Nefit smartline - wel tapwater - geen cv

Kammetje

  • #1
Beste mensen,

De nefit smartline HRC heb ik 2 weken geleden opgehnagen nadat ik deze 2de hands had overgenomen. Ketel had 2 jaar in de schuur gelegen en weten niet of deze daarvoor goed functioneerde. Nadat we de ketel hadden gehangen heeft de ketel 2 weken probleemloos gefunctioneerd.

Ik heb volgend probleem:
- nadat het tapwater klaar is met verwarmen schakelt de ketel niet meer over naar CV.

Reeds gedaan onderzoek:
- tapwaterknop op 0 (uit zetten) en de ketel schakelt direct over naar CV (dus geen defecte drieweg klep);
- bij geen tapwatervraag blijft de warmwaterleiding onder de ketel koud (geen lekkage dus);
- ik heb de thermostaat direct bij bij de ketel doorgelust (positie 3 en 4 van het electroblok) maar ook dan slaat de ketel niet aan. Ik heb een honeywell magicstat 3 thermostaat;
- bewaartemperatuursensor heb ik van de week vervangen;
- ik vind dat de ketel veel redelijk wat water druppelt uit de condensafvoer gooit;
- ik twijfel sterk of mijn drukvak nog goed is... kan dit de oorzaak van het probleem zijn?

Heeft iemand enige idee wat ik kan doen om het probleem op te lossen?

Alvast heel erg bedankt.

Jeroen Smits
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Druk vat heeft normaliter niks te maken met overschakelen van ww naar cv.
Of je zou te weinig druk in de installatie moeten hebben.
Je inlaatcombinatie mag alleen lekken direct na gebruik ww of nadat ww op comfort stand heeft opgewarmd.
Blijft hij lekken dan is hij defect en dient te worden vervangen.

Het lijkt er eerder op de je een defecte thermostaat hebt die je tap vat op temp houdt.
Vooral ook omdat bij het uitschakelen van ww alles (cv) wel werkt.
 

Freekcv

  • #3
Of je hebt een lekkage aan de warm water leiding!
een druppelende kraan is vaak al genoeg
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Nee Freek, er staat bij geen tapvraag ww leiding koud dus heen lekkage
- bij geen tapwatervraag blijft de warmwaterleiding onder de ketel koud (geen lekkage dus);
 

Kammetje

  • #5
Zoals Obelix2 inderdaad vermeld....koude ww leiding bij geen vraag naar tapwater...dus geen lekkage.. :wink:
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Bij geen tapwater vraag EN geen cv vraag?
Zijn de cv leidingen an ook koud?

Anders ga je toch richting Driewegklep .
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #7
Draai de hoofdkraan van de waterleiding eens dicht en kijk dan na een paar min. of de ketel op cv aan gaat.

Ik heb het vermoeden dat je een interne lekkage hebt en dat er toch tapwatervraag ontstaat. Hoe wil je anders verklaren dat wanneer je de taptemp.potmeter op 0 zet dat je meteen cv hebt.

Probeer t maar eens.

Calenta :cool:
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
1 van de sensors?
Die afwijkt? Defect is?
 

Xr8

  • #9
Kijk bij dit toestel ook even of er al een nieuwe brander in zit. Vaak zit er dan een sticker in met Burner OK. Er is vanuit Nefit een omruil aktie geweest, waarbij er een nieuwe brander en extra thermostaat werd geplaatst. De originele brander kan smelten, daardoor problemen veroorzaken.

Succes.
 

Standby

  • #10
Xr8..

Wat heeft die met een probleem met ww te maken?? Niets lijkt mij maar denk ook wat Calenta aangeeft dit even bekeken moet worden betreft de watermeter. Anders zo je denken dat de tapsensor afwijkt van de werkelijke waarde en blijft vragen.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #11
Smartline heeft 2 sensoren voor warmwater.
1 bewaartemp.sensor
1 tapsensor

Laat het toestel uitlezen door een servicemonteur, en hij kan direct zien welke sensor het probleem geeft.

Andere mogelijkheid is om beide sensoren gewoon te vervangen.

suc6
 

Freekcv

  • #12
:oops: had niet goed gelezen :oops:
 

Kammetje

  • #13
Kan een monteur uitlezen wat er mis is ondanks dat er geen foutmelding is?

Vreemde van alles is dat de ketel nu weer normaal werkt....
Ik verdenk echt het drukvat.....
 

Henkensimone

  • #14
Ik heb hier zelf niet veel verstand van maar ook eens voor deze vraag gestaan. Misschien wikipedia of nuon?
 

Standby

  • #15
Drukvat/expvat heeft hier niets mee te maken. Al de watermeter dicht gehad??. Zo ja en geen resultaat blijft de tapsensor over lijkt mij.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #16
Het begint op een stomme film te lijken zeg :mrgreen:

Wikipedia of Nuon. Sorry hoor, maar wat u hier leest, is waarschijnlijk het meest realistisch. Er zijn geen standaard antwoorden maar ervaringen uit de praktijk of gewoon gezond technisch verstand.

Of de ketel werkt! of hij werkt niet. met of zonder storing code.

Succes en een slot dr op lijkt me.


Calenta :cool:
 

Kammetje

  • #17
Ontwikkelling:
De ketel doet weer alles wat ie moet doen.

Op zich prettig, anderzijds is het nu weer erg lastig zoeken. want hij doet het weer.

Mocht het probleem zich weer voordoen dan begin ik met de het dichtdraaien van de waterkraan.

iedereen alvast bedankt voor het mee denken en hoop jullie niet meer te spreken...en dat bedoel ik positief

:D

Ps. Calenta: hoezo slot erop, wij waren nog druk bezig met het vinden van hte probleem?????
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #18
Lijkt me nu onderhand wel duidelijk toch?
Niet verkeerd bedoeld, maar gewoon een ketel die schreeuwt om onderhoud is geen storing maar de noodzaak in uw geval.

Succes.

Calenta :cool:
 

Standby

  • #19
Kan mij er ook wel wat bij voorstellen van Calenta als er voorstellen gedaan wordt en er wordt weinig of niets mee gedaan wat niet verplicht is natuurlijk maar als het te lang gaat duren gaat iedereen wel wat bedenken vandaar denk ik.

Fijn dat hij weer werkt en idd de volgende x je watermeter eens uit proberen :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu