Natte keldervloer, ophogen?

Flits85

  • #1
Hallo klussers!

In onze jaren 30 woning komt na periodes van flinke regenval op de keldervloer een laagje water te staan. De kelder (eigenlijk een dichtgemaakt deel van de kruipruimte, wel origineel van de bouw af) is zo'n 60cm diep en er komt een laagje water van hooguit een centimeter of 3 in te staan. Het begint altijd met een donkere rand op de (betonnen) vloer, tegen de (gemetselde) muren. Er lijkt ook een scheurtje te zitten in de kimnaad, waarbij ik ook wel eens belletjes heb gezien toen het weer nat begon te worden.


(De rioolbuis was tijdelijk en is er nu niet meer)



In de meeste reacties op berichten over soortgelijke situaties lees ik dat de beste oplossingen injecteren of van buitenaf dicht maken zijn. De kimnaad uit kappen en met speciale mortel weer dichtmaken ben ik ook nog wel tegengekomen als oplossing. Het probleem in dit geval is dat er op een aantal plaatsen er weinig ruimte is om te werken (onder een overstekend vloertje waar ook nog eens afvoerleidingen in de weg zitten).

Omdat het om nooit meer dan een 3cm water gaat had ik het idee om een extra laagje beton van zo'n 10cm op de vloer te storten, zodat het oppervlak altijd boven het grondwater niveau blijft en de vloer dus droog blijft. Eventueel met EPS platen om de hoeveelheid beton te reduceren. Om te voorkomen dat de vloer zich volzuigt zou ik dan eerst bouwfolie of EPDM vijverfolie neer willen leggen.

Dat we een beetje hoogte verliezen is niet erg, het is maar een voorraadkast, het belangrijste is dat we geen natte vloer meer hebben. Is dit een goede oplossing of kan ik hier nog problemen bij verwachten?

Alle tips zijn welkom!

Mark
 

Millew

  • #2
Garantie geef ik niet, maar dit is mijn idee.

Vloer en onderkant wanden goed schoon en stofvrij maken.
Kim en eventuele andere scheuren afdichten met kimband+pasta. De vloer/wand zal dan wel eerst droog moeten zijn.

Betonvloer storten, minimaal 8 cm dik of nieuwe dekvloer van zand-cement specie minimaal 3 cm dik
Bij zowel beton als zand-cement specie een middel toevoegen om de waterdichtheid te verbeteren en zo min mogelijk aanmaakwater gebruiken. Te veel water maakt de cementsteen poreus en levert veel drogingskrimp op.
Bij de betonvloer kan je op 3 cm van de bovenkant nog een krimpwapeningnet aanbrengen.

Hoe dikker de vloer hoe meer kans je hebt dat het dicht blijft, maar je moet ook bedenken dat je dan erg veel extra gewicht aanbrengt. Als je op zandgrond zit, zal dat geen probleem zijn, maar bij klei of veen misschien wel.

Folie en/of EPS kan je beter weglaten. Een goede hechting van nieuw aan bestaand lijkt mij beter te werken.
 

Flits85

  • #3
Millew, bedankt voor je reactie!

Kimband+pasta, daar had ik ook al even aan gedacht maar ik ging er eigenlijk van uit dat dat niet zou werken tegen water/vocht van buiten-/onderaf. Is zo'n toevoeging om beton/zandcement waterdicht te maken gewoon bij een bouwmarkt te verkrijgen?

Kan de vloer er gewoon strak ingelegd worden of moet ik randisolatie aanbrengen? En gewoon koud op de bestaande vloer of moet er nog iets worden gedaan om een goede hechting te krijgen?
 

Ralph

  • #4
Gewoon goed stof vrij maken en losse delen er uit krabben eventueel. Daarna met waterdicht snelcement een laagje van 3mm opbrengen en in de hoeken een ronde plint trekken. Smeer ook een plint van ongeveer 10 cm hoog en dan is je kelder wel dicht.

Heb je een plek met waterdruk dan snelcement met een open tijd van 30 seconden gebruiken, daarna oversmeren met snelcement met een open tijd van 30 minuten.

Vloertje op folie met eps kan ook gaan drijven hoor bij een significant lek.
 

Millew

  • #5
Kimband en pasta wordt gewoonlijk voor de omgekeerde richting gebruikt. Maar door en een vloertje voor te storten creeer je tegendruk, waardoor het ook in de andere richting water tegen zal kunnen houden.
Juist daarom moet de nieuwe vloer strak tussen de muren worden gestort.

Voor het toevoegingsmiddel zal je wel naar een bouwmaterialenhandel moeten gaan.

Voor een betere hechting kan je de vloer vlak voor het storten insmeren met een cementpapje. Daarmee fixeer je het laatst stof en beperk je de zuiging van de oude vloer.
Er zijn ook allerlei voorstrijkmiddelen voor dit doel, maar cementpap is de oude methode.
 

Flits85

  • #6
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik voor de optie met kimband en pasta ga. Blijft alleen de keus voor beton of zandcement over. Ik wil in ieder geval 5 cm omhoog gaan met de vloer. Zandcement lijkt me het meest gunstig qua gewicht in dat geval.

Nog tips voor de afwerking van de zandcement vloer? Ik dacht dat egaline geen goede combi was met keldervloeren vanwege het gips wat er in zit...
 

Ralph

  • #7
Bekijk mijn voorgaande betoog nog eens goed, dat is een middel wat veel gebruikt word om kelders dicht te krijgen en zelf ook al veel kelders mee heb gedicht.
Wat je nu doet is een middel gebruiken waarvoor het absoluut niet bedoeld is, en eerlijk gezegd schat ik de kans van slagen laag in. Helemaal als de ondergrond niet droog en stofvrij is zal dit niet slagen.

En zoals je zelf al zegt egaline en water/vocht zijn geen vriendjes dus niet handig in een kelder.
 

Millew

  • #8
Egaline is er ook in een gipsvrije soort, geschikt voor buitentoepassingen en dus watervast. Het heet dan geen egaline, want dat is een merknaam, maar egaliseermiddel.
Alle egaliseermiddelen zijn een stuk duurder dan zandcement specie.

Drie mm snelcement zal ook niet veel doen tegen de waterdichtheid. Snelcement heeft als enige voordeel dat het sneller hard is, het is niet minder poreus dan andere cement.

Je moet nog eens goed kijken naar de constructie van de vloer. Ik trof in mijn huis ook een vloertje in de kruipruimte aan. Dat was niet meer dan een laagje zandcement op een laag puin en het was aangebracht tussen de muren in. Om dat enigszins waterdicht te krijgen langs de randen is een flexibele oplossing met kimband o.i.d. veel kansrijker.
 

Ralph

  • #9
Das raar, want dat cement is daar toch voor bedoeld. Ik gebruik dan Blitzzement wat ik uit duitsland haal maar dat is volgens mij hetzelfde als de nederlandse snelcement.
 

Millew

  • #10
Snelcement is prima geschikt voor het dichten van watervoerende gaten, omdat het sneller verhard dan dat het wegspoelt.
Als ik de productspecificatie goed begrijp, is het product bedoeld om in eerste instantie snel iets tijdelijk waterdicht te krijgen en dat daarna in combinatie met een ander product een permanente waterdichting moet worden gemaakt.

Het begrip 'waterdicht' bij cementgebonden materialen is overigens nogal betrekkelijk. Verhard cement, de zogenoemde cementsteen, is in meer of mindere mate poreus, o.a. afhankelijk van de soort cement en de hoeveelheid aanmaakwater.
Afgezien van doorgaande scheuren in het materiaal bepaalt de porositeit van cementsteen de waterdoorlatendheid van een cementgebonden materiaal, samen met andere factoren, zoals o.a. inwendige scheurvorming in de cementsteen, hechting aan toeslagmaterialen (zand, grind etc.) en de aanwezigheid van luchtbelletjes in de cementsteen.

De waterdoorlatendheid van een cementgebonden materiaal kan je verminderen door toevoegingen. Bij het door Ralph aangehaalde product zal dat waarschijnlijk ook gedaan zijn. Maar waarom zou je een duur voorgemengd product gebruiken als je die toevoeging ook zelf bij een relatief goedkope zand-cement specie kan doen.

Maar ook met die toevoegingen wordt het niet absoluut waterdicht, zoals bijvoorbeeld veel kunststoffen en glas. Een cementgebonden materiaal zal altijd enigszins waterdoorlatend zijn en alleen 'waterdicht' zijn bij een bepaalde laagdikte.
Dat het ogenschijnlijk waterdicht is, komt omdat het doorgelaten water aan de droge kant sneller verdampt dan dat het doorgelaten wordt. Voor het doorlaten van water is tijd nodig en die tijd kan je rekken door de laagdikte te vergroten. Vandaar dat voor elke toepassing en situatie een bepaalde laagdikte vereist is.

Daarom komt die drie mm laagdikte mij onwaarschijnlijk voor. Je zal de waterdichtheid wel enigszins verbeteren en in bepaalde gevallen kan dat net genoeg zijn.
 

Flits85

  • #11
Een ander probleem waar ik bang voor ben bij een cementlaag van 3mm, is een gebrek aan mechanische sterkte. Er komen kratten op de vloer te staan, er valt nog wel eens iets en er wordt op gelopen.

Dat er scheurtjes in de kimnaad zitten geeft aan dat er toch ooit ergens wat beweging heeft plaatsgevonden. Dat zou dus opnieuw kunnen gebeuren (hoewel we niet van plan zijn om nog eens zoveel hak en breekwerk te gaan doen in huis...). Ook daar lijkt een laagje cement me niet tegen bestand, dat scheurt dan toch net zo hard mee? Kimbandpasta blijf toch een beetje flexibel volgens mij...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu