Montageplaat t.b.v. douchekraan in betonmuur plaatsen

Hans

  • #1
Wie kan mij tips geven over hoe ik het beste de montageplaat t.b.v. de douchekraan in een betonmuur krijg. (moet de plaat trouwens precies zo diep komen dat het verbindingsstuk gelijk komt met de muur, of mag hij evt. wat dieper komen?). De leidingen moet ik ook nog infrezen want die lopen nu nog over de muur.

Alle info is welkom, alvast bedankt!

Groeten, Hans.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Bent u in het eigenaar van deze woning of huurt u deze :?:

Bij een huurwoning mag u niet zomaar alle soorten werkzaamheden uitvoeren.

Graag uw reactie.
 

Hans

  • #3
Het is niet de reactie die ik verwacht had (doet volgens mij ook niet echt ter zake) maar het betreft mijn eigen woning.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De vraag is gesteld om mensen te behoeden, in geval van huurwoning, werkzaamheden te verrichtten die de verhuurder op uw kosten ongedaan laat maken.
Leidingwerk mag vrijwel nooit door de huurder uitgevoerd worden.

In beton kunt u met een haakse slijper met een diamantschijf sleufjes zagen van 20 mm diep en 20 mm uit elkaar, met een steenbeitel hakt u het tussenstukje weg zodat u een mooie sleuf krijgt, voor de andere leiding herhaalt u dit.
Voor de leiding kunt u 12 mm. wicu-buis gebruiken, deze buis is al ommanteld.

Het verbindingstuk mag ook iets dieper komen, denk hierbij aan ± 5mm.
Gaat u dieper dan loopt u de kans dat de koppelingen van de kraan te kort zijn.

I.v.m. solderen het volgende:
Officieel mag voor het solderen van waterleidingen geen gewone soldeer (= 40/60, 40 % tin en 60 % lood) meer worden gebruikt. Als u aan alle nieuwe KIWA regels wilt voldoen moet u zgn. tin/zilver soldeer gebruiken (= 97 % tin, 3 % zilver).

Hetzelfde geld voor de soldeervloeistof, S 39 is de bekendste maar wordt tegenwoordig afgeraden voor waterleidingen. Een wel KIWA goedgekeurde soldeervloeistof is S-65.


Succes.
 

Hans

  • #5
Bedankt voor de uitleg! Is er trouwens een standaard hoogte voor het plaatsen van de dochekraan t.o.v. de bodem van de douchebak?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
U kunt als hoogte ongeveer 110 cm. aanhouden, dit is overigens geen wet.
Wanneer het met de tegels beter uitkomt kunt u hier iets van afwijken, het is gemakkelijker als de aansluiting in de voeg van de tegels uitkomt i.v.m. het uitsnijden van de tegels.

Nog een tip, zorg ervoor dat rondom de muurplaten de voeg goed aansluit, hiermee voorkomt u dat er water in de muur kan lopen tijdens het douchen.

Succes.
 

Hans

  • #7
OK bedankt!
 

Hans

  • #8
Toch heb ik nog een prangende vraag, nl. de volgende:

De aanvoer voor mijn douche is 12 mm. Ik heb een zgn. renovatieset met een kraan met hartafstand 15 cm. Nu zie ik in de bouwmarkt alleen montageplaten met hartafstand 15 cm i.c.m. aansluiting van 15 mm. of een plaat met hartafstand van 12 cm. i.c.m. aansluiting van 12 mm.

M.a.w. bestaat er geen montageplaat met hart 15 cm. i.c.m. aansluiting 12 mm. of heb ik in de verkeerde bouwmarkt gekeken?

Of moet ik hiervoor een verloop gebruiken (zo ja, voor dat de leiding de muur in gaat of pas bij de montageplaat in de muur?)

Of moet ik de renovatieset terugbrengen (kan uiterlijk morgen nog) en omruilen voor eentje met een kraan met hartafstand 12 cm??

Tis en heel verhaal, maar ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven.........
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #9
Ik zou die van 15 cm gebruiken, en een verloop plaatsen 12-15.

I.v.m. weerstand zo min mogelijk 12 laten zitten.

Succes
 

Hans

  • #10
Dus een 12-15 solderen op de montageplaat in de muur? Lijkt mij inderdaad het makkelijkst.

Iemand vertelde mij dat je van een 12cm montageplaat naar een 15 cm kraan kan gaan via de S-koppelingen? Klopt dit?
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #11
Ja, klopt

Maar ik vind dat je met 15 cm beugel meer mogelijkheden hebt i.v.m. kraan keuze, tevens ook eventueel later ook makkelijk.

Uiteraard is die keus aan je zelf.

Tevens werkt het zonder S-kopp strakker aan de muur.
Steekt niet zo veruit... het houdt je lichaam ook heel.

Succes
 

Hans

  • #12
Kan ik dan het beste de verloop solderen op de montageplaat, voordat ik de leiding daar weer op soldeer (of loop ik dan het risico dat de verloop dan weer loslaat van de plaat?)

Ik wilde op advies soldeerringetjes gebruiken.

Trouwens bedankt voor je snelle antwoorden!
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #13
Nee, alles tegelijk solderen.

Klem zetten terwijl je soldeert, dus door niemand vast laten houden.

Na solderen moet het dus trillingsvrij afkoelen, dat kan dus niet als je hem vasthoudt, anders haarscheur in soldeer en geeft een vervelende lekkage.
 

Hans

  • #14
Wat is trouwens het verschil tussen roodkoperen en de "gewone" verloopje/knietjes? (ik heb toch die "gewone" nodig?)
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #15
Messing gebruiken ja, ik vindt het wat steviger.

Maar da's persoonlijk.

Succes
 

Hans

  • #16
ok, zeer bedankt!!
 

Hans

  • #17
Nu ik het nog eens goed doorlees bedoelt u dus eigenlijk dat ik het verloopje 12 naar 15 zo ver mogelijk bij de kraan vandaan moet plaatsen. (ik dacht juist in de muur bij de montageplaat). Dus eigenlijk gelijk waar de leidingen uit het plafond komen, voordat ze de muur ingaan, de leidingen in de muur worden dan 15 mm.
Hoef ik niet bang te zijn dat de druk bij de kraan te laag wordt of zoiets?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
De verloopjes 12 x 15 mm passen in de soldeeraansluiting van de montageplaat, 12 mm leidingtoevoer is voor een douche meer dan genoeg.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu