Niet geheel passende radiatorthermostaat geïnstalleerd

System7

  • #1
Hallo,

Ik heb een oude (lekkende) radiatorknop vervangen door een radiatorthermostaat. Deze bleek in zijn totaliteit 10 mm langer te zijn dan de oorspronkelijke knop. Zie foto:



Het kostte dus ook enige moeite om deze te installeren, maar het is uiteindelijk gelukt. De radiator hangt op zich weer netjes, maar heb ik nu een toekomstig probleem gecreërd of kan het materiaal normaal gesproken zulke afwijkingen wel compenseren? Dit i.v.m. uitzetten van buis en/of radiator door de warmte. Op zich werkt e.e.a. gewoon goed, de boel zit natuurlijk redelijk strak tegen het balhoofd (heet dat zo?) dat aan de rechter aansluiting van de radiator zat geperst, maar het 'voelt' niet overdreven strak of onder spanning.

Of kan ik het stuk 22 mm buis vanaf het T-stuk beter inkorten (waarbij ik draad moet tappen op het uiteinde, niet echt mijn ding :-( ) of vervangen door bijv. een stuk 15 mm buis met de juiste verlopen. N.b. bij mijn radiatorthermostaat is een verloop meegeleverd met een koperen 'binnenring' waarmee ik 15 mm-buis op de linker ingang van de radiatorthermostaat kan monteren.



Vanaf het T-stuk in de standleiding is het stuk 22-mm buis ongeveer 45 cm lang, en de radiator is 2,5 meter breed.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #2
Er is een zeer reele kans dat je thermostaatkraan problemen gaat geven omdat er erg veel spanning op staat.
Er bestaan korte staartstukken die deze lengteverschillen kunnen opvangen.
Even voor de goede orde, het staartstuk is het stuk dat in de radiator gedraaid zit.
Op de foto heb je het oude staartstuk ook laten zitten wat niet echt de bedoeling is en vaak tot lekkages gaat leiden.
Ook zag ik op de foto een griptang!!!!!!!!
 

System7

  • #3
Aha, dus ik zou moeten kijken of het meegeleverde staartstuk inderdaad korter is dan degene die erin zat (en die ik inderdaad heb laten zitten).

En wat is er mis met mijn griptang? :-|
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #4
Griptang hoort je niet voor dit soort dingen te gebruiken maar dat terzijde.
Het bijgeleverde staartstuk is zeker niet korter.
De gebruikte kraan is een danfoss en deze heeft gewoon de standaardmaat, je zult bij een gespecialiseerd bedrijf moeten zijn om een 1/2 duims kort staartstuk te bemachtigen.
Weet zo gauw even niet het merk ervan maar kan dit morgen op de zaak wel even opzoeken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Met de griptang is niets mis maar het gebruik wijkt af van wat er normaal aan gereedschap wordt gebruikt, er zijn n.l. speciale sleutels voor het (de)monteren van staartstukken etc.
Met een griptang wordt b.v. een wartel in elkaar geknepen en draait daardoor moeilijker los dan met een passende sleutel of waterpomptang.
 

System7

  • #6
Ik hèb natuurlijk ook wel een radiatorsleutel :D Maar zoals ik al zei heb ik het staartstuk gewoon laten zitten. Zeker gezien het feit dat de boel behoorlijk strak zit hoef ik m.i. niet extra bang te zijn voor lekkage. En op de schroefdraden zit hennep en fitterskit.

Als die kortere staartstukken niet te krijgen zijn neem ik aan dat ik het beste de buis kan vervangen door een exact passende? Aangezien ik geen spullen heb om te tappen wordt het dan wel een oplossing met knellen & verlopen.
 

Chathanky

  • #7
Als je tevens een voetventiel vervangt met dezelfde overlengte dan verplaats je de radiator iets. Als de ruimte er niet is in het stellen van de zijbeugels moet je deze een stukje omzetten.
 

System7

  • #8
Het probleem is alleen dat de retouraansluiting van de radiator aan de andere kant zit, en ook zonder ventiel of wat dan ook is aangesloten op de retourleiding. In feite zit de radiator dus 'opgesloten' tussen linksboven de radiatorthermostaat (die wat strakker is komen te zitten) en rechtsonder de uitloop. Deze komt na een 90-graden bocht naar beneden vrijwel direkt op een T-stuk uit, m.a.w. geen millimeter ruimte om het geheel naar rechts te laten schuiven.

Kan ook zijn dat ik een compleet nieuwe radiator ga plaatsen... Met gewoon in- en uitgang aan dezelfde kant, en meteen op de juiste plek. Dit is allemaal oude zooi en aan de loop van de leidingen te zien heeft men destijds een hoop ter plekke lopen improviseren...

Dank voor de reakties!
 

Tiho

  • #9
Je kan toch aan beide kanten een punsstuk 3/4 - 22mm. draaien en daartussen 22mm. cv pijp monteren?
 

System7

  • #10
Ah, dat heet een puntstuk. Dank! :) Dat was inderdaad 1 van de opties die ik noemde, al zou ik zelf naar 15 mm zijn gegaan. Dus als ik in het T-stuk van de hoofdleiding zo'n puntstuk draai en in de invoerzijde van de radiatorthermostaat en dan een stuk (15 mm) buis op de juiste lengte ertussen dan gaat dat gewoon lukken?

Sorry als ik domme vragen stel maar dit is mijn eerste CV-klus ever :oops:
 

Tiho

  • #11
En twee knikken dan ja moet geen probleem geven lijkt mij
 

System7

  • #12
Overigens heb ik nog steeds de vraag waarom die extra spanning slecht/nadelig zou zijn voor die radiatorthermostaat? De druk wordt m.i. uitgeoefend op de aansluitingen, toch niet op het regelwerk binnenin?

En zou ik eventueel de twee (flauwe) knikken in die (dikwandige) stalen buis van standleiding naar radiatorthermostaat iets scherper kunnen maken en zo ja, is dat lastig te doen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
De meeste kranen zijn geschikt voor knellen, als u een puntstuk 1/2" x knel 15 mm in het t-stuk draait en een knelwartel + kknelring gebruikt in de kraan moet het lukken.
In de kraan moet een schuine kant zitten achter de schroefdraad bij geschiktheid voor knellen.
 

Chathanky

  • #14
Er is overigens ruimte genoeg om het dikwandige in te korten en er draad op te zetten.
Het oog wil denk ik ook wat en met deze methode hou je een methode aan zonder overgangen enz.

Het huren zal niet veel meer kosten dan de aanschaf van het aangepaste materiaal. Met een vriendenkring die in het bezit is kost het wellicht een bak koffie. :mrgreen:
Zeker als je nog een aantal radiatoren nog te doen hebt doe je er goed aan om een lijn aan te houden.
Bespaar je in iedergeval de nieuwe radiatoren want dan gaat het meer kosten terwijl een deftige oplossing minder geld kost.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #15
Als ik het goed zag zag ik op de vensterbank het knelsetje liggen wat bij de kraan hoort.
Inderdaad, puntstukje in het T stuk draaien en stukje dunwandige cv buis of koperen buis 15 mm met een verzetje buigen en er tussen monteren.
Waarom die spanning een probleem geeft?
Heb het meerdere malen meegemaakt dat er zoveel spanning op de kraan stond dat binnenwerk van de thermostaatkraan bleef hangen en niet meer los wilde komen.
De beste en mooiste oplossing is inderdaad wat Chathanky aandraagt maar dat zeg ik als CV monteur die een wagen vol goed gereedschap heeft.
Alleen nog 1 ding!
Doe jezelf een plezier en plaats het nieuwe staartstuk in de radiator wat niet alleen veel mooier staat maar ook nog eens minder kans op lekkage geeft.
 

System7

  • #16
Okee, een echte CV-monteur doet waarschijnlijk in een kwartiertje wat mij een hele zaterdagmiddag heeft gekost, maar het is in elk geval gelukt. Op uitdrukkelijk advies heb ik een puntstuk + 15 mm buis gebruikt i.p.v. de bestaande 22 mm buis te laten zitten.





Van de gelegenheid ook maar even gebruik gemaakt om de radiator eraf te halen, schoon te maken en radiatorfolie op de muur te plakken. En ik heb het staartstuk dat in de radiator zat vervangen door een nieuwe, ook weer op uitdrukkelijk advies :wink:

Na het gebruikelijke bijvullen, ontluchten en proefdraaien (moest de temperatuur op 25 graden instellen, 't is een beetje warm vandaag :P ) bleek alles netjes dicht te zitten. Leve de hennep & fitterskit.

Aan mijn welverdiende biertje zittend (ik zal conform de forumregels het merk niet noemen maar het is iets Belgisch en errug lekker) wil ik u allen danken voor de hulp!

Grtz,
Joost

P.S. ik heb wéér de griptang moeten gebruiken, ditmaal om die gruwelijk vastzittende 22 mm-buis eruit te krijgen. Heb voordat ik deze foto's maakte de vensterbank maar even opgeruimd voordat ik weer mijzelf verraad :roll:
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #17
Voor dit soort demontage werkzaamheden is dat geoorloofd hoor,
zelf ga ik meestal een stapje verder en gebruik ik een zweed: ook wel pijptang genoemd :lol:

maar het ziet er netjes uit en zeker met hennep en kit gemonteerd gaat dit weer jaren mee.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #18
Zoals ketelchrisje als schreef "nood breekt wetten met een griptang".
Goed dat je meteen het staartstuk hebt vervangen, krijg je geen spijt van.
Mocht je ooit nog eens zo'n probleem tegenkomen met een 1/2 duimse pijp die je los moet krijgen en hij zit muurvast dan kun je met een soldeerbrander het te lossen gedeelte warm stoken waarna je hem zeker los krijgt.
Al met al een nette oplossing als je niet de mogelijkheid hebt om draad te snijden.
Er zijn "vaklieden"die het zeker niet mooier doen.
Mijn welgemeende complimenten dus. :prima:
 

System7

  • #19
Dank u, dank u! :D

Andere slaapkamer, zelfde probleem: als ik hier hetzelfde type radiatorthermostaat plaats krijg ik hetzelfde probleem met de 10 mm extra lengte.



Op het eerste gezicht zou ik de aanvoerleiding en het t-stuk kunnen verwijderen en vervangen door 15-mm buis en een passend t-stuk, en het geheel met 2 puntstukken 1/2" - 15 mm (op de aanvoerleiding bij de muur en op de doorgaande aanvoerleiding onder de radiator) aansluiten op de bestaande buizen. Aan de rechterzijde heb ik namelijk geen ruimte om de extra 10 mm te compenseren door de radiator naar links te verplaatsen.



Ik heb het gevoel dat ik al met al beter alle oude buizen en koppelingen kan vervangen door 15-mm buis en knelfittingen. De twee leidingen die naar beneden lopen (op foto 2) komen op 1 radiator in de woonkamer uit, verder zitten er geen radiatoren meer op. Kan ik dan overal 15-mm buis gebruiken of moeten ze dikker zijn? Volgens mij heb ik dergelijke constructies wel gezien in 15 mm maar ik weet het niet zeker meer.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #20
Er zijn radiatorkranen met een verkorte inbouwmaat van 13 mm.
Samen met het monteren van het bijpassende nieuwe staartstuk kom je hier goed mee uit.
Mocht je hier meer van willen weten dan hoor ik het wel, heb er een aantal in mijn auto liggen en op de doosjes staat een artikelnummer dus als je naar een speciaalzaak gaat zullen ze die vast wel voor je kunnen bestellen>
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu