Onderkoelingscondensatie bij golfplaten

Cgj12

  • #1
Hallo,

Ik heb een ruimte (6.50m x 6.50m) die schuin overkapt is met golfplaten, dakhelling 15 graden (de ruimte is aan één zijde 2.50 en aan de andere zijde 4.25) De golfplaten zijn onderling bewust gemonteerd met antitochtprofiel teneinde het zaakje 100% stuifsneeuwvrij te maken.
Vervolgens heb ik tegen de onderzijde van de golfplaten -tussen de houten gordingen- glaswolplaten aangebracht (tegen de ondergolf aan) met daaronder een volledig gesloten dampdichte folie. Het geheel is van onderen dus theoretisch dampdicht.

Tussen het glaswol en de golfplaten zijn de golven bewust open gelaten aan de gootzijde en bij de nokzijde tbv ventilatie

Het geheel werkte tot nu toe (een maand of 10) naar behoren, maar recent krijg ik ernstige condensatie als gevolg van nachtvorst-dooi-nachtvorst-dooi... etc. Er moet dus steeds nieuw vocht vanuit de buitenlucht condenseren in de luchtspouw tussen het glaswol en de golfplaten.

Tot zover het probleem van het condens.
Wat is nu de oplossing?


Mijn boerenverstand zei eerst: MEER ventileren.
Maar nu lees ik op diverse internetsites dat ik juist MINDER moet ventileren omdat het hier waarschijnlijk gaat om onderkoelingscondensatie en méér ventileren het probleem alleen erger maakt (dat kan ook best aangezien ik afgelopen zomer de ventilatie heb vergroot)

Nu kan ik een keuze maken uit 2 totaal verschillende "oplossingen":
Meer ventileren wordt een grote klus en wordt gelukkig vaak afgeraden.
Minder ventileren is simpel. Dan pur ik alle golven van onderenbij de goot (en/of van boven bij de nok) gewoon dicht. Maar ja....... dan is er geen weg meer terug. Dichtgepurd is dichtgepurd. Dat weer open krijgen draait uit op een drama.

Wie weet raad?
Dichtzetten of niet?
 

Chathanky

  • #2
Citaat van een fabrikant:
Inwendige condensatie kan ook ontstaan door nachtelijke onderkoeling (of uitstraling). Bij een heldere
nacht koelt een naar de hemel toegekeerd gebouwonderdeel sterk af, waardoor lucht uit de omgeving
condenseert. Het beslaan van auto’s is hier een gevolg van, maar ook bijvoorbeeld lucht uit de spouw
onder een metalen kap. Dit vocht druppelt dan op de onderliggende constructie. Daarom moet de
onderconstructie bij een dergelijke constructieopbouw beschikken over een waterafvoermogelijkheid.
Bijvoorbeeld een folie, waarmee dit vocht tot buiten de constructie wordt afgevoerd.

Het is belangrijk dat de luchtdichtheid van het onderdak zeer goed is verzorgd, anders condenseert een
veelvoud van de condensatie door nachtelijke onderkoeling tegen de binnenzijde van het metalen dak.
Meer ventilatie van de spouw levert bij nachtelijke onderkoeling vaak niet het verwachte resultaat, omdat
juist meer lucht wordt aangevoerd die dan weer kan condenseren.

Een vergelijkbare situatie kan zich voor doen bij een zogenaamd koud dak. Daarom wordt deze
constructie dan ook niet meer toegepast in de huidige bouwpraktijk. Bij renovatie is bij een dergelijke
constructie een projectgericht bouwfysisch advies onontbeerlijk.
Zelf kon ik hem net duidelijker vertalen. :mrgreen:
Luchtdichtheid kan zoals in dit geval heel belangrijk zijn.
 

Chathanky

  • #3
Voor golfplaten zijn er schuimstukken te verkrijgen in de vorm van de golfplaat. Dit voorkomt dat er een luchtstoom ontstaat tussen de golfplaten en de dakisolatie.
Eventueel vocht kan weg via de schuimvulling.
Zie het als een speciale tochtstrip.
 

Cgj12

  • #4
Oké, dergelijke schuimvulligen heb ik al. Sterker nog: die heb ik gisteren al gedeeltelijk geplaatst.
Ik belde echter zojuist een mannetje van Isover op (dezelfde firma als die van het citaat hierboven gepost) en die zette me weer volledig op het verkeerde been. Zelfs toen ik hem attendeerde op deze folder.

Dergelijke schuimvullingen zijn dan wellicht te prefereren boven een pur brugvulling?
(Want in het geval van pur wordt het zaakje luchtdicht en dampdicht, en in het geval van een schuimvullig wel luchtdicht, maar niet dampdicht zodat die ene procent aan damplekkage van onderuit alsnog weg kan?)
 

Chathanky

  • #5
Schuim kan ook wel lucht door laten maar dit is minimaal Als je het vergelijkt met gewoon open laten..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu