Opbouw vloerverwarming

Peertje105

  • #1
Hallo,

Ik wil in ons nieuwe huis vloerverwarming aanleggen. De oude vloer gaat er uit en ik zit dan weer op zand. Er zal nog wel wat zand uit moeten i.v.m. met de dikt van de nieuwe vloer/isolatie.

Ik heb al 15 cm dikke PUR platen voor de isolatie
5 mm randisolatie van 15 cm hoog
betongaas van 8mm, 100 x 100
en tegels, leisteen, 60 x 60 x 1,4 cm

Hoe kan ik nu de vloer het beste opbouwen?

De een zegt eerst beton en de vloerverwarming in de afwerkvloer, de andere zegt meegieten in de beton. Wat is wijsheid? voor en nadelen van beide?

alvast bedankt,

Peter
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Eerst beton en de slangen in de cement leggen.

Voordeel: zo wordt je vloer eerder voelbaar warm.

Nadeel: In de beton liggen de slangen te diep dus minder comfort.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
De volgorde zou er zo uit moeten zien:

Uitgraven tot de goede diepte.
Eventueel het zand nog even inwateren. (ja met gewoon water)
Bouwfolie leggen.
Isolatie.
Rand isolatie.
Beton storten met bewapening, min 10 cm.
Isolatie folie, zodat de tegelvloer vrij van de betonvloer kan bewegen en de stralings warmte naar boven gaat. (maar hier zijn de meningen over verdeeld)
Bouwstaalmatten, gegalvaniseerd i.v.m. natuursteen tegels.
Vloerverwarming.
Leisteen tegels in de vrij droge specie leggen (specie dikte ongeveer 5 cm boven de slangen.
Of eerst een vlakke afwerkvloer aanbrengen, en de tegels lijmen met een voor leisteen geschikte soort.

Kratje bier pakken.
En al dat prachtige werk dat je gemaakt hebt, rustig eens zitten gaan bekijken. :mrgreen:
 

Peertje105

  • #4
Bedankt voor de reacties.

Die isolatiefolie, is dat nog speciaal spul? En gaat zo'n folielaag niet ten koste van de stevigheid van de vloer? De specie hecht dan immers niet aan het beton wat er onder ligt.

Groeten,

Peter
 

Pepjo

  • #5
Hier zijn de meningen dan ook over verdeeld :D
 

Hein Weijers

Vaste Beantwoorder
  • #6
Zoals de naam al zegt: isolatiefolie isoleert. Met straling heeft dit niets te maken. Daarvoor is een luchtspleet nodig en die is er in deze situatie niet. Ten opzichte van de 15 cm PUR levert de folie nauwelijks bijdrage aan de isolatie. Gewoon weglaten dus.

Groeten, Hein
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #7
Die isolatiefolie, is dat nog speciaal spul? En gaat zo'n folielaag niet ten koste van de stevigheid van de vloer? De specie hecht dan immers niet aan het beton wat er onder ligt.
Bij een 'losse' of 'zwevende' vloer wordt de afwerkvloer losgekoppeld van de constructievloer.
Hierdoor kan de afwerkvloer onafhankelijk van de constructievloer in zijn geheel uitzetten en krimpen.

Eigenlijk moet een tegelvloer met vloerverwarming, altijd zwevend gelegd worden.
Maarja, ook daar zijn inderdaad de meningen weer verschillend.

En als iedereen zou bouwen volgens de voorschriften, dan zou de bouw van een compleet huis drie keer zolang duren.
:wink:
 

Peertje105

  • #8
Aangezien de hele vloer eruit gaat en alles opnieuw gelegd word is de constructievloer dus al zwevend.

Iedereen die ik spreek zegt weer wat anders :cry: wordt zo ook niet echt wijzer.
Nog meer suggesties? :?
 

Dirk22

  • #9
In onze woonkamer (40 m²) is de opbouw als volgt:

- zand (goed uitgevlakt),
- folie,
- 9 cm beton met wapening,
- pir-platen 9cm dik (zoiets als pur-platen),
- weer folie,
- krimpnet,
- vloerverwarmingsleiding (3 groepen),
- zandcementvloer 7cm.
Vloerbedekking is vinyl.

Leidingafstand hebben we op 15 cm, maar de rest van het huis gaan we op 10 cm doen. Ik heb het idee dat dit toch iets sneller zal verwarmen.
Dirk.
 

Chathanky

  • #10
Om rekening mee te houden:

Indien de isolatie onder de constructievloer is aangebracht, is geen grotere dekking op de slangen dan 3 cm toegestaan.

Bij toepassen van isolatie direct onder de slangen is een maximale dekking van 5,5 cm toegestaan.

De veldgrootte van zowel vloer- als wandverwarming mogen niet groter zijn dan 40 m2. i.v.m. uitzetten en krimpen.

De dikte van de dekking op de vloer- en wandverwarming overeenkomstig de verwerkingsvoorschriften van de fabrikant Deze dient echter minimaal respectievelijk 3 en 1 cm te bedragen.

Ter beperking van het drukverlies de lengte van de groepen maximaal 70 meter. Afhankelijk van de legafstand (bv. 10 of 15 cm) kom je op 4 tot 6 groepen uit.

Voor advies ter plekken is het handig om iemand met gedegen kennis uit te nodigen.

Veel succes met de verbouwing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu