voor het M36 draadeind, en dan kan je de balk aan beide zijden vastschroeven, of doorbouten.
 

Black Knight

  • #18
M36! Dat is nog beter. De paal is 15x15 cm en aardig zwaar. Hier komt nog het dak op te rusten, dus ik zou voor een lekker dikke draad kiezen (met bijbehorende moeren) voor meer dragvermogen.
4x M36 voor een paal? De loods die hier over een jaar of 10 gebouwd is, is bij iedere paal vastgeschroefd met 4 x M20. Dus dat lijkt me voor de carport van de TS zeker voldoende.
 

P.Rutser

  • #19
Ik neem toch aan, 1x M36 verzinkt, moet nog even kijken hoe ik de paal op een mooie manier kan bevestigen aan de moer ivm eventuele windvlagen.

Groeten
Andre
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Woont u in een tornadogevoelig gebied ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu