Motor van bosch V454 lagers vervangen

Goldehandje

  • #1
Motor van wasmachine gedemonteerd.
Lagers erg ruim moet ze alle twee vervangen (skf6202 Z).
Poelie aan aandrijfkant is op as geperst is er niet onbeschadigd af te krijgen.
Moet er af i.v.m. met kogelager wisselen.

Dus geprobeerd losse poelie te kopen, maar helaas deze is niet in de handel te koop.
Moet een nieuwe motor kopen Schrik niet 460 euro.
Dus hele goede wasmachine kan ik zo weg gooien?

Wie weet een andere oplossing?
Goldehandje
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als je om te beginnen het volledige E-nummer en het FD nummer geeft, dan kan misschien nagekeken worden, over welke machine, en dus welke motor het gaat.

Het genoemde nummer V454 is daarvoor niet bruikbaar!
 

Janavg

  • #3
Zoeken, zoeken, deze motoren vindt je nog wel eens tweedehands.
Lagers vervangen wil niet. Of je moet over een engelengeduld en twee gouden handjes beschikken.

Jan
 

Goldehandje

  • #4
Beste kees
Het e nr is v4542/01 staat zo in de deur
Elektromotor is van siemens
304 7563 aa3
siemens 1bv5565-2AG
711.30012/01 60/250 watt
220/230 volt 5oHZ 164/ISOKIF dit staat allemaal op het type plaatje van de motor.

gr goldehandje
 

Co de Witgoedman

  • #5
Net wat Jan al meldt, lagers moet je niet willen vervangen van zo´n motor, komt alleen maar ellende van, hoop werk en achteraf toch een andere motor,.
Bij minder erge lagerproblemen is inspuiten met een vet een redelijke oplossing...
 

Goldehandje

  • #6
Ja dat had ik een half jaar geleden al gedaan (geolied), heeft wel even geholpen.
Normaal een paar lagertjes vervangen geen probleem, alleen die poelie zat zo vast ook warmstoken hielp niet.

Ga maar op zoek naar tweedehands motor.
Deze machine weggooien vindt ik zonde. :roll:

Gr. Goldehandje
 

TeakevanderWerf

  • #7
Een tip om weerbarstige lagers van een as te verwijderen zonder de as te beschadigen:

Tape eerst de gevoelige delen van de as in met bijv. schilderstape.
Verwijder dan de buitenring van het lager door hem in te kepen met een slijptol.
Daarna de kogels verwijderen, en de binnenring die om de as zit, voozichtig een vlak kantje aan slijpen met een slijptol.

Op het moment dat hij bijna door is, of blauw wordt, stoppen.
Pak dan een koudbeitel, ondersteun de as goed onder het lager restant, en geef een tik met de koudbeitel op de vlakke kant.
Daarna schuif je het lager er zo af, zonder de as te hebben beschadigd.
Deze oude binnenring kun je dan tevens weer gebruiken om het nieuwe lager erop te persen.

Als je klaar bent, het tape weer verwijderen.

Succes
 

Goldehandje

  • #8
Nog bedankt voor de tip van de lagers
maar waar het omging was de aandrijf poelie op de elektr motor
deze is er zonder beschadiging niet af te krijgen
en een nieuwe poelie is niet te koop
groeten goldehandje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu