Olieverwarming ACV heeft startproblemen

Jako

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een olieketel van het merk ACV in mijn huis, 2 pijps systeem, radiatoren op radiatorthermostaten behalve de huiskamer op klokthermostaat en geen radiatorthermostaten.

Als de kachel koud is, dus bijvoorbeeld 's morgens (kamerthermostaat op nachttemperatuur van 16 graden) valt de ketel in storing en start hij niet meer vanzelf. Ik moet 2 tot 3 keer herstarten, daarna gaat het prima, als de kachel warm is start hij doorlopend zonder problemen.

Er is tot drie maal toe een CV monteur bijgeweest, schoongemaakt, geregeld en weer gestart, dan is de kachel weer warm en geen probleem, tot dat de kachel de volgende morgen weer koud is, dan hetzelfde probleem.

De CV monteur stelt voor om de installatie om te bouwen, zodat de kachel continu met een lage watertemperatuur blijft draaien en de klokthermostaat weg te halen??

Dit zou comfortabeler en goedkoper in verbruik zijn en er is dan geen probleem meer met een koude start.

Wie heeft hier een mening over?
Met vriendelijke groet,
Jako
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Jako,

Heb je een ondergrondse olie tank?
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #3
Heeft de kachel het wel ooit goed gedaan?
Zoja, dan moet het probleem ook op te lossen zijn.
Echter, een olieketel "luistert" nogal nauwkeurig op de afstelling en onderhoud.
Wellicht is er iets mis met ontsteker of inspuiter.
Deze moeten om bepaalde tijd vervangen worden.

Het verwijderen van de klokthermostaat en de ketel op lage temperatuur laten doorbranden is wel comfortabeler, maar zeker niet goedkoper.

suc6
 

Addie

  • #4
Het komt mij voor als een lekje in de zuigleiding waardoor bij lange stilstand de olie terugzakt in de tank.
Is het glas van je oliefilter vol 's morgens vroeg?
Of heb je schuimvorming in het filter?

Het plaatsen van een voetklep of terugslagklep is volgens de nieuwe voorschriften niet meer toegestaan. (i.v.m risico op millieuverontreiniging).
Controleer of alle koppelingen goed vast zitten en of de slang niet poreus is.

Blijf je problemen houden vooral bij het opstarten dan kan een flowcontrol/flitercombinatie vaak oplossing bieden, hiermee ontlucht je de olie en ben je verzekerd van een goede olieaanvoer.
Google maar eens op de zoekterm stookoliefilter.

Kijk ook even naar de asafdichting van de pomp als deze lek is krijg je ook deze problemen , maar zie je ook olielekage langs de as.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #5
Hoi Jakko,

Een olieketel kan niet op een lage CVwatertemperatuur werken, dat geeft condens en daar is de olieketel niet voor gemaakt.

In de meeste olieketels zit zelfs een minimaal thermostaat die het CVwater pas uit de ketel laat wegstromen als het 60 graden is geworden.

Wat uw monteur voorstelt, is dus geen goed plan.

Zuig en persdruk meten op de oliepomp geeft vaak aan bij de koude ketel of er direct olie beschikbaar is of niet, dan wijst dat al voor een deel naar uw probleem.

De voorgaande schrijvers hebben u al een aantal tips gegeven lukt het daar niet mee dan horen we de vervolg vragen wel weer.

Vr Gr en alvast succes ermee.
 

Jako

  • #6
Utreg schreef:
Heb je een ondergrondse olie tank?
Hallo Utreg,
Ja het is een oude ondergrondse olietank
vr.gr.
 

Jako

  • #7
Gorp schreef:
Wellicht is er iets mis met ontsteker of inspuiter.
Deze moeten om bepaalde tijd vervangen worden.
Hallo Gorp,
Bedankt voor je antwoord, ik zal de ontsteker en inspuiter controleren.
Vr.gr.
 

Jako

  • #8
Addie schreef:
Het komt mij voor als een lekje in de zuigleiding waardoor bij lange stilstand de olie terugzakt in de tank.
Is het glas van je oliefilter vol 's morgens vroeg?
Of heb je schuimvorming in het filter?

Kijk ook even naar de asafdichting van de pomp als deze lek is krijg je ook deze problemen , maar zie je ook olielekage langs de as.
Oliefilter is vol en geen schuim, ik zal de leidingen en koppelingen gaan controleren want deze zijn al heel oud, geen olie langs de as van de pomp.
Addie schreef:
Blijf je problemen houden vooral bij het opstarten dan kan een flowcontrol/flitercombinatie vaak oplossing bieden, hiermee ontlucht je de olie en ben je verzekerd van een goede olieaanvoer.
Het idee van van een flowcontrol/filtercombinatie ga ik zeker bekijken, je hoort het vervolg maar kan even duren omdat ik op dit moment niet ter plaatste ben.

vr.gr.
 

Jako

  • #9
Cvolieboy schreef:
Zuig en persdruk meten op de oliepomp geeft vaak aan bij de koude ketel of er direct olie beschikbaar is of niet, dan wijst dat al voor een deel naar uw probleem.
Hallo Cvolieboy,

Je hebt het over zuig en persdruk meten zou mogelijk zijn. Ik heb zelfs bij de ketel een nooit gebruikte meetset voor zuig en persdruk maar de CV monteur regelt de ketel af door naar de vlamkleur te kijken?(gaat al 8 jaar goed)

Het gebruik van mijn meters vindt hij overbodig en ik heb geen idee waar ik deze meters aan moet sluiten In de schema's van de ketel kan je niet zien waar je moet meten en wat je los moet maken om de meters aan te sluiten. Na jouw reacties en ook van voorgaande schrijvers ga ik steeds meer denken aan een olieprobleem met de ketel en zal al jullie suggesties gaan controleren, vervolg hoor je zo snel mogelijk.

Vr.gr.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #10
Hoi Jako,

Zoek een andere monteur, een die er verstand van heeft :mrgreen:

Meten is weten, hoe kan je nou zonder een oliedruk meter te gebruiken weten wat de belasting van het toestel is.

Daarnaast als de oliedruk te laag is, vervuilt de brander en uiteindelijk de ketel en als de druk te hoog is staat de ketel overbelast te draaien, waardoor de ketel ook nog defect kan gaan.

Zoek een bedrijf wat verstand heeft van de betreffende olie ketel en laat deze de gebruikelijke metingen doen en de ketel goed afstellen.

En niet op het oog afstellen dat is al jaren niet meer gebruikelijk, we leven in 2006 en meten is weten, minder olie gebruik door een goede afstelling minder milieu belastend en bedrijfs zeker werkend.

Druk en vacuüm meters kunnen worden aangesloten op de pomp op de letter P en V wijst voor zich.

De belasting is afhankelijk van de gebruikte inspuiter en de oliedruk.

Vr Gr en succes
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
We laten het hierbij. :wink:

TS zal nu zelf in overleg moeten gaan met zijn (of een andere) installateur om een en ander in orde te laten maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu